Gå til innhold

proteintilskudd

maiamor1365381059

Anbefalte innlegg

maiamor1365381059

Jeg har en sønn på 17 år som har en pressbenk på rommet sitt. Han har vært å kjøpt seg proteinpulver som han på død og liv tydeligvis må ha..

Jeg synes dette er sløsing av penger og helt unødvendig. Jeg er også redd for om det er bivirkninger med dette.

Dette har ført til en del krangling uten at vi kommer til enighet.

Hva synes du om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angela1365380318

Jeg synest han skal få ta proteintilskudd. Men har er enda ung så kansje du kan betale en time med personlig trener der han får råd til riktig treningsmetoder og riktig kosthold?

Vet det er dyrt, så sier ikke at han skal ha en time i uken, men en time en gang kan han vel få?

Det er ikke bare bolere (brukere av anabole steroider) som tar proteintilskudd, mange damer som sliter med vekten som tar det, enten for å gå opp i vekt ( da gjærne sammen med karbo pulver også) eller for å gå ned i vekt.

Trener han masse og vil bygge muskler trenger kroppen hans proteiner for å bygge seg opp når han bryter de ned med trening, gutter i den alderen spiser mye så skal han få dekket behovet for proteiner gjennom biff blir det dyrt.

Jeg har selv tatt proteinpulver når jeg har trent mye, er jente på 22 og har ikke hatt bivirkninger av dette.

Det er naturlige ting som finnes i maten og er lovlig i norge, det er ikke noe slags doping det er snakk om, det er litt proteiner i yogurt, ost, bacon, det meste i grunn.

Å han en ung sønn som trener er ikke det værste en tennåringsmor kan ha for å si det slik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Legen vil sikkert svare at det er harmløst og unødvendig.

De fleste som vil legge på seg muskler vet at han har riktig i en av to: Det er harmløst, men det langt fra unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke dumt

Jeg jobber som ernæringsveileder og anbefaler proteintilskudd rett som det er.

Kroppen trenger proteiner for å bygge muskler, barn i dag får i seg alt for mye raffinerte karbohydrater i forhold til proteiner.

Hvis han får det i seg riktig i forhold til bl.a. fett, karbohydrater og fiber, er det bare bra.

Sjekk innholdet av proteinboksen og pass på at ikke det inneholder sentralstimulerende som guarana, koffein etc. Det er det av og til i tilskudd beregnet på bodybuildere og trenende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg jobber som ernæringsveileder og anbefaler proteintilskudd rett som det er.

Kroppen trenger proteiner for å bygge muskler, barn i dag får i seg alt for mye raffinerte karbohydrater i forhold til proteiner.

Hvis han får det i seg riktig i forhold til bl.a. fett, karbohydrater og fiber, er det bare bra.

Sjekk innholdet av proteinboksen og pass på at ikke det inneholder sentralstimulerende som guarana, koffein etc. Det er det av og til i tilskudd beregnet på bodybuildere og trenende.

"Sjekk innholdet av proteinboksen og pass på at ikke det inneholder sentralstimulerende som guarana, koffein etc. Det er det av og til i tilskudd beregnet på bodybuildere og trenende"

Men ikke i Norge.

Med mindre han handler på et småsuspekt gym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke dumt

"Sjekk innholdet av proteinboksen og pass på at ikke det inneholder sentralstimulerende som guarana, koffein etc. Det er det av og til i tilskudd beregnet på bodybuildere og trenende"

Men ikke i Norge.

Med mindre han handler på et småsuspekt gym.

Sant. Men det er til og med oppdaget i Norske produkter solgt i helsekosten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Sant. Men det er til og med oppdaget i Norske produkter solgt i helsekosten...

Mulig, men uansett er det selv i utlandet svært sjelden det er tilsatt ulovlige produkter i proteinpulver.

Det er dog haugevis av andre produkter som kan inneholde ulovlige preperater (i utlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Grunnen til at du ikke har fått svar av meg på dette, er at det ikke har kommet direkte til meg.

Men til saken. At folk som trener ekstremt, dvs. flere timer pr. dag sikrer kostholdet sitt med ekstra proteintilførsel, er nok vist riktig. Men for ungdom som sønnen din på 17 skal bruke dette, er helt unødvendig. Selvsagt på den betingelse at han spiser skikkelig. Får vi oss regelmessig melkeprodukter,egg, kjøtt og fisk, får vi proteiner som er mer enn tilstrekkelig. dette gjelder både mengde og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen vil sikkert svare at det er harmløst og unødvendig.

De fleste som vil legge på seg muskler vet at han har riktig i en av to: Det er harmløst, men det langt fra unødvendig.

Hvorfor er ikke dette unødvendig egentlig?

Kjærestene mine har alltid holdt på med disse benkene og pulverene, men jeg synes ikke de har blitt merkbart større jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hvorfor er ikke dette unødvendig egentlig?

Kjærestene mine har alltid holdt på med disse benkene og pulverene, men jeg synes ikke de har blitt merkbart større jeg...

Nå er det jo ikke sånn at du dytter i deg en proteinboks på 3 kilo og går opp en kilo eller noe sånt.

Det er tvilsomt at du vil se det med det blotte øyet, men hvis han trener seriøst vil han ganske sikkert merke forskjellen på f.eks. hardheten i kroppen.

Men det jeg virkelig merka da jeg holdt på, og jeg spiste i tillegg 5-6 store måltider om dagen: Jeg gikk ned i vekt så fort jeg kutta ut 2-3 proteindrinker om dagen.

Jeg klarte rett og slett ikke å få i meg nok proteiner via kostholdet, selv om jeg spiste 5-6 store måltider hver dag.

Vi mennesker er veldig ulike. Enkelte trenger ikke all verden for å gå opp i vekt. Enkelte av oss trenger dog jævla mye, og langt mer enn vanlig kosthold kan gi oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...