Gjest for høy Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hei Jeg har en normal BMI - dvs den er heller lav (under 20). Problemet mitt er at jeg har midje/hofteratio på 0,9 - noe som er for høyt for damer. Hva gjør man for å få ned dette konkret? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hva gjør man for å få ned dette konkret? Svar: ingenting=) Din risiko for å utvikle syndrom X (diabetes 2, høyt blodtrykk og kolesterol..)er liten når du er så slank som du er. Dermed er det ikke noe poeng i å måle midje-hofte-ratioen. Den er ment på de med for mye fett på kroppen,og brukes for å sjekke hvor fettet i hovedsak er lokalisert. Da vi vet at bukfedme er farligere enn det å ha en ekstra polstring på rumpe og lår, kan det være greit å berekne dette, for å se hvor viktig det er å gå ned i vekt for helsas skyld. Slike "helse-mål" må imidlertid alltid tas med en klype salt. Du har nok bare smale hofter/en litt guttete figur. Vi er jo alle utstyrt med ulike kroppsformer fra naturens side. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loewe Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hva gjør man for å få ned dette konkret? Svar: ingenting=) Din risiko for å utvikle syndrom X (diabetes 2, høyt blodtrykk og kolesterol..)er liten når du er så slank som du er. Dermed er det ikke noe poeng i å måle midje-hofte-ratioen. Den er ment på de med for mye fett på kroppen,og brukes for å sjekke hvor fettet i hovedsak er lokalisert. Da vi vet at bukfedme er farligere enn det å ha en ekstra polstring på rumpe og lår, kan det være greit å berekne dette, for å se hvor viktig det er å gå ned i vekt for helsas skyld. Slike "helse-mål" må imidlertid alltid tas med en klype salt. Du har nok bare smale hofter/en litt guttete figur. Vi er jo alle utstyrt med ulike kroppsformer fra naturens side. Jeg fikk også 0,9 og er helt klart for tjukk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hva gjør man for å få ned dette konkret? Svar: ingenting=) Din risiko for å utvikle syndrom X (diabetes 2, høyt blodtrykk og kolesterol..)er liten når du er så slank som du er. Dermed er det ikke noe poeng i å måle midje-hofte-ratioen. Den er ment på de med for mye fett på kroppen,og brukes for å sjekke hvor fettet i hovedsak er lokalisert. Da vi vet at bukfedme er farligere enn det å ha en ekstra polstring på rumpe og lår, kan det være greit å berekne dette, for å se hvor viktig det er å gå ned i vekt for helsas skyld. Slike "helse-mål" må imidlertid alltid tas med en klype salt. Du har nok bare smale hofter/en litt guttete figur. Vi er jo alle utstyrt med ulike kroppsformer fra naturens side. Dette er feil. Midje/hofteratio er uansett en indikasjon på forhøyet risiko for hjerte-karsydom og diabetes. Selv om man er enda så slank. Dessuten er det sunnere å være overvektig og trent enn slank og utrent, så det å ha en lav BMI betyr ikke alltid at man er sunn og uten risiko for sykdommer. Leste forresten nettopp at BMI under 20 var relatert til høyeste totale dødelighet, mens BMI over 30 var relatert til høyeste dødelighet relatert til hjerte-kar. Visstnok hadde de med BMI 25 - 30 lavest dødelighet totalt. Innenfor en eller annen aldersgruppe som jeg ikke husker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Dette er feil. Midje/hofteratio er uansett en indikasjon på forhøyet risiko for hjerte-karsydom og diabetes. Selv om man er enda så slank. Dessuten er det sunnere å være overvektig og trent enn slank og utrent, så det å ha en lav BMI betyr ikke alltid at man er sunn og uten risiko for sykdommer. Leste forresten nettopp at BMI under 20 var relatert til høyeste totale dødelighet, mens BMI over 30 var relatert til høyeste dødelighet relatert til hjerte-kar. Visstnok hadde de med BMI 25 - 30 lavest dødelighet totalt. Innenfor en eller annen aldersgruppe som jeg ikke husker. Ok,Fridalida, så hva mener du trådstarter bør gjøre for å minske sin midje/hofte ratio da? Slanke seg, enda hun har BMI under 20? = Uforsvarlig! Eller legge på seg, og satse på at alt fettet havner på hoftene??? = Usannsynlig Tror du dette vil minske hennes risiko for metabolt syndrom?? Trene bør jo alle gjøre, og man kan til en viss grad stramme opp f.eks. magen, og slik minske omkretsen. Men man kan ikke punkt-trene vekk fett, eller endre på beinbygningens fasong (smale hofter f.eks.) mha. trening... Et annet mål man kan bruke for å berekne bukfedme er livvidde. Kvinner bør ligge under 80 cm, 88 cm er forbundet med økt helserisiko. Du har rett i at visse grupper har lavere dødelighet ved BMI over 25. Hos eldre mennesker f.eks.er det en fordel å ha noe større fettreserver. Da tåler man sykdom bedre. For yngre og friske mennesker er BMI mellom 18,5 og 25 stort sett det beste.(mrk. mitt "stort sett":) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg fikk også 0,9 og er helt klart for tjukk. Det kan så være. Men det er faktisk mulig å være slank og samtidig ha en ratio på 0,9. Er man f.eks. 65 cm rundt livet, og 72 cm rundt hoftene-da er man ikke stor, men har likevel en ratio på 0,9. På den andre siden kan man ha en livvidde på 100 cm og hoftevidde 110 cm og få nøyaktig samme resultat. Helst bør livvidden være under 80 cm for en kvinne. Jeg vil uansett være varsom med å oppmuntre en person med BMI på under 20 til å gå ned i vekt. Veien til en spiseforstyrrelse kan iblant være kort.. Trening/aktivitet, derimot, er sjelden feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Ok,Fridalida, så hva mener du trådstarter bør gjøre for å minske sin midje/hofte ratio da? Slanke seg, enda hun har BMI under 20? = Uforsvarlig! Eller legge på seg, og satse på at alt fettet havner på hoftene??? = Usannsynlig Tror du dette vil minske hennes risiko for metabolt syndrom?? Trene bør jo alle gjøre, og man kan til en viss grad stramme opp f.eks. magen, og slik minske omkretsen. Men man kan ikke punkt-trene vekk fett, eller endre på beinbygningens fasong (smale hofter f.eks.) mha. trening... Et annet mål man kan bruke for å berekne bukfedme er livvidde. Kvinner bør ligge under 80 cm, 88 cm er forbundet med økt helserisiko. Du har rett i at visse grupper har lavere dødelighet ved BMI over 25. Hos eldre mennesker f.eks.er det en fordel å ha noe større fettreserver. Da tåler man sykdom bedre. For yngre og friske mennesker er BMI mellom 18,5 og 25 stort sett det beste.(mrk. mitt "stort sett":) Hun skal naturligvis ikke slanke seg. Men det hadde vært smart å legge om kostholdet til ett som hemmer risikofaktorer for hjerte - kar og diabetes, dersom hun ikke allerede har gjort det. Mange slanke spiser usunt, og det er ikke heldig for noen, og slett ikke med for høyt midje/hoftemål. Det spesielle med akkurat dette målet, er jo nettopp at det er en prediktor for denne type sykdom, selv om personen har en BMI som er normal. BMI er generelt ikke noe veldig godt mål, mens hofte/midje i følge all forskning medfører risiko. Nei, det med at de som levde lengst med BMI mellom 25-30 gjaldt ikke de eldre blant oss, det var det som var så spesielt fordi man naturligvis er vant til å tenke at 20 - 25 er sunnest. Skal prøve å finne igjen der det sto. At de med BMI under 20 har høyere dødelighet enn de med over 30 vet jeg at ingen vil tro, men jeg har hørt om det tidligere også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest milliee Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Da jeg var yngre veide jeg bare 50 kg og hadde også for høyt tall når jeg regnet ut midje/hofteratio. Men jeg hadde ikke noe som helst fett på kroppen. Så den slår feil ut, sikkert pga kroppbygningen, at du er smalere rundt hoftene så differansen til livet ikke blir så stor 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.