Gå til innhold

Idiotisk befal

Anbefalte innlegg

Gjest Menigkaspersen
Skrevet

Hei

Jeg er i militæret og har et befal som er veldig strengt. Det er vel alle, men han her er litt spesiell. Når soldater ikke gjør jobben sin skikkelig, f eks skyter dårlig på skytebanen, roper han "tater", "homo", "sigøyner" osv til oss. Dette er sikkert ulovlig, men vil det bli gjort noe med hvis jeg anmelder han? Jeg synes det er idiotisk å rope slike ting, tenk hvis det var en homo i troppen f eks?

Skrevet

Slikt befal skal vi ikke ha i Norge.

Snakk med hans overordnede. Ofte kan ting ordnes uten at en går til anmeldelse.

Skrevet

Heisann, jeg mener så absolutt du kan og bør gjøre noe med denne fyren. Det er jo meningen han skal "plage" dere, formes som dere skal, men slik han gjør det framstår han både som rasistisk og fordomsfull, og det skal dere slippe å oppleve.

Var selv befal for en del år siden, og dette hadde på ingen måte blitt godtatt hos oss, og hadde jeg selv hørt slikt hadde jeg slått sterkt ned på dette.

Du kan jo forsøke å gå til mannens overordnede, da BØR det skje noe, eller anmelde han direkte, noe burde skje med han ihvertfall.

Synes uansett det er flott du tar tak i dette, menige som er istand til å tenke selv er en god ting.., og slike befalingsmenn(og kvinner) trenger ikke det norske forsvaret.

Lykke til med denne saken, og resten av tjenesten :-)

Skrevet

Det er flott at du reagerer, så jeg synes absolutt du skal si fra til overordnede. Hører de ikke på deg, så prøv deg på en anmeldelse. Slike ting bør ikke gå upåaktet hen.

Gjest Vekten87
Skrevet

han har vel sett formye på am filmer :/ men snakk med en overordnet. det er jo helt på tryne og snakke sånn til folk. dere er jo bare vanlige mennesker som vil hjelpe andre.

er det andre i troppen som reagerer på det?

hils fra meg og be han skjerpe seg, hehe :)

ha en fin dag..

Gjest sersjanten
Skrevet

Selvfølgelig er mangel på folkeskikk blandt ledere ikke greit. Det du opplevde er bare barnematen mot hvordan det kan være andre steder, uten at det dermed er mer akseptabelt. Sånn er det bare i militæret.

Glem tullpratet fra sjefen din. Prøver du å gjøre noe med det, kan det godt være at offiserene trekker på skuldrene eller ler av deg og synes du har noen unoter som ikke tåler mer. Og du får du en boomerang du vil huske resten av livet. F.eks. minst attraktive tjeneste senere osv.

Gjest generalmajoren
Skrevet

Selvfølgelig er mangel på folkeskikk blandt ledere ikke greit. Det du opplevde er bare barnematen mot hvordan det kan være andre steder, uten at det dermed er mer akseptabelt. Sånn er det bare i militæret.

Glem tullpratet fra sjefen din. Prøver du å gjøre noe med det, kan det godt være at offiserene trekker på skuldrene eller ler av deg og synes du har noen unoter som ikke tåler mer. Og du får du en boomerang du vil huske resten av livet. F.eks. minst attraktive tjeneste senere osv.

Dette er det dummeste jeg har hørt. "Sersjanten" her er jo like ille som han som herser rundt med deg.

Gjest trlolncik
Skrevet

Hvorfor er det slik? Blir folk befal for å kunne utøve makt? Har de dårlig selvbilde og erfaringer fra barndommen å hevne?

Skrevet

Hvorfor er det slik? Blir folk befal for å kunne utøve makt? Har de dårlig selvbilde og erfaringer fra barndommen å hevne?

Jeg har en slektning som har vært oberst. Han er likedann mot sine unger og famile også som han er mot rekruttene sine.

Gjest trlolncik
Skrevet

Jeg har en slektning som har vært oberst. Han er likedann mot sine unger og famile også som han er mot rekruttene sine.

Ja, oberster blir noe annet. Sersjanter og løytnanter har større behov for å være fitter.

Skrevet

Ja, oberster blir noe annet. Sersjanter og løytnanter har større behov for å være fitter.

Merkelig å bruke et ord som fitte nedsettende i en tråd som nettopp denne...

Skrevet

hei, det du beskriver er ikke så uvanlig, men det skjer i de fleste tilfeller fra en sersjant. Har selv vært i forsvaret og opplevde det vel ikke helt som deg siden jeg var i stabstroppen etter rekruttskolen.

Sersjanter er laveste grad av befal å de vil gjerne være sjef (drittsekker) tør du si ifra er det flott, men er redd for at du kanskje får det enda tøffere etterpå.

Veldig synd det skal være sånn, men forsvaret er desverre en stor barnehage til tider:)

Gjest sersjanten
Skrevet

Vet ikke hvorfor noen var/er slik eller om det har med maktbegjær å gjøre.

Dårlig selvbilde? Kan være dårlig i noen tilfeller hvis du mener "oppblåst ego", ellers bare en snodig måte å oppfatte omgivelsene på, mye testosteron.

For min egen del: valgte befalskurs fordi det gav meg mulighet til å begynne så tidlig på militærtjenesten at det ikke ville kollidere med senere utdanning. Dessuten var jeg ute etter de fordelene som fulgte med befal (f.eks. bo bedre, ledertrening som delvis ville ha sivil nytte i jobbsammenheng.).

Gjest sersjanten
Skrevet

Omfanget av bruk av nedsettende personkarakteristikker eller trakkassering av underordnede har lite/ingenting med militær grad å gjøre. Dessverre har militæret og andre lukkede miljøer vanligvis lav evne til å ekskludere personer med alvorlig personlighetssvikt.

Bruk av nedsettende personkarakteristikker (f.eks. slik du bruker ordet "fitte") finnes da rikelig blant sivile også. Vet ikke om militære er så mye verre slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...