Gå til innhold

Gjør ukebladene vondt verre?

Babette

Anbefalte innlegg

Like sikkert som julestoffet fra ca. september, kommer alle tipsene om slankekurer nå i januar, i alle ukebladene.

Og i en tid hvor det er opplest og vedtatt at for rask vektreduskjon er ugunstig, fordi man da tærer på muskulaturen og forbrenningen skrus ned: Så kommer alle "lynkurene" på rekke og rad. Nå sist i dagen Se og hør Weekend, hvor man liksom kan velge seg en av filmstjernenes kur og gå raskt ned i vekt.

Hva skjer etter en uke eller tre på sparebluss? Jo, nettopp det jeg nevnte. Man spiser for lite, brenner muskler og går ganske riktig ned i vekt. Men temmelig fort opp igjen etter kuren, og som oftest til høyere vekt enn utgangspunktet.

Derfor: Det beste er å gå sakte ned, og å trene både kondisjon og styrke.

Og husk: Det er dette som skal bli den nye livssstilen din. Ikke brått ned i vekt, ikke sulte deg, og ikke overdrive treningen.

Alt med måte.

Jeg blir så oppgitt når det lyser mot oss fra ukebladforsidene at nå kan du "gå ned 3 kg på en uke". Det er altså for mye. Først taper du vann, og så taper du muskler.

Du skal tape fett, og det skal gå langsomt.

Da legger du det beste grunnlaget for å beholde din nye vekt og din nye livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Enda verre enn de elendige slanketipsene som presenteres i alt som er av media for tiden, er det enorme fokuset på kropp og overlødig fett på denne tiden av året.

Det må gjøre noe med psyken til folk som ikke ser ut som Claudia Schiffer.

Det går jo ikke an å åpne en nettavis uten å få slankehysteriet slengt i trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda verre enn de elendige slanketipsene som presenteres i alt som er av media for tiden, er det enorme fokuset på kropp og overlødig fett på denne tiden av året.

Det må gjøre noe med psyken til folk som ikke ser ut som Claudia Schiffer.

Det går jo ikke an å åpne en nettavis uten å få slankehysteriet slengt i trynet.

Jeg er enig i at det kan bli veldig mye. Men jeg håper folk skjønner at det er det helsemessige aspektet som er hovedsaken, ikke utseendet.

Det ER trasig å få diabetes 2 i 30-års alderen, og vi må prøve å forhindre det så langt vi kan.

Og temaet har jo nærmest ekspodert på TV også.

Det er nok nødvendig at vi filtrerer ut en del av dette, men jeg håper det skal gå som med antirøykekampanjen da røykeloven kom: Hvis bare noen legger om livsstilen, er det verdt bryet og pengene.

Personlig driter i jeg i hvordan folk ser ut, og synes jakten på den perfekte kroppen er meningsløs.

Men jeg brenner veldig for dette med fysisk aktiviitet, og er oppriktig bekymret for deler av den oppvoksende slekt som tilbringer så mye tid ved PCen.

Ikke fordi det i seg selv er skadelig, men det er all tida de bruker på dette på bekostning av utelek og fysisk aktivitet som er bekymringsfullt.

Dette gjelder for øvrig for mange voksne også. Ikke at de burde LEKE ute, men bevege seg mer.

Jeg hører av og til folk si at "jeg er tynn, så jeg trenger da ikke å trene". Dette er en utbredt misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg er enig i at det kan bli veldig mye. Men jeg håper folk skjønner at det er det helsemessige aspektet som er hovedsaken, ikke utseendet.

Det ER trasig å få diabetes 2 i 30-års alderen, og vi må prøve å forhindre det så langt vi kan.

Og temaet har jo nærmest ekspodert på TV også.

Det er nok nødvendig at vi filtrerer ut en del av dette, men jeg håper det skal gå som med antirøykekampanjen da røykeloven kom: Hvis bare noen legger om livsstilen, er det verdt bryet og pengene.

Personlig driter i jeg i hvordan folk ser ut, og synes jakten på den perfekte kroppen er meningsløs.

Men jeg brenner veldig for dette med fysisk aktiviitet, og er oppriktig bekymret for deler av den oppvoksende slekt som tilbringer så mye tid ved PCen.

Ikke fordi det i seg selv er skadelig, men det er all tida de bruker på dette på bekostning av utelek og fysisk aktivitet som er bekymringsfullt.

Dette gjelder for øvrig for mange voksne også. Ikke at de burde LEKE ute, men bevege seg mer.

Jeg hører av og til folk si at "jeg er tynn, så jeg trenger da ikke å trene". Dette er en utbredt misforståelse.

Jeg er helt enig med deg.

Spesielt ser jeg trenden de siste årene der unger tilbringer langt mer tid inne foran data og spill.

Da jeg var barn var vi ute hele dagen, og det er ikke så jævla lenge siden jeg var unge. Vi lekte og løp og var i skogen og spilte dødball og sto i. Det var vanskelig nok å få oss inn til måltidene.

I dag ser jeg knapt unger ute. De går til og fra skolen, så de er definitivt her, men sammenlignet med den gang jeg var barn er deres utendørsaktiviteter begrensa til et minimum.

Og det er det verste. De legger seg til et lite aktivt liv allerede som barn, for senere å få en jobb hvor man sitter foran en pc hver eneste dag, og knapt har tid til drittmat i microen.

For øvrig også en livsstil unga arver - foreldrenes stressa matvaner.

Det er ikke rart vi blir feitere.

Men det er for øvrig en annen diskusjon. Skremmende er det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg er helt enig med deg.

Spesielt ser jeg trenden de siste årene der unger tilbringer langt mer tid inne foran data og spill.

Da jeg var barn var vi ute hele dagen, og det er ikke så jævla lenge siden jeg var unge. Vi lekte og løp og var i skogen og spilte dødball og sto i. Det var vanskelig nok å få oss inn til måltidene.

I dag ser jeg knapt unger ute. De går til og fra skolen, så de er definitivt her, men sammenlignet med den gang jeg var barn er deres utendørsaktiviteter begrensa til et minimum.

Og det er det verste. De legger seg til et lite aktivt liv allerede som barn, for senere å få en jobb hvor man sitter foran en pc hver eneste dag, og knapt har tid til drittmat i microen.

For øvrig også en livsstil unga arver - foreldrenes stressa matvaner.

Det er ikke rart vi blir feitere.

Men det er for øvrig en annen diskusjon. Skremmende er det i hvert fall.

Helt enig. Da jeg var tenåring var vi stadig på farten. Enten til bens eller på sykkel. Avstand var sjelden noen hindring.

Mine barn har gode gener og sunne matvaner, men 16-åringer sitter pal på raua hele dagen....Han har ett stykke å gå til bussen, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...