Gå til innhold

Trenger råd om trening og vondt

Gjest også en mamma

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Jeg er i utgangspunktet i svært dårlig form. Men har satt i gang med trening. Jeg har som mål med treningen rett og slett å komme i bedre form, gå ned i vekt, og forebygge "vondter".

Startet for snart 3 uker siden. Har ikke kjørt noe knallhardt løp, men har vekslet mellom å gå tur, sykle på trimsykkel inne, og et par skiturer. Jeg har vært "flink", og dertil meget stolt. Trent i snitt 20 minutter om dag, men vekslet mellom 20-minutters økter og 45 minutters økter.

Og for en uke siden kom "straffen". Nå sitter jeg med et bekken som gjør så vondt at jeg har mest lyst til å gråte. Merker det også litt i ryggen, men det er altså bekkenet som krangler aller mest. Jeg hadde lett bekkenløsning i første svangerskap, og på grensen til invalid i andre svangerskap, men det er jo 4 1/2 år siden siste svangerskap. Jeg vet at bekkenet plager meg nå og da, men dette er riktig så fortvilende.

Så jeg trenger gode råd. Hva bør jeg gjøre? Ta det med ro til det går over? (Frykter da at jeg "aldri" kommer i gang med treningen). Fortsette å trene til tross for mye smerter? (Er redd for å gjøre vondt verre). Gå til legen og be om piller? (Kan jo det, men...) Gå til fysioterapeut? (Frykter 12 kostbare konsultasjoner hvor man ligger på en benk med elektroder og varmeteppe...) Gå til kiropraktor? (Prøvd det før, men han fikk ikke "tak" på bekkenet.)

Andre gode forslag? Hva bør man gjøre når man er fullstendig utrent, starter med etter min oppfatning moderat trening, og så får smerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rullestolbruker

Jeg er invalidisert pga bekkenløsning.

Har erfart at skigåing og sykling er noen av de værste former for trening for et ustabilt bekken.

Trening i varmt vann er bra, bare unngå vanlige svømmetak med beina.

Snakk med en fysioterapeut helst en manuell terapeut, som har erfaring og videreutdanning i bekkenproblematikken.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tips til deg med ditt nåværende problem, Bare til hvordan man burde starte å trene når man er veldig utrent.

Det er ikke lurt å pangstarte ved å trene hver dag, du burde begrenset det til et par ganger i uka de første ukene også langt på en dag til etterhver. Kroppen trenger tid til å venne seg til å bevege seg, og når man starter med for mye på for kort tid kommer skadene. Du burde ikke trene med smerter, da smerter er kroppens måte å si ifra at den ikke tåler det, men når du blir smertefri igjen, så start med bare 1-2 dager i uka for så å øke langsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bekkenplager i mitt svangerskap.

I startet ble bekkenet ømt og litt vondt, men jeg synes det rettet seg fort. Spinning er det som har gjort best for meg.

Men jeg har ingen tro på at man skal trene om det gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...