Gå til innhold

Iran, noen som har vært der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Iran i løpet av våren/sommeren i bryllup og gleder meg selvsagt masse. Men jeg har ikke peil på kleskoder og normer, og jeg vil ha litt oversikt over sånt før jeg reiser.

Det er flere sermonier de skal igjennom over mange dager, jeg trenger sikkert fem forskjellige antrekk som jeg kan bruke. Har tenkt å ha med bunaden min (påkrevet av den kommende brudgommen), men da gjenstår det jo fremdeles 4 stk. Eller kan jeg bære samme antrekk to ganger?

Jeg tar med glede i mot all info du måtte sitte på av info om hvordan jeg skal kle meg og te meg. :)

Skrevet

Spørs brudeparet/ andre som skal i samme følge.

Frisøren min er fra Iran, men det var lenge siden sist hun hadde vært der. Og da hun landet holdt tanten på å DØ på seg. For frisøren min hadde kledd seg etter "gammeldagse" kleskoder, mens tanten var meget vestlig orientert. Og der de bodde var veldig vestlig preget. Så det kommer veldig an på hvor i landet du skal tror jeg.

Skrevet

Spørs brudeparet/ andre som skal i samme følge.

Frisøren min er fra Iran, men det var lenge siden sist hun hadde vært der. Og da hun landet holdt tanten på å DØ på seg. For frisøren min hadde kledd seg etter "gammeldagse" kleskoder, mens tanten var meget vestlig orientert. Og der de bodde var veldig vestlig preget. Så det kommer veldig an på hvor i landet du skal tror jeg.

Takk for det. Jeg har planer om å snakke med brudefølget, vi blir en liten gjeng fra gamlelandet som reiser.

Brudgommen er litt (now that's an understatement) treg til å gi fra seg info, så jeg tenkte jeg skulle sjekke litt på egenhånd.

Jeg liker bare å være godt forberedt og jeg vet jeg må ha noen nye klær, alle kjolene mine er utringet eller veldig korte, så de egner seg ikke.

Skrevet

Takk for det. Jeg har planer om å snakke med brudefølget, vi blir en liten gjeng fra gamlelandet som reiser.

Brudgommen er litt (now that's an understatement) treg til å gi fra seg info, så jeg tenkte jeg skulle sjekke litt på egenhånd.

Jeg liker bare å være godt forberedt og jeg vet jeg må ha noen nye klær, alle kjolene mine er utringet eller veldig korte, så de egner seg ikke.

Som sagt, det kommer an på stedet du skal til. Den omtalte tanten gikk i miniskjørt og singlet, åpne sandaler med negllakk på tærne.

Men, hun kan jo ha vært unntaket som bekrefter regelen....

Gjest jeg har vært der
Skrevet

Som sagt, det kommer an på stedet du skal til. Den omtalte tanten gikk i miniskjørt og singlet, åpne sandaler med negllakk på tærne.

Men, hun kan jo ha vært unntaket som bekrefter regelen....

Denne tanten kan gå i mini-skjørt privat, men ikke i det offentlige rom. Ute beveger ikke en kvinne seg uten hijab på hodet og lange skjorter/jakker eller abaja.

I Teheran er det mange som kler seg dristigere i private sammenhenger enn vi gjør her.

Gjest jeg har vært der
Skrevet

Jeg har vært i Iran og skal snart dit igjen, men jeg aner ingenting om bryllup. Offisielt må du dekke håret og ha lange skjorter eller jakker som dekker baken. Privat er det noe helt annet. Spør vennene dine og gled deg til en fantastisk opplevelse.

Gjest hodeplagg
Skrevet

Hvis du ikke har hodeplagg til buneden din, kan det være greit å låne / skaffe dette. Eller ha et sjal som passer litt, hvis du skal ha på buneden offentlig. Det kommer veldig an på hvor du skal, men ha klær som er litt tildekket, for sikkerhets skyld. Kjoler som ikke er så korte, som ikke er ermeløse, og med et sjal som passer til, slik at du kan ta det over hodet hvis dere er steder der det er riktig.

Vide lette bukser med tunika over og et sjal er greit sightseeing-antrekk.

Det er ingen som forlanger fem festantrekk, men det er jo en grei anledning til å skaffe noen lange fine sommerkjoler.

Skrevet

Når du har fått vite hva som er riktig kleskode, så kan du kanskje finne noe nytt og fint på http://www.divax.no - hvis det der er noe i den rette stilen. De har i alle fall mye fint innen selskapskjoler.

Jeg har i alle fall hørt det samme som det skrives nedenfor, at man må være VELDIG tildekket ute, men at det er langt mer vestlig innendørs i private sammenhenger.

Her er for øvrig noen bilder jeg fant på et google-søk på iran+wedding:

http://www.nj.com/news/ledger/photos/gallery.ssf?cgi-bin/view_gallery.cgi/njo/view_gallery.ata?g_id=7492

Som du ser, noen tildekket, mens andre er i vestlige selskapskjoler.

Og her noe om seremonien før og nå (dvs. nå = 2001): http://www.iranchamber.com/culture/articles/iranian_marriage_ceremony.php

Ellers har jeg hørt at det er store forskjeller på by og land, og jeg har muligens ikke lest tråden godt nok hvis du har skrevet hvor dere skal være. Hvis det er på landet er det nok mer gammeldags enn i byene.

Skrevet

Kommende sommer må man regne med at USA og Israel er i gang med å avvikle Irans atomeventyr.

Spenningsferie.

Skrevet

Når du har fått vite hva som er riktig kleskode, så kan du kanskje finne noe nytt og fint på http://www.divax.no - hvis det der er noe i den rette stilen. De har i alle fall mye fint innen selskapskjoler.

Jeg har i alle fall hørt det samme som det skrives nedenfor, at man må være VELDIG tildekket ute, men at det er langt mer vestlig innendørs i private sammenhenger.

Her er for øvrig noen bilder jeg fant på et google-søk på iran+wedding:

http://www.nj.com/news/ledger/photos/gallery.ssf?cgi-bin/view_gallery.cgi/njo/view_gallery.ata?g_id=7492

Som du ser, noen tildekket, mens andre er i vestlige selskapskjoler.

Og her noe om seremonien før og nå (dvs. nå = 2001): http://www.iranchamber.com/culture/articles/iranian_marriage_ceremony.php

Ellers har jeg hørt at det er store forskjeller på by og land, og jeg har muligens ikke lest tråden godt nok hvis du har skrevet hvor dere skal være. Hvis det er på landet er det nok mer gammeldags enn i byene.

Tusen takk, Gemini.

Vi skal være litt i Tehran før og etter bryllupet og bryllupet skal være i en, ifølge bruden ca 450 000 innbyggere, liten by helt sør i Iran.

Jeg gleder meg som en unge som skal på sin første flytur. :)

Skrevet

Jeg har vært i Iran og skal snart dit igjen, men jeg aner ingenting om bryllup. Offisielt må du dekke håret og ha lange skjorter eller jakker som dekker baken. Privat er det noe helt annet. Spør vennene dine og gled deg til en fantastisk opplevelse.

Tusen takk, jeg gleder meg masse og føler meg heldig som får denne muligheten. :)

Da bør jeg vel strengt tatt skaffe meg hodeplagg her hjemme før jeg reiser. Har du noe tips til noen butikker på f.eks grønland hvor jeg kan få god hjelp til slikt?

Og hvordan er det å ha med seg barn? Må de også ha hijab e.l, de er snart 6 og 8 år gamle. Vi har ikke helt bestemt oss om de skal være med enda, må se om det er praktisk mulig først.

Skrevet

Hvis du ikke har hodeplagg til buneden din, kan det være greit å låne / skaffe dette. Eller ha et sjal som passer litt, hvis du skal ha på buneden offentlig. Det kommer veldig an på hvor du skal, men ha klær som er litt tildekket, for sikkerhets skyld. Kjoler som ikke er så korte, som ikke er ermeløse, og med et sjal som passer til, slik at du kan ta det over hodet hvis dere er steder der det er riktig.

Vide lette bukser med tunika over og et sjal er greit sightseeing-antrekk.

Det er ingen som forlanger fem festantrekk, men det er jo en grei anledning til å skaffe noen lange fine sommerkjoler.

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Kommende sommer må man regne med at USA og Israel er i gang med å avvikle Irans atomeventyr.

Spenningsferie.

I'm a thrill seeker.

Skrevet

Spenningsferie.

Mange har pakket snippesken allerede og dratt. 30% av uteksaminerte studenter drar derfra. Nærmest verdensrekord. Bare slått av Nederland hvor 170 tusen nedrelendere har dratt hjemmefra de siste 12 mnd, de fleste reiser til USA.

Nå reiser jeg snart også.

Gjest jeg har vært der
Skrevet

Tusen takk, jeg gleder meg masse og føler meg heldig som får denne muligheten. :)

Da bør jeg vel strengt tatt skaffe meg hodeplagg her hjemme før jeg reiser. Har du noe tips til noen butikker på f.eks grønland hvor jeg kan få god hjelp til slikt?

Og hvordan er det å ha med seg barn? Må de også ha hijab e.l, de er snart 6 og 8 år gamle. Vi har ikke helt bestemt oss om de skal være med enda, må se om det er praktisk mulig først.

Jeg tror ikke så unge barn trenger å ha hodeplagg, men hvis du har iranske venner så ville jeg spurt dem. Ja du bør ha med deg hijab og sette den på med engang du lander i Iran. Den må du ha hele tiden du er ute på gata eller på offisielle steder. Jeg ville også hatt lange ermer og lange vide plagg for barna selvom de er små.

Jeg husker ikke navn på butikker på Grønland, men noen av dem har bra utvalg av hijab.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...