Gå til innhold

vektøkning -hvorfor? -Anker


Gjest Venus

Anbefalte innlegg

Gjest Venus

Til tross for stadige forsøk på slanking og et kontrollert matinntak, klarer jeg ikke gå mer enn to kilo ned, før jeg går opp igjen. Har begynt å trene aktivt, og har fått mer muskler og er fastere i fisken, men valpefettet på magen blir jeg aldri kvitt! Jeg veier 72-73 kilo og er 173 cm høy. Det er dessuten ubehagelig med det ekstra fettet på magen, når jeg sitter f. eks. I det siste har jeg gått opp to kilo, selv om jeg pga. influensa/omgangssyke ikke spiste mat på fem dager! Etter dette har jeg spist meg mett, men holdt meg til sunn mat og trent mye. Er fettsuging eneste alternativ, i såfall hvor mye koster det? kan jeg ha lavt stoffskifte, eller er forbrenningen ødelagt av mange forskjellige slankekurer?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Det er svært sjelden at lavt stoffskifte er årsak til overvekt, men stoffskifte er lett å undersøke i blodprøver hos legen.

Reguleringen av kroppsvekten er en finstilt mekanisme som vi ikke kjenner til bunns. Kroppen strever hardt for å beholde den vekten den har, og gjør sitt beste for å sabotere forsøkene vi gjør på å gå ned i vekt. Dette skjer trolig både ved påvirkning av matlyst og ved påvirkning av energiforbruket. Noe av problemet med slankekurer er nettopp denne tilpassingen. kroppen venner seg til å greie seg med mindre kaloritilførsel, og når man begynner å spise normalt igjen får man et betydelig kalorioerskudd som raskt legger seg i fettet igjen.

Det er flott at du trimmer - det er i alle fall helt nødvendig.

Vektreduksjon krever målbevisst innsats over lang tid - mange år. Man bør ikke gå for raskt ned for ikke å aktivere disse motmekanismene.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...