Gå til innhold

Om alle dere,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er festlig her nå. Det morsomme(?) er at noen faktisk har sommerdekk på enda, som om alt snøen forsvinner bare man lukker øynene....

Hehe, strutser der også? ;-)

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

24

• vilde

13

• ShitDiddelyDo

7

• vanilje

6

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, det begynner å synke inn at vi ikke blir det med det første hidi. Poenget mitt er bare at det ene utelukker ikke det andre. Du er hissig som faen, men jeg liker deg, du har tæl. Nå legger jeg meg. Natta! :-)

natta!

Skrevet

Det du skriver er dessverre slik sør skrev. Å sette ting opp mot hverandre gavner ingen!

Et menneske som B Spears har fått et totalt sammenbrudd. Hvorfor spiller ingen rolle, men syk er hun blitt uavhengig av alle sine penger.

I mange land er det sult som dreper barn, det er kriger som dreper voksne og barn, det er undertrykkelse som tar livet av mennesker, Mennesker og dyr dør av grusomheter, folk blir henrettet omtrent uten lov og dom osv osv.....

Skal man slutte å bry seg om et menneske fordi noen andre har det verre? Skal man la sin ene syke tante være alene fordi den andre syke tanten har det verre? Eller kan man prøve å bry seg om flere forhold samtidig?

Skrevet

Se oprah på tv 3 nå. Tragisk, jeg gråter når jeg ser slikt. (Selv om jeg også kan synes synd på Britney, utrolig nok).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hehe, strutser der også? ;-)

Men disse strutsene graver seg ikke ned sjøl. De blir gravd ned av en ustabil værgud. :)

Skrevet

Men disse strutsene graver seg ikke ned sjøl. De blir gravd ned av en ustabil værgud. :)

Ustabile værguder trenger helt klart stemningsstabiliserende :-)

Skrevet

Ja, det er festlig her nå. Det morsomme(?) er at noen faktisk har sommerdekk på enda, som om alt snøen forsvinner bare man lukker øynene....

Sånn btw...ikke for å skremme vettet av dere på sørlandet nå, men... av erfaring med mye snø, så blir det minst like ille om all denne snøen bestemmer seg for å smelte fort og samtidig...kjellere fulle av vann er ikke noe nytt fenomen.

Skrevet

Regner med at du sender halve lønna di til barna i Afrika hver mnd siden du tydeligvis er så mye bedre enn oss.

Britney Spears bryr meg forøvrig midt i ræva som artist, men som menneske synes jeg jo det er trist at hun har det som hun har det - uten at det akkurat opptar meg.

Gjest Pontiac
Skrevet

Ingen av oss klarer å hjelpe alle. Men det menes ikke at vi ikke skal kunne være i stand til å føle sympati for noen.

Clue1365380406
Skrevet

Har nå lest endel innlegg av deg om tilstanden i Afrika, og at du er forbannet for at ingen gjør noe med den.

Vel, hva gjør du selv, annet enn å rope høyt om det her, og sammenligne problemene i et helt kontinent med Britneys tilstand?

Sender du jevnlig penger?

Har du vært der som hjelpearbeider?

Gjør du noe i det hele tatt?

Det hjelper ikke bare å rope høyt om ting, en må gjøre noe også.

Skrevet

Til slik konfirmantretorikk må man holde seg til det basale;

Vi bryr oss mer om dem som står oss nærmest, og så bryr vi oss mindre jo lenger unna oss folk er.

Dette er praktisk, siden vi har større mulighet til å hjelpe de som er nær på en eller annen måte.

Dessuten ligger det selvsagt en mekanisme av selvbeskyttelse i dette. Med 6 mrd mennesker på jorda, kan vi umulig ta innover oss all elendigheten. Vi har rett og slett ikke kapasitet til det, og må koble ut de som er lengst unna...i dette tilfellet "barna i Afrika".

Dette bør selvsagt ikke hindre oss i å hjelpe folk som lider, men det emosjonelle "trykket" i våre bestrebelser avtar med avstand.

Du har det helt sikkert på samme måten, men liker vel å kle deg ut med en glorie når det passer seg slik.

Skrevet

Sånn btw...ikke for å skremme vettet av dere på sørlandet nå, men... av erfaring med mye snø, så blir det minst like ille om all denne snøen bestemmer seg for å smelte fort og samtidig...kjellere fulle av vann er ikke noe nytt fenomen.

Det skjer nok i neste uke det, tenker jeg, et værfenomen kommer skjelden alene :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Til slik konfirmantretorikk må man holde seg til det basale;

Vi bryr oss mer om dem som står oss nærmest, og så bryr vi oss mindre jo lenger unna oss folk er.

Dette er praktisk, siden vi har større mulighet til å hjelpe de som er nær på en eller annen måte.

Dessuten ligger det selvsagt en mekanisme av selvbeskyttelse i dette. Med 6 mrd mennesker på jorda, kan vi umulig ta innover oss all elendigheten. Vi har rett og slett ikke kapasitet til det, og må koble ut de som er lengst unna...i dette tilfellet "barna i Afrika".

Dette bør selvsagt ikke hindre oss i å hjelpe folk som lider, men det emosjonelle "trykket" i våre bestrebelser avtar med avstand.

Du har det helt sikkert på samme måten, men liker vel å kle deg ut med en glorie når det passer seg slik.

"Dessuten ligger det selvsagt en mekanisme av selvbeskyttelse i dette. Med 6 mrd mennesker på jorda, kan vi umulig ta innover oss all elendigheten. Vi har rett og slett ikke kapasitet til det, og må koble ut de som er lengst unna...i dette tilfellet "barna i Afrika""

Er enig her. Dette er vel "vitenskapelig bevist" også hvis jeg ikke minnes feil.

Hvis vi hadde tatt alt like inn på oss så hadde vi ikke taklet det helt enkelt, så det er naturlig å "koble ut" en god del for i det hele tatt klare å beholde hodet.

Skrevet

Noen av oss klarer å ha opptil flere tanker i hodet på en gang.

Hva med å fortelle hva du faktisk gjør da, for Afrika?

hidi, the scorpion
Skrevet

Noen av oss klarer å ha opptil flere tanker i hodet på en gang.

Hva med å fortelle hva du faktisk gjør da, for Afrika?

Sender penger hver måned samt at jeg har ett fadderbarn til hver av ungene mine (tre barn).

Skulle så gjerne gjort mer...

Synes det er så forferdelig tragisk at vi i Norge hele tiden glemmer Afrika! Og det gjør vi...

Skrevet

Se oprah på tv 3 nå. Tragisk, jeg gråter når jeg ser slikt. (Selv om jeg også kan synes synd på Britney, utrolig nok).

jeg gråter også av oprah.

jeg har empati og sympati for folk som er dårligere stilt enn meg, men det er jo ikke så innmari mye en kan gjøre...

jeg er skeptisk til alle hjelpe org. hvis jeg gir 100kr, så tror jeg ikke barna i afrika får mer enn 50,- desverre...

Skrevet

jeg har empati og sympati for folk som er dårligere stilt enn meg, men det er jo ikke så innmari mye en kan gjøre...

jeg er skeptisk til alle hjelpe org. hvis jeg gir 100kr, så tror jeg ikke barna i afrika får mer enn 50,- desverre...

Ja, inatt handlet det om folkemord bl.a. i Rwanda. Ufattelig grusomt. Jeg gir til hjelpeorganisasjoner som Norsk Folkehjelp. Håper og tror at de bruker det de får til det de sier. Litt må de jo selv ha for arbeidet også såklart.

Skrevet

Sender penger hver måned samt at jeg har ett fadderbarn til hver av ungene mine (tre barn).

Skulle så gjerne gjort mer...

Synes det er så forferdelig tragisk at vi i Norge hele tiden glemmer Afrika! Og det gjør vi...

Jada, det er altfor lite omtale av Afrika her til lands.

Men du oppnår ikke akkurat å høste sympati for saken ved å storme ut som en rabiat hund og rakke ned på folk som tenker på andre ting - også.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis tilfelle. Det går an å finne ut hvor mye hver enkelt organisasjon bruker på administrasjon, og det varierer stort.

For 50 kroner kan du for øvrig redde et par barneliv i Afrika.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...