Gå til innhold

Kjempevondt i øret


Lillemus

Anbefalte innlegg

Fra tid til annen det siste året (?) har jeg hatt veldig vondt i det venstre øret. Det er råvondt å trykke på utsiden av øret, under øret og det er kjempevondt om jeg snur fort på hodet, bare jeg sitter i ro kjenner jeg faktisk at det er vondt. "Anfallene" varer fra en kort stund til flere timer, men forsvinner om jeg tar paracet.

Legen har sett på det, men øret så helt fint ut. Tannlegen har sett på det, men det var ikke visdomstennene heller mente han, har da heller ingen smerter i munnen.

Denne uka har jeg ligget i influensa-forkjølelse og har hatt vondt i øret også, spesielt i dag hvor jeg har hatt vondt hele dagen, med små perioder hvor det ikke har vært vondt. Det hender det "knitrer" inni øret når jeg rører på hodet når det er vondt.

Kan det være mulig at jeg har en ørebetennelse som ikke er synlig eller merkbar på andre måter og som har vedvart så lenge? Må ta meg en tur til legen igjen tror jeg, men er det noen som har noe tips om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NurseNovel

Syns det høres ut som en ørebetennelse, særlig når du nevner "knitringen".

Behandlingen er stort sett nesespray og paracet....

God bedring i hvert fall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jo ingenting om hvordan det ser ut der inne når man har ørebetennelse. Men ene sønnen min hadde en virusørebetennelse som førte til at trommehinna sprakk. Da blir det kanskje ikke like hissig og rødt der inne. Ikke vet jeg.

Men har du prøvd nesespray? Otrivin eller rhinox? Når du har tatt den putter du hodet mellom knærne eller nærmest stå på hodet.. Da renner medikamentet inn mot bihulene og ørene og åpner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jo ingenting om hvordan det ser ut der inne når man har ørebetennelse. Men ene sønnen min hadde en virusørebetennelse som førte til at trommehinna sprakk. Da blir det kanskje ikke like hissig og rødt der inne. Ikke vet jeg.

Men har du prøvd nesespray? Otrivin eller rhinox? Når du har tatt den putter du hodet mellom knærne eller nærmest stå på hodet.. Da renner medikamentet inn mot bihulene og ørene og åpner opp.

Men det har jo kommet og gått i et års tid?!

Har man ørebetennelse skal det jo være rødt og hissig inni der. Jeg har ikke vært forkjølet eller tett i nesa ellers, kun denne gangen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har jo kommet og gått i et års tid?!

Har man ørebetennelse skal det jo være rødt og hissig inni der. Jeg har ikke vært forkjølet eller tett i nesa ellers, kun denne gangen tror jeg.

Hvis jeg var deg ville jeg mast meg til en henvisning til øre-nese-hals spesialist. Hvis du har gått med det ett år så er det absolutt på tide å finne ut hva det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen har sett inn i øret, og alt ser fint ut er ørebetennelse lite sannsynlig årsak til smertene. Det ville syntes på trommehinnen (mellomøret) eller øregangen (ytre øret).

Jeg har noen alternative forslag som du kan tenke på:

- nakkeplager kan gi smerteutstråling i og rundt øret.Tenkte på dette siden du nevner smerte når du snur på hodet.

- helvetesild (vannkoppevirus) kan gi smerter rundt øret hvis den aktuelle nerven er affisert. Kan være langvarig og svinge i forløp. Særlig aktuelt hvis du på et tidspunkt har hatt blemmer/utslett i samme område.

- Meniere`s sykdom

Symptomene på sykdommen kommer plutselig og kan opptre daglig eller mer sjeldnere som en gang i året. De starter ofte med en følelse av tette ører, eller smerte i ett eller begge ørene. Ofte kommer suse/ringe lyder samtidig med et anfall.

Oftest ensidig, altså kun ett øre som rammes.

- Problemer i halsen, f.eks. hovne/betente mandler kan oppfattes som smerte i øret, men dette regner jeg med at legen har sjekket ved inspeksjon av ørene.

- Jeg ville heller ikke avskrevet visdomstenner eller bihuler som mulig årsak. Få evnt. tatt CT av bihuler om det ikke er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis legen har sett inn i øret, og alt ser fint ut er ørebetennelse lite sannsynlig årsak til smertene. Det ville syntes på trommehinnen (mellomøret) eller øregangen (ytre øret).

Jeg har noen alternative forslag som du kan tenke på:

- nakkeplager kan gi smerteutstråling i og rundt øret.Tenkte på dette siden du nevner smerte når du snur på hodet.

- helvetesild (vannkoppevirus) kan gi smerter rundt øret hvis den aktuelle nerven er affisert. Kan være langvarig og svinge i forløp. Særlig aktuelt hvis du på et tidspunkt har hatt blemmer/utslett i samme område.

- Meniere`s sykdom

Symptomene på sykdommen kommer plutselig og kan opptre daglig eller mer sjeldnere som en gang i året. De starter ofte med en følelse av tette ører, eller smerte i ett eller begge ørene. Ofte kommer suse/ringe lyder samtidig med et anfall.

Oftest ensidig, altså kun ett øre som rammes.

- Problemer i halsen, f.eks. hovne/betente mandler kan oppfattes som smerte i øret, men dette regner jeg med at legen har sjekket ved inspeksjon av ørene.

- Jeg ville heller ikke avskrevet visdomstenner eller bihuler som mulig årsak. Få evnt. tatt CT av bihuler om det ikke er gjort.

"Meniere`s sykdom"

Har faktisk vært inne på tanken da jeg har en venninne som har det, hun har det skikkelig kraftig da.

CT av hodet har jeg også tenkt på å spørre legen om,. Mandlene tok jeg for over 2 år siden så det er ikke dem i alle fall. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har jo kommet og gått i et års tid?!

Har man ørebetennelse skal det jo være rødt og hissig inni der. Jeg har ikke vært forkjølet eller tett i nesa ellers, kun denne gangen tror jeg.

Kanskje det sitter noe guffe inni øretrompeten ( den fra hals til øre) som trykker på? Eller bihulene? Har du noe slags luftveisallergi eller lignende som kan gi oppsvulmede slimhinner?

Det trenger ikke være noe galt med selve øret selv om det gjør vondt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det sitter noe guffe inni øretrompeten ( den fra hals til øre) som trykker på? Eller bihulene? Har du noe slags luftveisallergi eller lignende som kan gi oppsvulmede slimhinner?

Det trenger ikke være noe galt med selve øret selv om det gjør vondt der.

Inge luftveisallergier av noe slag. Vet ikke om smertene sitter i bihulene heller, det er fryktelig vondt å trykke bare lett like under øret og det er på en måte på siden av hodet under øret det er vondt + i selve øregangen innover, litt vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke frisk ennå? *klem*

Sånn bortimot, hoster og snørrer en del og er ørlite slappesen ennå, men har vært på jobb i to dager og er i full fart igjen da.

Har dog ikke syklet ennå, vil komme meg helt før jeg setter i gang med det igjen. :o)

Og du da? Drev ikke du og hosta fælt og? *Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortimot, hoster og snørrer en del og er ørlite slappesen ennå, men har vært på jobb i to dager og er i full fart igjen da.

Har dog ikke syklet ennå, vil komme meg helt før jeg setter i gang med det igjen. :o)

Og du da? Drev ikke du og hosta fælt og? *Klem*

Jeg er frisk igjen, men nå har Lillemann vært sjaber i to dager. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frisk igjen, men nå har Lillemann vært sjaber i to dager. :(

Her var det poden som fikk det først, så jeg håper vi alle er ferdige for denne gangen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...