Gå til innhold

spinalbedøvelse: kan det gi hodepine i flere år?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for info.
Skrevet

Om en epiduralbedøvelse blir spinalbedøvelse; kan pasienten da få hodepine/migrene noen år senere og bli plaget med det?

Skrevet

Ja jeg fikk i alle fall beskjed om å ligge rett ut 24 timer etter spinal - nettopp for å unngå slik hodepine resten av livrt - skal si jeg lå rett ja! :)

Gjest takk for info.
Skrevet

Ja jeg fikk i alle fall beskjed om å ligge rett ut 24 timer etter spinal - nettopp for å unngå slik hodepine resten av livrt - skal si jeg lå rett ja! :)

Kan det først komme etter noen år eller starter det i så fall ganske kjapt?

Skrevet

Det vet jeg ikkenoe om.

Skrevet

Ja. En slektning har fått livet ødelagt(= 4av 7 dager må tilbringes i mørke rom uten lyd etc) av dette. Hun har faktisk vurdert å avslutte livet pga dett. Trist.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg fikk tatt prøve av spinalvæsken, altså ryggmargsprøve.

Jeg fikk hodepine straks etterpå, og måtte ligge i flere dager (og ikke greidde jeg å gjøre noe annet heller), etter 3 - 4 dager gikk hodepinen over.

Så det lyder litt usansynlig at hodepinen som kommer flere år etterpå, relaterer seg til spinalbedøvelsen.

Hilsen

Skrevet

Jeg fikk tatt prøve av spinalvæsken, altså ryggmargsprøve.

Jeg fikk hodepine straks etterpå, og måtte ligge i flere dager (og ikke greidde jeg å gjøre noe annet heller), etter 3 - 4 dager gikk hodepinen over.

Så det lyder litt usansynlig at hodepinen som kommer flere år etterpå, relaterer seg til spinalbedøvelsen.

Hilsen

Det er faktisk en av ti som får problemer etterpå med hodepine eller vondt i ryggen og det er grunnen til at jeg kvier meg for ryggmargsprøver og legene ikke vil sette epidural på meg.

Det kan oppstå en liten ryggmargsskade.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er faktisk en av ti som får problemer etterpå med hodepine eller vondt i ryggen og det er grunnen til at jeg kvier meg for ryggmargsprøver og legene ikke vil sette epidural på meg.

Det kan oppstå en liten ryggmargsskade.

Ja, ryggmargskanalen blir jo punktert, for enten å ta ut en prøve eller å sette epiduralbedøvelse.

Derfor kan det i tiden etterpå lekke ut spinalvæske, det gir undertrykk i hjernevæsken og derfor får en sterk hodepine, og sengeleie er påkrevd for at spinalvæsken ikke skal lekke ut ytterligere. I ekstreme tilfelle fortsetter det å lekke ut spinalvæske i lang tid etterpå.

Hilsen

Skrevet

Ja, ryggmargskanalen blir jo punktert, for enten å ta ut en prøve eller å sette epiduralbedøvelse.

Derfor kan det i tiden etterpå lekke ut spinalvæske, det gir undertrykk i hjernevæsken og derfor får en sterk hodepine, og sengeleie er påkrevd for at spinalvæsken ikke skal lekke ut ytterligere. I ekstreme tilfelle fortsetter det å lekke ut spinalvæske i lang tid etterpå.

Hilsen

Jeg tar ikke sjansen nei :o)

Gjest takk for info.
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1172669913' post='3550728]

Ja. En slektning har fått livet ødelagt(= 4av 7 dager må tilbringes i mørke rom uten lyd etc) av dette. Hun har faktisk vurdert å avslutte livet pga dett. Trist.

Tar hun migrenemedisin? I perioder har jeg 2-5 dager i uken som er vonde. Mer enn 8 mirgenetabletter i måneden kan skape mer migrene. Hør med henne om dette.

Skrevet

Hvis hodepinen har oppstått noen år etter at personen fikk spinalbedøvelse, har dette helt sikkert ingen sammenheng.

Skrevet

Tar hun migrenemedisin? I perioder har jeg 2-5 dager i uken som er vonde. Mer enn 8 mirgenetabletter i måneden kan skape mer migrene. Hør med henne om dette.

Ja, hun tar medisin, og har prøvd mye forskjellig i årenes løp. Hun har gått til alternativ behandling, og er periodevis litt bedre nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...