Gå til innhold

Bioingeniørutdanning

Gjest Sykepleier som vil bli bioingeniør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan si litt om denne utdanningen?

Jeg er utdannet sykepleier, men synes det høres litt interessant ut med bioingeniør. Noen som vet hva sjansene er for å få jobb som det?

Jeg har bare generell studiekompetanse fra vgs, og i opptakskravene står det at man må ha 2MX/2MN eller 2MY/2MS, pluss enten 2KJ, 2BI eller 2FY. Hva er forskjellen på de fire mattefagene? Jeg hadde biologi 2. året på vgs, er det det samme som 2BI?

Er utdanningen vanskelig? I følge fagplanen ser det ut som ganske interessante fag, men jeg er litt redd for at det blir mye jeg ikke greier i forhold til utregning og slikt.

Dette er høyt opp og langt fram, og det er ikke sikkert jeg kommer til å gå i gang med en ny treårig utdanning, men foreløpig snuser jeg litt på dette.

Gjest Nurse Novel
Skrevet

Har du ikke nok studiekompetanse uansett da, siden du har tatt sykepleien?

Skrevet

Har du ikke nok studiekompetanse uansett da, siden du har tatt sykepleien?

Det har vel ingenting med den spesielle studiekompetansen å gjøre?

Gjest Nurse Novel
Skrevet

Det har vel ingenting med den spesielle studiekompetansen å gjøre?

Nei jeg vet ikke, det var derfor jeg spurte:)

Skrevet

Nei jeg vet ikke, det var derfor jeg spurte:)

Jeg og lurte egentlig litt på om sykepleierutdanningen "telte" oppi det her, men jeg tviler sterkt på at det gjør det. :)

Gjest Nurse Novel
Skrevet

Jeg og lurte egentlig litt på om sykepleierutdanningen "telte" oppi det her, men jeg tviler sterkt på at det gjør det. :)

Jeg er fryktelig dårlig på det der:( men noe teller den, det vet jeg:)

Ønsker deg lykke til uansett:) Tror du kommer til å klare deg godt jeg:)

Mvh

Skrevet

Jeg er fryktelig dårlig på det der:( men noe teller den, det vet jeg:)

Ønsker deg lykke til uansett:) Tror du kommer til å klare deg godt jeg:)

Mvh

Takk! Jeg er sterkt i tvil, så dette er bare på tankestadiet ennå. :)

Skrevet

2BI betyr at du har fullført biologi på 2 året på vgs ja.

Såvidt jeg husker er MX den "høyeste" og akademiske formen matematikk, mens MY er "laveste" akademiske formen. Dvs at man lærer stort sett det samme i disse to, men man lærer litt mer i MX. MZ er såvidt jeg vet den praktiske formen for matematikk. Og MN er hva MX het tidligere, mens MS er hva MY het tidligere.

Skrevet

2BI betyr at du har fullført biologi på 2 året på vgs ja.

Såvidt jeg husker er MX den "høyeste" og akademiske formen matematikk, mens MY er "laveste" akademiske formen. Dvs at man lærer stort sett det samme i disse to, men man lærer litt mer i MX. MZ er såvidt jeg vet den praktiske formen for matematikk. Og MN er hva MX het tidligere, mens MS er hva MY het tidligere.

Aha, så jeg må egentlig ha 2MX eller 2MY siden jeg uansett må ta opp ett fag da?

Skrevet

Aha, så jeg må egentlig ha 2MX eller 2MY siden jeg uansett må ta opp ett fag da?

Du har vel matte fra 2.klasse på videregående fra før?

Så vidt jeg ser har de formelle kravene sunket siden jeg tok utdanning, Da måtte man ha 3. årskurs i både matte og ett realfag til for å komme inn på ingeniørutdanning uansett type.

Skrevet

Så vidt jeg ser har de formelle kravene sunket siden jeg tok utdanning, Da måtte man ha 3. årskurs i både matte og ett realfag til for å komme inn på ingeniørutdanning uansett type.

Nei, jeg hadde ikke matte i 2. klasse på vgs, ga meg med det minste jeg kunne slippe unna med.

(Hater matte.)

Skrevet

Akkurat.

Skrevet

Selv om bioingeniør -heter- bioingeniør, ligger det mer i gate helse enn i gate ingeniør. Derfor har de ikke samme kriteriene som andre ingeniørfag.

Skrevet

Selv om bioingeniør -heter- bioingeniør, ligger det mer i gate helse enn i gate ingeniør. Derfor har de ikke samme kriteriene som andre ingeniørfag.

Oki. Det er gått et hav av tid siden mine studier, så jeg husker ikke så godt lengre ;o)

Gjest bioingeniøren
Skrevet

Jeg er bioingeniør.

Det har ingenting å si om du er sykepleier eller ikke, du slipper ingen fag av den grunn, men du får jo allikevel en del "gratis" siden du har vært igjennom en del fra før, blant annet anatomi og sykdomslære og den slags.

Det er noen tunge fag, som matte og kjemi, men har du sansen for matte så går det veldig greit. Jeg syntes ikke det var veldig vanskelig.

Mange interessante fag, det har du rett i.

Jeg gikk i Østfold, og gikk siste halvdel av studiet på sykehuset i Tønsberg. Hvor er det du har tenkt til å gå?

Det er veldig enkelt å få jobb på klinisk kjemisk avd. på sykehus, mikrobiologen, blodbanken, patologisk avd, hvertfall de byene som ikke har bioingeniørutdanning. Men vil du innen det private er det mange om beinet og det kan bli værre å få jobb. Men jobb får du, ingen tvil om det. Det er mangel på bioingeniører, dem sliter med rekruteringen, så om noen år blr det nok lettere å få jobb andre steder.

Jeg jobber på klinisk kjemisk avd, og dagen går ut på å ta masse blodprøver av alt fra premature babyer, barn, fødende, blødende,syke, gamle, døende.. Det er mye rutine, mye gåing, prøver som skal hit og dit, og mye håndtering av analyseinstrumenter. Påfylling av reagenser og vedlikehold. Rutine rutine. Noen ganger klikker maskinen og du må ordne opp. Du ser på prøvesvar og godkjenner.

Jeg jobber i turnus og trives med det, men ser at det kan bli litt trøblete nå etter jeg har fått barn med å hente og levere i bhg noen dager..

Skrevet

Jeg er bioingeniør.

Det har ingenting å si om du er sykepleier eller ikke, du slipper ingen fag av den grunn, men du får jo allikevel en del "gratis" siden du har vært igjennom en del fra før, blant annet anatomi og sykdomslære og den slags.

Det er noen tunge fag, som matte og kjemi, men har du sansen for matte så går det veldig greit. Jeg syntes ikke det var veldig vanskelig.

Mange interessante fag, det har du rett i.

Jeg gikk i Østfold, og gikk siste halvdel av studiet på sykehuset i Tønsberg. Hvor er det du har tenkt til å gå?

Det er veldig enkelt å få jobb på klinisk kjemisk avd. på sykehus, mikrobiologen, blodbanken, patologisk avd, hvertfall de byene som ikke har bioingeniørutdanning. Men vil du innen det private er det mange om beinet og det kan bli værre å få jobb. Men jobb får du, ingen tvil om det. Det er mangel på bioingeniører, dem sliter med rekruteringen, så om noen år blr det nok lettere å få jobb andre steder.

Jeg jobber på klinisk kjemisk avd, og dagen går ut på å ta masse blodprøver av alt fra premature babyer, barn, fødende, blødende,syke, gamle, døende.. Det er mye rutine, mye gåing, prøver som skal hit og dit, og mye håndtering av analyseinstrumenter. Påfylling av reagenser og vedlikehold. Rutine rutine. Noen ganger klikker maskinen og du må ordne opp. Du ser på prøvesvar og godkjenner.

Jeg jobber i turnus og trives med det, men ser at det kan bli litt trøblete nå etter jeg har fått barn med å hente og levere i bhg noen dager..

Takk for informativt svar! :)

Jeg vet ikke hvor jeg kommer til å gå ennå, men mest sannsynlig er vel HiST.

Matte er litt både/og for meg, kommer mye an på læreren. Synes det er morsomt hvis læreren er flink til å lære fra seg, men har hatt veldig mange dårlige lærere opp gjennom skoleårene som har "ødelagt" mattefaget for meg.

Her jeg bor er det ikke noe sykehus, så hvis jeg skal jobbe her så må det bli på et legesenter e.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...