Gå til innhold

Ubehag øverst i magen/rett nedenfor ribbeina


Lotta

Anbefalte innlegg

Heisann !

Vet ikke om jeg stiller spørsmålet til rett forum, men.. jeg prøver. Er til tider plaget av ubehag og enkelte ganger "smerter" øverst i magen, rett under ribbeina. (Rett under der ribbeina slutter liksom). Dette er spesielt om morgenen like etter at jeg har stått opp. Men da hjelper det å drikke noe, akkurat som om det "løser" opp. Var plaget av det samme for et år siden også. Da knøyt det seg skikkelig og følte jeg ikke fikk puste og til slutt kastet jeg opp. Plutselig ga det seg og da tenkte jeg ikke noe mer over det. Men nå for en tid siden har det altså kommet litt tilbake. Vil liksom ikke være hypokonder, så jeg har ikke oppsøkt lege. (Tror ikke det er noe "farlig" heller, det kommer jo og går)

Når jeg har dette greiene, så blir jeg også veldig oppblåst i magen. Det kommer alltid mye luft ut ved første dobesøk om morgenen.

Samboeren min og moren min tror det kan være noe mer nerver å gjøre. Kan ikke si jeg har noe problemer psykisk. Men det kan vel kanskje være noe med stress å gjøre ? Eller ? Selv har jeg også tenkt på allergi spesielt siden det kun har pågått på vår/forsommer, nå for andre året på rad.

Kan ellers legge til at jeg spiser regelmessig. Har lett for å legge på meg, men har gått ned 12-13 kg siden februar. Dette har jeg gjort med fornuft, har fulgt Libra sitt opplegg. Trener ikke regelmessig, men beveger meg mye likevel. Er mye ute i skog og mark. Er ellers i bra form, har ingen sykdommer av noe slag. Røyker noe forresten. Kan det ha noe med ubehaget mitt å gjøre ?

Håper du kan svare meg (c: På forhånd mange tusen takk !!!

¨Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Tykktarmen starter nederst til høyre i magen og går opp under høyre ribbeinsbue, så tvers over og bort til venstre ribbeinsbue før den går ned til endetarmen. Ved ribbeinsbuene er det litt skarpere knekker der det lett setter seg fast litt luft. Jeg synes det høres ut som luft kan være årsak til problemet ditt. Man kan lettere få slike plager dersom man er stresset: dels kan man svelge luft ubevisst, og dels kan muskulaturen i tarmen spenne seg mer og holde lufta mer tilbake. Det kan også ha sammenheng med kostendingene dine siste måneder.

Dette er bare en mulig hypotese. kanskje du bør kontakte lege og sjekke at blodprosent og senkning er i orden og at det ikke er noe blod i avføringen, for å føle seg litt tryggere?

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...