Gå til innhold

Leiligheter med lave innskudd og høy fellesgjeld

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg så en gang et glimt av noe på et forbrukerprogram, som omhandlet leiligheter med lavt innskudd, men med høy fellesgjeld, og at mange unge blir "lurt" inn i det.

Hva er farene ved det? Jeg har ikke noen peiling på området, egentlig.

Men det jeg tenker, er jo at ved å ha et såpass lavt innskudd, så vil de fleste kunne klare å få seg et lån for å dekke det, og så får de høye fellesutgiftene gå sin gang.

F.eks en leilighet med innskudd på 500.000, men med fellesgjeld på 1.000.000. 5000,- i fellesutgifter per måned.

Hva mente de på det forbrukerprogrammet at man ble "lurt" med, tro?

For når man betaler de høye fellesutgiftene, så betaler man jo også ned en del på fellesgjelden, og leiligheten vil øke i verdi. Eller...?

Skrevet

Det var den jeg siktet til, ja! Takk :)

Bare hyggelig. :-)

Vi eier leilighet og betaler 2500 pr. måned i fellesutgifter. Om renta stiger, risikerer vi å måtte betale halvannet tusen mer i måneden. Vi har råd til det, dessuten er vi på flyttefot, men tenker med gru på alle de som virkelig kommer til å slite om det skjer.

Caloni Makaroni
Skrevet

Bare hyggelig. :-)

Vi eier leilighet og betaler 2500 pr. måned i fellesutgifter. Om renta stiger, risikerer vi å måtte betale halvannet tusen mer i måneden. Vi har råd til det, dessuten er vi på flyttefot, men tenker med gru på alle de som virkelig kommer til å slite om det skjer.

Ja, og renta er jo på vei opp i et rimelig kjap tempo! Jeg har noe egenkapital, og liker foreløpig godt å se på renta som kryper oppover, men det blir nok ikke like gøy når jeg en gang skal ta opp lån..

2500 var jo ikke så mye i fellesutgifter, da. Mange av de nyoppførte borettslagene opererer jo med husleier på 6.000 og sånn...Det er vel lett å se seg blind på "380.000", og ignorerere at det er syvsifret tall i fellesgjeld...

Skrevet

Ja, og renta er jo på vei opp i et rimelig kjap tempo! Jeg har noe egenkapital, og liker foreløpig godt å se på renta som kryper oppover, men det blir nok ikke like gøy når jeg en gang skal ta opp lån..

2500 var jo ikke så mye i fellesutgifter, da. Mange av de nyoppførte borettslagene opererer jo med husleier på 6.000 og sånn...Det er vel lett å se seg blind på "380.000", og ignorerere at det er syvsifret tall i fellesgjeld...

Ja, tror mange ser seg blind på det. Men det bør ringe en bjelle når man kan kjøpe en splitter ny, stor leilighet midt i Oslo til 300000, og må så betale 10000 pr. mnd. i fellesutgifter. Stiger renta da, ligger man tynt an med mindre man faktisk har råd til det.

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, tror mange ser seg blind på det. Men det bør ringe en bjelle når man kan kjøpe en splitter ny, stor leilighet midt i Oslo til 300000, og må så betale 10000 pr. mnd. i fellesutgifter. Stiger renta da, ligger man tynt an med mindre man faktisk har råd til det.

Ja...og jeg ser jo nå også at det ikke nødvendigvis er fellesgjelda det betales på, men -rentene- på fellesgjelda. Og dermed har man vel ikke noen stor stigning i verdi på boligen heller (annet enn den generelle prisstigningen på markedet)

Skrevet

Ja...og jeg ser jo nå også at det ikke nødvendigvis er fellesgjelda det betales på, men -rentene- på fellesgjelda. Og dermed har man vel ikke noen stor stigning i verdi på boligen heller (annet enn den generelle prisstigningen på markedet)

Stemmer det. Når vi nå skal kjøpe nytt, er det faktisk lav, eller helst ingen, fellesgjeld vi ser på først.

Caloni Makaroni
Skrevet

Stemmer det. Når vi nå skal kjøpe nytt, er det faktisk lav, eller helst ingen, fellesgjeld vi ser på først.

Ja, men nå er dere liksom allerede "inne" på boligmarkedet.

Det er ikke lett å være ny!

Vi solgte en 4(5)-roms leilighet i en drabantby i Oslo for 250.000 for 22 år siden. Ekstremt :o Strøket er ikke det beste, men for en leilighet på 100kvm omtrent, med 3 soverom, må man nok rundt en million, kanskje litt mer, der også.

Skrevet

Vi solgte en 4(5)-roms leilighet i en drabantby i Oslo for 250.000 for 22 år siden. Ekstremt :o Strøket er ikke det beste, men for en leilighet på 100kvm omtrent, med 3 soverom, må man nok rundt en million, kanskje litt mer, der også.

Vi var ganske heldige da vi kjøpte denne for to år siden. Helt ny leilighet på 85 kvm. (tre-roms) til 1,7. Joda, det er dyrt nok, men naboen solgte sin tilsvarende leilighet nå før jul til 2,6. Regner med vi får noe av det samme for vår, så da har vi jo tjent godt på den.

Caloni Makaroni
Skrevet

Vi var ganske heldige da vi kjøpte denne for to år siden. Helt ny leilighet på 85 kvm. (tre-roms) til 1,7. Joda, det er dyrt nok, men naboen solgte sin tilsvarende leilighet nå før jul til 2,6. Regner med vi får noe av det samme for vår, så da har vi jo tjent godt på den.

Ja, det lønner seg å komme inn på markedet så tidlig som mulig! Flott om dere får 900k i fortjeneste, da!

Skrevet

Mange synes det er tøft å kjøpe for første gang. Da er det noe ironisk at folk kjøper leiligheter med lave innskudd og høy fellesgjeld. Den reelle prisen på disse er høy og de driver prisene generelt oppover. Det samme gjelder de som har 40+ års nedbetaling på lånet. De unnskylder seg med at de må gjøre det for å få råd, men det blir som å pisse i buksa for å holde varmen. Det en oppnår er å drive prisene enda mer oppover og det blir enda verre for førstegangskjøpere.

Skrevet

jeg har innskuddsleilighet. betalte 130.000 i innskudd, betalte 3500,- i mnd på fellesutgifter da, nå betaler jeg 5100,- 1,5 år senere. fellesgjeld på 1.3mill tror jeg. betaler ikke avdrag enda.

de som har solgt i det siste halvåret har fått 550.000 for sine, så jeg har jo tjent litt over 400.000 på 1,5 år.

med min inntekt får ikke jeg lån på 1.4mill alene, så jeg kunne ikke kjøpt noe annet enn en innskuddsleilighet. når jeg selger har jeg 550 i egenkapital, og stiller sterkere på mitt neste hjem.

og jeg skal selge før vi får avdrag også, for da blir husleia alt for høy.

Skrevet

jeg har innskuddsleilighet. betalte 130.000 i innskudd, betalte 3500,- i mnd på fellesutgifter da, nå betaler jeg 5100,- 1,5 år senere. fellesgjeld på 1.3mill tror jeg. betaler ikke avdrag enda.

de som har solgt i det siste halvåret har fått 550.000 for sine, så jeg har jo tjent litt over 400.000 på 1,5 år.

med min inntekt får ikke jeg lån på 1.4mill alene, så jeg kunne ikke kjøpt noe annet enn en innskuddsleilighet. når jeg selger har jeg 550 i egenkapital, og stiller sterkere på mitt neste hjem.

1600 høyre husleie uten at avdragsfriheten er over? Jøss, det var jo litt. Har du noen garanti for at denne økningen ikke fortsetter?

Ulempen med slike løsninger er at man er solidarisk ansvarlig for fellesgjelden. Men det er nok neppe noe problem ennå.

Bare et lite spørsmål: Tror du at du får samme pris den dagen avdragsfriheten på fellesgjelden utgår?

Skrevet

Men har du tenkt over hvor vankselig det vil bli å selge når kjøper må betale avdrag også? Da kan du nok ikke regne med å få samme fortjenste.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det var jammen en bra prisstigning på så kort tid!

Men det illustrerer jo bare det at man bør komme seg inn på boligmarkedet så raskt man klarer..Samtidig så har vel Petter Smart rett, det er slik ordninger som gjør at prisene presses ytterligere i været. Det skal ikke være lett..:)

Skrevet

1600 høyre husleie uten at avdragsfriheten er over? Jøss, det var jo litt. Har du noen garanti for at denne økningen ikke fortsetter?

Ulempen med slike løsninger er at man er solidarisk ansvarlig for fellesgjelden. Men det er nok neppe noe problem ennå.

Bare et lite spørsmål: Tror du at du får samme pris den dagen avdragsfriheten på fellesgjelden utgår?

Nei, derfor skal jeg selge minst 1 år før avdragene begynner å løpe.

men er man alene, og tjener 250.000 i året, har man ikke så mye valg når man skal kjøpe noe da.

Skrevet

Men har du tenkt over hvor vankselig det vil bli å selge når kjøper må betale avdrag også? Da kan du nok ikke regne med å få samme fortjenste.

Nei, skal selge før avdragene kommer på.

vurderer å selge i år, acdragene kommer i 2009.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...