Gå til innhold

Hjerteproblemer under graviditet


sprellik

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig plaget med høy puls under graviditet - hvilepulsen kan komme opp i 180/min. Ofte stiger pulsen når jeg legger meg ned, og den er høyest når jeg ligger på venstre side. Når jeg ligger på ryggen blir pulsen nesten normal, men jeg kan jo ikke sove slik når jeg er gravid. Ellers er pulsen _alltid_ forhøyet. Pulsproblemene øker utover i svangerskapet. (Dette er mitt andre svangerskap.)

Jeg veier lite (54 kg etter 29 uker), har overhodet ikke vann i kroppen, og blodtrykket mitt er 90/50. Det er derfor ikke snakk om svangerskapsforgiftning.

Kan denne høye pulsen være farlig? Legen og jordmoren vil sykmelde meg, men jeg har holdt igjen fordi jeg ellers er frisk. Men det begynner å bli vanskelig å få sove noe særlig med denne høye pulsen, så jeg blir stadig mer sliten. Bør jeg sykmeldes?

Jeg har funnet ut at pulsen synker hvis jeg tar en halv paracet, så jeg gjør ofte dette for å klare å sovne. Vil det kunne skade barnet mitt hvis jeg gjør dette hver kveld?

For ordens skyld: Jeg har god psykisk helse og har det bra med mannen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til "sprellik",

Hvilepulsen øker normalt under en graviditet, bl.a. p.g.a. behovet for pumpet blodvolum.

Imidlertid vil 180 i puls være langt over det som er normalt. Hvis du teller riktig, kan det være grunn til å få denne rytmen registrert på et EKG, hvilket skulle være enkelt, idet pulsen synes å bli provosert ved at du legger deg på v. side.

Jeg mangler adskillige opplysninger for å kunne si deg hva som foreligger. Høyst sannsynlig er det en helt uskyldig hjerterytme som det ikke skal gjøres noe med. Det at du har inntrykk av at Paracet gir frekvensreduksjon, gir mistanke om at dette er tilfellet, fordi dette middelet ikke har kjent effekt på hjertets elektriske aktivitet. Muligheten for skade på barnet i 3. tredjedel av graviditeten p.g.a. en halv Paracet er minimal og kan neglisjeres.

Du har ca. 10 uker igjen av graviditeten. Det er grunn til å kjenne karakteren av hjerterytmen din før fødselen.

Konsulter din egen lege m.h.p. det. Man kan evt. registrere rytmen med en liten båndspiller over et døgn, eller evt. registrere den direkte med et EKG. Det er også viktig at dine blodprøver er normale, bl.a. prøver på blodprosent, stoffskifte, etc.

For en sikker vurdering bør du konsultere din egen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

Svar til "sprellik",

Hvilepulsen øker normalt under en graviditet, bl.a. p.g.a. behovet for pumpet blodvolum.

Imidlertid vil 180 i puls være langt over det som er normalt. Hvis du teller riktig, kan det være grunn til å få denne rytmen registrert på et EKG, hvilket skulle være enkelt, idet pulsen synes å bli provosert ved at du legger deg på v. side.

Jeg mangler adskillige opplysninger for å kunne si deg hva som foreligger. Høyst sannsynlig er det en helt uskyldig hjerterytme som det ikke skal gjøres noe med. Det at du har inntrykk av at Paracet gir frekvensreduksjon, gir mistanke om at dette er tilfellet, fordi dette middelet ikke har kjent effekt på hjertets elektriske aktivitet. Muligheten for skade på barnet i 3. tredjedel av graviditeten p.g.a. en halv Paracet er minimal og kan neglisjeres.

Du har ca. 10 uker igjen av graviditeten. Det er grunn til å kjenne karakteren av hjerterytmen din før fødselen.

Konsulter din egen lege m.h.p. det. Man kan evt. registrere rytmen med en liten båndspiller over et døgn, eller evt. registrere den direkte med et EKG. Det er også viktig at dine blodprøver er normale, bl.a. prøver på blodprosent, stoffskifte, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...