Gjest Sliten Skrevet 30. april 2001 Del Skrevet 30. april 2001 Hei! Jeg er en kvinne på snart 30 år, men som er plaget med småmark i endetarmen for tredje gang på 1 år. Jeg har ikke små barn, er renslig og biter ikke negler. Forstår ikke hvorfor jeg får dette. Hva kan jeg gjøre for å unngå at jeg får småmark en gang til? Hvordan kan jeg ha blitt smittet? Jeg bet negler før, men etter at jeg fikk småmark for første gang sluttet jeg helt å bite negler. Etter andre gang ble jeg svært kresen på hva jeg spiser. Spiser for eksempel ikke salat o.l. Nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg har fått det enda en gang. Jeg arbeider med pyskisk utviklingshemmede i en omsorgsbolig, men jeg vasker alltid hendene mine godt etter å ha stelt dem. Jeg har nå tatt en tablett mot småmarken, men bør jeg ikke gå på arbeid? Kan jeg smitte noen? Hvordan blir man i så fall smittet? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 1. mai 2001 Del Skrevet 1. mai 2001 Til Sliten Meg bekjent er den vanligste smitteformen gjennom matvarer, spesielt salater. Jeg tror ikke neglbiting spiller noen rolle her. Det er mulig at du ikke har fått ny infeksjon hver gang, men at infeksjonen ikke har blitt 100% behandlet slik at den har "blusset opp" på egenhånd etter noen tid. Jeg synes forøvrig du bør oppsøke legen din slik at dette kan undersøkes videre, eventuelt også for å vurdere annen behandling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.