Gå til innhold

virkning av litium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker litium og lamictal. Jeg blir så kvalm av Lamictalen og brekker meg av den at avogtil orker jeg ikke ta den. Men tar litiumen. Men etter kort tid, max et par dager, blir jeg så irritabel. Det kjennes ut som en verkende følelse jeg ikke holder ut, så går jeg og tar lamictal igjen og så blir det bra følelsesmessig...

Så jeg lurer da på om litium egentlig ikke har noen virkning siden jeg blir så irritabel uten lamictal? Eller er det en slags abstinens...

Gjest lumelia
Skrevet

hm det hørtes rart ut, jeg har jo ikke peilign, men bruker lamictal selv men er ikke kvalm..kanskje noe som skjer sammen med litiumen? men som sagt jeg aner ikke...ble veldig sint av lamictalen jeg..

Gjest bipolar II jeg....visst
Skrevet

"Jeg blir så kvalm av Lamictalen og brekker meg av den"

Jeg også!! Men du et tips: du kan få den UTEN smak, spesialbestilt gjennom ditt apotek fra utlandet. Du trenger en resept fra legen der det står du skal ha drasjerte Lamictal uten smak. I tillegg trenger du en legeerklæring på at du blir kvalm og ikke derfor orker å ta den alltid, men at dine symptomer da blusser opp igjen. Til sist må legen og du sende inn en søknad til NAV om at du skal få de dekket slik som du får på de med solbærsmaken. Dersom du får legeerklæring og slikt, tror jeg det går veldig greit gjennom på NAV. Det er lurt å sende inn søknad til de i alle fall for ellers må du dekke medisinene selv siden det bare er den med den gyselige solbærsmaken som er offentlig godkjent legemiddel av Lamictal her i Norge. Men altså Lamictal med og uten solbærsmak, inneholder akkurat det samme og har like god virkning. :))

Tja, om litiumen ikke virker - det er vanskelig å si. Men kan det heller være at når du kutter ut det ene medikamentet, merker du symptomoppsving? Altså om du hadde forsøkt kutte ut Litium slik du gjør med Lamictal fordi du blir kvalm og brekker deg, ville du kanskje opplevd symptomoppsving da også?

Det med irritabilitet er vel noe som kan høre både til mani (hypomani)symptomer og depresjonssymptomer etter hva jeg har hørt. Selv har jeg ikke kjent dette på kroppen, men det må da være deilig å ha fått en medisin som kan få gjort deg stabil og fin uten irritabilitet

Lykke til!

• 1 år senere...
Skrevet

"Jeg blir så kvalm av Lamictalen og brekker meg av den"

Jeg også!! Men du et tips: du kan få den UTEN smak, spesialbestilt gjennom ditt apotek fra utlandet. Du trenger en resept fra legen der det står du skal ha drasjerte Lamictal uten smak. I tillegg trenger du en legeerklæring på at du blir kvalm og ikke derfor orker å ta den alltid, men at dine symptomer da blusser opp igjen. Til sist må legen og du sende inn en søknad til NAV om at du skal få de dekket slik som du får på de med solbærsmaken. Dersom du får legeerklæring og slikt, tror jeg det går veldig greit gjennom på NAV. Det er lurt å sende inn søknad til de i alle fall for ellers må du dekke medisinene selv siden det bare er den med den gyselige solbærsmaken som er offentlig godkjent legemiddel av Lamictal her i Norge. Men altså Lamictal med og uten solbærsmak, inneholder akkurat det samme og har like god virkning. :))

Tja, om litiumen ikke virker - det er vanskelig å si. Men kan det heller være at når du kutter ut det ene medikamentet, merker du symptomoppsving? Altså om du hadde forsøkt kutte ut Litium slik du gjør med Lamictal fordi du blir kvalm og brekker deg, ville du kanskje opplevd symptomoppsving da også?

Det med irritabilitet er vel noe som kan høre både til mani (hypomani)symptomer og depresjonssymptomer etter hva jeg har hørt. Selv har jeg ikke kjent dette på kroppen, men det må da være deilig å ha fått en medisin som kan få gjort deg stabil og fin uten irritabilitet

Lykke til!

Det er ikke smaken som gjør meg kvalm.

Kvalmen og brekningene kommer et par timer etter inntak.

Men har bedret seg etter at jeg begynte spise raskt etter inntaket av lamictal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...