Gå til innhold

Hvordan kan folk tro på gud?

Anbefalte innlegg

Gjest santa barbara
Skrevet

Hvordan er det mulig at folk som i teorien skal være oppegående går rundt og tror på en eller annen gud, og til og med tolker bibelen ganske så bokstavelig. At mennekset ble skapt i guds bilde, fornekter evoulusjonen osv.

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hulkert

29

• Hatsumomo

11

• tzatziki1365380058

9

• willow

8

Gjest buzzzzi
Skrevet

Tror ikke selv det finnes en gud...

Jeg tror vi blir styrt av en kraft...en slags kosmisk kraft...

Hele universet henger i hop...og vi er en del av dette...

Gjest jajasann
Skrevet

Ja, det funderer jeg også på. Intelligente, abosolutt oppegående folk - f.eks. folk som styrer landet vårt - og så så lar de totalt udokumenterte skrifter styre livet sitt.

Skrevet

Alt er mulig. Jeg synes det er verre at folk absolutt skal stemple alt de selv ikke tror på som dumt og uintelligent. Det synes jeg lite om.

Gjest santa barbara
Skrevet

Alt er mulig. Jeg synes det er verre at folk absolutt skal stemple alt de selv ikke tror på som dumt og uintelligent. Det synes jeg lite om.

Vi snakker ikke om å stemple alt som dumt her, bare religioner.

Skrevet

Tja, jeg for min del har større problem å forstå folk som virkelig mener og TROR at en ting kan bli til av INGENTING ....

Menneskene er i universammenheng knapt et "støvkorn" og på det "støvkornet" er det en hjerne som uttaler seg skråsikkert om at GUD ikke finnes ... Håpløst naivt kaller jeg slikt

tzatziki1365380058
Skrevet

Hehe, da stempler du i alle fal en god mengde mennesker som "dumme" - selv om du ikke stempler "alle".

Skrevet

Det er nettopp det. Da stempler du VELDIG mange personers ALT som dumt. Det er respektløst. Man bør la folk få ha de livssynene de selv vil, uten å synes at man selv alltid er bedre.Det er mange ikke-troende veldig mye verre enn religiøse.

Gjest santa barbara
Skrevet

Tja, jeg for min del har større problem å forstå folk som virkelig mener og TROR at en ting kan bli til av INGENTING ....

Menneskene er i universammenheng knapt et "støvkorn" og på det "støvkornet" er det en hjerne som uttaler seg skråsikkert om at GUD ikke finnes ... Håpløst naivt kaller jeg slikt

Men hvis du mener at ingenting kan oppstå fra ingenting, hvor kommer så GUD fra? Han må jo også bli til på et vis ikke sant? Teorien din var like tynn som resten av religion greiene.

Gjest santa barbara
Skrevet

Hehe, da stempler du i alle fal en god mengde mennesker som "dumme" - selv om du ikke stempler "alle".

Ja, men de er ikke nødvendigvis dumme da, men litt hjernevasket kanskje?

Gjest santa barbara
Skrevet

Det er nettopp det. Da stempler du VELDIG mange personers ALT som dumt. Det er respektløst. Man bør la folk få ha de livssynene de selv vil, uten å synes at man selv alltid er bedre.Det er mange ikke-troende veldig mye verre enn religiøse.

Jeg mener ikke nødvendigvis de er dumme, litt uvitende må de jo være, men mest av alt hjernevasket.

Gjest hvorfor ikke?
Skrevet

Jeg tror Gud sto bak evolusjonen og the big bang.

Gjest hvorfor ikke?
Skrevet

Tror ikke selv det finnes en gud...

Jeg tror vi blir styrt av en kraft...en slags kosmisk kraft...

Hele universet henger i hop...og vi er en del av dette...

Denne kraften kaller jeg Gud.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er vel ikke særlig mange som fornekter evolusjonen, i alle fall ikke blant de du kaller "opplyste". Men hva som satte i gang verden og utviklingen, er det mange meninger om, ja.

Jeg vet ikke jeg, om det er så mye mer ufortnuftig å tro på Gud enn å tro på at verden i dag er blitt utviklet fra "materie" og Big Bang. Og sannsynligheten for at det skulle oppstå¨mutasjoner som utviklet det som i dag er vårt øye, er så usannsynlig liten at vi i alle henseende ville kalle det "umulig". (Jeg hørte sannsynligheten på et program på BBC en gang, men husker ikke nå - det var i alle fall tilnærmet ingen sannsynlighet for at det skulle bli sånn).

Verden er fremdeles et gåtefullt sted, og mennesker søker forklaring der de finner den. At det er så mye mer rasjonelt å tro på det ene eller det andre, kan naturligvis diskuteres.

(Hørte forresten en gang at veldig mange astrofysikere er kristne, aner ikke om det stemmer, men de burde jo vite hva de snakket om :) )

Gjest lumelia
Skrevet

Så mange mennesker, så mange forskjellige utseender og så mange forskjellige sinn..Jeg tror det avhenger av hva du er oppvokst med, hva du er lært til, hvordan du er oppdratt og hvordan livet har vært. Jeg er mere paganist. Jeg tror ikke på noe, men jeg tror mennesker skal leve i harmoni, ta vare på hverandre, være gode og snille og forståelsesfulle. Det er viktig å snakke for seg selv, jeg tenker om de som er kristne at de må få tro på det de vil, fordi jeg har ingen rett til å si hva de er vokst opp med og hvordan livet har formet dem. Jeg lever etter en enkel regel, leve å ha det godt, la mennesker være mennekser og se de små tingene i verden som virkelig betyr noe..som hvor god luften er ute når det regner. Og hvor fantastisk det er å være i en kvinnekropp, spise sjokolade leve og feire livet, spise god mat, kose seg, shoppe litt, ha fri å leve som om hver dag er den siste:-)....

Skrevet

Jeg mener ikke nødvendigvis de er dumme, litt uvitende må de jo være, men mest av alt hjernevasket.

Da kan de si det samme til deg. Det handler om hvor man ser det fra. Og om man skal tviholde på slike synspunkter, og ikke kan tolerere at folk er forskjellige skaper man krig, både i fysisk og psykisk forstand. Det kommer veldig sjeldent noe godt ut av en slik bedrevitenhet som du fremstiller deg selv som i bestillelse av nå.

Skrevet

Det er vel ikke særlig mange som fornekter evolusjonen, i alle fall ikke blant de du kaller "opplyste". Men hva som satte i gang verden og utviklingen, er det mange meninger om, ja.

Jeg vet ikke jeg, om det er så mye mer ufortnuftig å tro på Gud enn å tro på at verden i dag er blitt utviklet fra "materie" og Big Bang. Og sannsynligheten for at det skulle oppstå¨mutasjoner som utviklet det som i dag er vårt øye, er så usannsynlig liten at vi i alle henseende ville kalle det "umulig". (Jeg hørte sannsynligheten på et program på BBC en gang, men husker ikke nå - det var i alle fall tilnærmet ingen sannsynlighet for at det skulle bli sånn).

Verden er fremdeles et gåtefullt sted, og mennesker søker forklaring der de finner den. At det er så mye mer rasjonelt å tro på det ene eller det andre, kan naturligvis diskuteres.

(Hørte forresten en gang at veldig mange astrofysikere er kristne, aner ikke om det stemmer, men de burde jo vite hva de snakket om :) )

Det stemmer. Det er svært mange kristne som tror på evolusjonen også. Det er en myte at de to ikke går hånd i hånd. Det er spørsmål om tolkninger.

Skrevet

Dersom det er tilfelle at astrofysikarar er kristne, kvifor skulle dei ha så mykje meir greie på om det finst ein gud eller ikkje?

Gjest santa barbara
Skrevet

Jeg tror Gud sto bak evolusjonen og the big bang.

Hvordan oppstod Gud?

Gjest lumelia
Skrevet

Da kan de si det samme til deg. Det handler om hvor man ser det fra. Og om man skal tviholde på slike synspunkter, og ikke kan tolerere at folk er forskjellige skaper man krig, både i fysisk og psykisk forstand. Det kommer veldig sjeldent noe godt ut av en slik bedrevitenhet som du fremstiller deg selv som i bestillelse av nå.

mente du meg? det var ingen bedre viten het..jeg skrev hva jeg tdodde på..og jeg sier bare at jeg er glad i mange selvom de tror noe annet..det er mulig jeg også tar feil vet du..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...