Gå til innhold

Iskaffe

org

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det avhenger selvsagt av hva iskaffen er laget av. (Mye/lite sukker, melk/fløte etc.)

Kjøper du iskaffe fra kjøledisken i matvarebutikkene kan du sjekke kaloriinnholdet på boksen. Jeg synes den lilla boksen (Tine?) er den aller beste, det er dessuten den med minst sukker av de tre i denne serien.

Når den helles i et stort glass med isbiter blir den deilig, kald og akkurat passe utvannet. Som godt/kos en gang i blant er den ok kostholdmessig, men ikke hver dag i stedet for vanlig kalorifri kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger selvsagt av hva iskaffen er laget av. (Mye/lite sukker, melk/fløte etc.)

Kjøper du iskaffe fra kjøledisken i matvarebutikkene kan du sjekke kaloriinnholdet på boksen. Jeg synes den lilla boksen (Tine?) er den aller beste, det er dessuten den med minst sukker av de tre i denne serien.

Når den helles i et stort glass med isbiter blir den deilig, kald og akkurat passe utvannet. Som godt/kos en gang i blant er den ok kostholdmessig, men ikke hver dag i stedet for vanlig kalorifri kaffe.

"men ikke hver dag i stedet for vanlig kalorifri kaffe."

Er det ikke rart hvor lenge kalori-begrepet har holdt seg? Det må jo være 25-30 år siden man gikk over til joule. Likevel snakker nesten alle om kalorier ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men ikke hver dag i stedet for vanlig kalorifri kaffe."

Er det ikke rart hvor lenge kalori-begrepet har holdt seg? Det må jo være 25-30 år siden man gikk over til joule. Likevel snakker nesten alle om kalorier ;-)

"Man gikk over til joule", javel, men i praksis har jo ikke dette skjedd. Og hvorfor gjorde man igrunnen det? Og har det egentlig noen betydning om man fastholder kalori-begrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Man gikk over til joule", javel, men i praksis har jo ikke dette skjedd. Og hvorfor gjorde man igrunnen det? Og har det egentlig noen betydning om man fastholder kalori-begrepet?

Nei,- det var bare en observasjon. Bruker "kalori" selv, jeg :)

Prøvde å finne ut _hvorfor_ man skulle gå over til SI-enheten joule, men jeg fant det ikke helt ut. Både gram, grad, og trykk (astmosfære) burde jo være greie enheter sånn internasjonalt...

Jeg sier også åtteogseksti istedetfor sekstiåtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne ut _hvorfor_ man skulle gå over til SI-enheten joule, men jeg fant det ikke helt ut. Både gram, grad, og trykk (astmosfære) burde jo være greie enheter sånn internasjonalt...

For ikke å snakke om metriske mål (lengder). Det blir nok aldri en felles enighet i alle land om ulike måle-enheter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A propos kaffe, så leste jeg nettopp i et ukeblad at hvis man drikker et par kopper kaffe før man går en lang tur, bidrar koffeinen til at man forbrenner mere fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tellemåten:

Jeg sier "ått-og-seksti" hvis jeg snakker om årstallet, men ikke hvis jeg skal ramse opp et telefonnummer;-) DA må jeg bruke korrekt tellemåte.

Det hender seg at jeg har folk på tråden på jobb som ramser opp tlf nr på gammelmåten, og det er irriterende.

En annen ting jeg etterhvert har lært meg når det gjelder å oppgi telefonnummer muntlig, er at man overfor engelsktalende helst bør si ett og ett tall! :-) Mange har blitt litt forvirret om man sier "sixty-eight" istedenfor "six, eight".

Rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tellemåten:

Jeg sier "ått-og-seksti" hvis jeg snakker om årstallet, men ikke hvis jeg skal ramse opp et telefonnummer;-) DA må jeg bruke korrekt tellemåte.

Det hender seg at jeg har folk på tråden på jobb som ramser opp tlf nr på gammelmåten, og det er irriterende.

En annen ting jeg etterhvert har lært meg når det gjelder å oppgi telefonnummer muntlig, er at man overfor engelsktalende helst bør si ett og ett tall! :-) Mange har blitt litt forvirret om man sier "sixty-eight" istedenfor "six, eight".

Rart...

Ja, hvis jeg sier et tall til noen som skal notere, så tar jeg ett og ett tall. Ikke bare når det er engelsk, men norsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror jeg har til gode å finne en matvare der kaloriinnholdet bare er angitt i joule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...