Gå til innhold

Pulsmåling og trening.

fuji1365380447

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Jeg hiver meg også på treningsfolket.

Er jo hjemme med Pippelippen på seks måneder, så det er vanskelig å få tid til helsestudio og slikt. Men jeg går med skritteller og forsøker å komme meg ut på minst en times trilletur hver dag.

I tillegg så har jeg fått spinningsykkel til jul, sammen med pulsmåler.

Så nå skal jeg begynne systematisk å sykle for å få bedre kondis, og få ned vekta.

Hvilken pulsnivå bør jeg ligge på for å oppnå dette? Bør jeg sykle lenge på relativ lav puls, eller intervaller? Eller begge deler?

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt teller positivt her - uansett hvor riktig eller feil du gjør det:-)

Jeg trener spinning på studi. Der har vi fått en del tips med hansyn til puls også. (Alle bruker pulsbelte på noen utvalgte timer:-)

Det er viktig at pulsen stiger gradvis. Brå pulsøkninger er ikke gunstig ettersom du da bare får masse melkesyre.

Du klarer å ligge lenge på melkesyreterskelen. Den ligger på 85-90% av makspuls for de fleste av oss. Jeg trener en del intervaller. De er gjerne lagt opp med ca. 10 minutter oppvaring/oppkjøring til ca. 80% av makspuls. Intervallene er på 7-9 minutter * 5 ggr. med ca. 2 minutter "pause" mellom hvert intervall.

Intervallene ligger oftest på 85-90% av makspuls, og pausene får vi lov til å la pulsen falle til ca. 70%.

Alt dette går jo ut fra makspuls, så da krever det at du vet makspulsen din.

Dette kan du også finne relativt greit ved å ta en 30 minutters spinning hvor du mot slutten øker tynge + hurtighet helt til pulsen ikke øker mer. På den måten er du i hvertfall i nærheten av makspulsen.

De fleste av oss har en makspuls ca. 220 - din alder.

Men det er en del avvik.

Lykke til med treningen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...