Gå til innhold

1000 spørsmål om støv....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig støv, og hvor kommer det fra?

Er det levende (midd), eller er det noe dødt..? Hvorfor kommer støvet så fort tilbake etter vask? Er det mer støv i gamle hus, enn i nye? Og blir det mer støv med mange personer og dyr i et hus, eller samler støvet seg mest der det ikke er "bevegelse"? Kommer det mer støv når en støvsuger flittig..? (Altså ut gjennom filteret/utlufting på støvsugeren).

Hvordan få bukt med støvet, ? Jeg har ikke "støv på hjernen", det er snakk om mye støv. Tror ikke det var en brøkdel med støv der vi bodde tidligere. Hjeeelp, før jeg virkelig _får_ støv på hjernen..:)

Skrevet

Det kommer fra huden, fra teppene, utenfra, møbler og gardiner. Stoffer brytes ned med tida og løser seg opp til støv. Huden avgir 5 kg støv i året.

Sett opp en elektrostatisk støvfjernemaskin, og det blir vesentlig bedre.

Skrevet

Vi har ihvertfall påfallende mye mer støv i rom med stoffmøbler, gulvtepper, gardiner, pledd og løse puter enn i rom med skinnmøbler og teppeløse tregulv! :-)

Skrevet

Klær gir mye støv.

Tidligere da jeg hadde liten plass og jeg måtte tørke klær i stuen, ble det veldig mye støv.

Synes det er bedre nå som jeg kan tørke klærne i vaskerommet.

Og ellers rom der en bytter klær, f.eks bad eller soverom synes jeg også blir fort støvete.

Caloni Makaroni
Skrevet

Etter at vi "barna" flyttet ut fra redet, så sier mamma at det er helt utrolig hvor lite hun trenger å støvmoppe. Så var det en uke her hvor vi var tre-fire "barn" på besøk, og da måtte hun rundt med støvmoppen stadig vekk ;) Det er blant annet døde hudceller, samt lo fra klær og lignende, selvsagt. Hva mer det består av vet jeg ikke riktig, og jeg har heller ikke lyst til å finne ut av det ;)

Skrevet

Det kommer fra huden, fra teppene, utenfra, møbler og gardiner. Stoffer brytes ned med tida og løser seg opp til støv. Huden avgir 5 kg støv i året.

Sett opp en elektrostatisk støvfjernemaskin, og det blir vesentlig bedre.

Synes tipset ditt var interessant, og virket forlokkende :) Googlet litt på dette, men fant ikke noe som matchet.. Finnes det noe slikt, og vil du i så fall gi en nærmere beskrivelse?

Takk :)

Skrevet

Takk for flott link, nå vet jeg litt mer om støv ;o)

Ville gjerne hatt flere tips til å fjærne støvet også, sånn bortsett fra luftrensere. Har varmepumpe, men synes ikke den fungerer støvfjernende, som var sagt..

Skrevet

Synes tipset ditt var interessant, og virket forlokkende :) Googlet litt på dette, men fant ikke noe som matchet.. Finnes det noe slikt, og vil du i så fall gi en nærmere beskrivelse?

Takk :)

Fotokatalytisk og/eller elektrostatisk luftrenser.

Wilfa? Lake Air? Det er sikkert noe på nettet om det. Etter som jeg husker så blir de stappfulle av støv, selv i rene hus. men helseeffekten tror jeg er begrenset for ellers friske folk.

Skrevet

Vi har ihvertfall påfallende mye mer støv i rom med stoffmøbler, gulvtepper, gardiner, pledd og løse puter enn i rom med skinnmøbler og teppeløse tregulv! :-)

Joda, stemmer dette, her også. Til en viss grad da, synes det er støv overalt ;o)

Skrevet

Fotokatalytisk og/eller elektrostatisk luftrenser.

Wilfa? Lake Air? Det er sikkert noe på nettet om det. Etter som jeg husker så blir de stappfulle av støv, selv i rene hus. men helseeffekten tror jeg er begrenset for ellers friske folk.

Vi reagerer ikke på støv noen av oss, heldigvis. Så det er ikke først og fremst for helsemessige årsaker jeg ønsker å ha mindre støv. Er så møkk lei av at uansett hvor mye jeg støvsuger/vasker/tørker, så virker det som om det kommer dobbelt opp tilbake - og det etter no time.

Må få presisere at jeg ikke er hysterisk/støv på hjernen, det _er_ mye støv her!

Takker så mye for merkenavn, vil svært gjerne fylle en slik med støv :o) Igjen og igjen :)

Skrevet

Vi reagerer ikke på støv noen av oss, heldigvis. Så det er ikke først og fremst for helsemessige årsaker jeg ønsker å ha mindre støv. Er så møkk lei av at uansett hvor mye jeg støvsuger/vasker/tørker, så virker det som om det kommer dobbelt opp tilbake - og det etter no time.

Må få presisere at jeg ikke er hysterisk/støv på hjernen, det _er_ mye støv her!

Takker så mye for merkenavn, vil svært gjerne fylle en slik med støv :o) Igjen og igjen :)

Her er det støv også. Men jeg lar det ligge, om 3 mnd er det like ille igjen likevel. :-)

Skrevet

På denne tiden av året ser du støvet best. Sola titter inn gjennom møkkete vinduer og støvet glitrer i solskinnet *sukk*

Selv går jeg over gulvene med tørrmopp hver dag. I tillegg tørker jeg av salongbordet, spisebordet, kjøkkenbenken og TV-bord og TV daglig. Alt dette tar meg ca 10 minutter og det er det verdt ;-)

Skrevet

Min erfaring er at støvet kommer mye fortere tilbake når jeg tørker støv med vanlig klut og såpe, enn med microfiber-klut med kun vann. (Kid har noen helt fantastiske microfiberkluter, de er billige og har kommet bra ut i test.)

Også må du jo ikke finne på å bruke grønnsåpe på gulvet, men det vet du kanskje. Ville nok ikke brukt såpe og vann på gulvet uansett, hvis du ikke har supermye skittflekker. Tørrmopping med f.eks swiffer eller jif tørrmopp.

Skrevet

Klær gir mye støv.

Tidligere da jeg hadde liten plass og jeg måtte tørke klær i stuen, ble det veldig mye støv.

Synes det er bedre nå som jeg kan tørke klærne i vaskerommet.

Og ellers rom der en bytter klær, f.eks bad eller soverom synes jeg også blir fort støvete.

Der vi bodde før måtte vi tørke klær "overalt". Men nå har vi stort hus, så tørker stort sett klær på badet. Men likevel er det støv overalt. Huset er gammelt, lurer på om det kan ha noe å si?

Og en ting jeg lurer på, i så måte (mht tørking av klær); alt loet som ligger igjen i tørketrommelen, ville det blitt spredd i rommet, om klærne hang til tørk..?

Tror jeg skal ta doktorgrad i støv :o)

Skrevet

Her er det støv også. Men jeg lar det ligge, om 3 mnd er det like ille igjen likevel. :-)

Åhh, så godt å høre at flere har støv. Synes alltid at andre hjem jeg kommer inn i er så velstelte og ikke minst _støvfrie_!

Men om jeg skulle la støvet her ligge i 3 mnd, ja da hadde jeg knapt funnet møblene igjen....

Skrevet

Der vi bodde før måtte vi tørke klær "overalt". Men nå har vi stort hus, så tørker stort sett klær på badet. Men likevel er det støv overalt. Huset er gammelt, lurer på om det kan ha noe å si?

Og en ting jeg lurer på, i så måte (mht tørking av klær); alt loet som ligger igjen i tørketrommelen, ville det blitt spredd i rommet, om klærne hang til tørk..?

Ja, det vil det.

Jeg henger klærne opp til tørk, og jeg skal love deg at det blir mye støv i rommet!

Skrevet

Nei, klærne blir mye fortere tynnslitte når du bruker tørketrommelen, så det blir igjen i klærne når du tørker på stativ. Jeg tror det som flyr rundt i rommet flyr under bruk og ikke under tørking. Kan hende jeg tar feil. Men det med slitasje og tørketrommel er iallfall sikkert.

Skrevet

Min erfaring er at støvet kommer mye fortere tilbake når jeg tørker støv med vanlig klut og såpe, enn med microfiber-klut med kun vann. (Kid har noen helt fantastiske microfiberkluter, de er billige og har kommet bra ut i test.)

Også må du jo ikke finne på å bruke grønnsåpe på gulvet, men det vet du kanskje. Ville nok ikke brukt såpe og vann på gulvet uansett, hvis du ikke har supermye skittflekker. Tørrmopping med f.eks swiffer eller jif tørrmopp.

Har prøvd tørrmopping osv, men det funker bare ikke her. Mye skitt og rusk, ja. Barna, og ikke minst hunden, labber inn og ut, så spesielt gangen er ille. Den går jeg over et par ganger daglig. Når jeg orker!

Tipset med microfiberklutene skal jeg imidlertid prøve igjen. Hadde en periode i vårt forrige hus, da jeg brukte mye sånt. Men har visst mer eller mindre "glemt" de.

Takk så mye for tips!

Skrevet

Har prøvd tørrmopping osv, men det funker bare ikke her. Mye skitt og rusk, ja. Barna, og ikke minst hunden, labber inn og ut, så spesielt gangen er ille. Den går jeg over et par ganger daglig. Når jeg orker!

Tipset med microfiberklutene skal jeg imidlertid prøve igjen. Hadde en periode i vårt forrige hus, da jeg brukte mye sånt. Men har visst mer eller mindre "glemt" de.

Takk så mye for tips!

Ja, vaskingen er helt annerledes med og uten barn, det er helt sikkert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...