Gå til innhold

Farmen-Mikkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mikkel er ikke singel. Han har samboer og fire barn.

Og en reinflokk! ;)

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

6

• stromme

4

• cathlin

4

• Dorthe

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jo, tror han er singel, men han har visst to barn fra et(?) tidligere forhold. Har bare skumlest det et eller annet sted, så jeg skal ikke garantere at jeg har rett...

Godt mulig du har sjansen på han da ;-)

Men du.. snakker ikke han sånn innmari fin Finnmarksdialekt? Jeg synes noen ganger det ser ut som han nesten bikker over til østnorsk (synsbedrag? ;-))

Det må i såfall være hørselsbedrag. :P

Ellers er du eksepsjonell som ser hvordan dialekt folk snakker. :D

Skrevet

Det må i såfall være hørselsbedrag. :P

Ellers er du eksepsjonell som ser hvordan dialekt folk snakker. :D

Hehe, hørselen min er ikke helt til å stole på, nei...

Jeg har skjønt det nå at Finnmarkinger snakker litt "penere"(?) enn folk litt lengre sør. Av den grunn tenkte jeg at Mikkel sikkert var bosatt i Oslo og var påvirka av dialekta der. Han snakker jo kav finnmarking, men med litt sånn bokmålsaksent (som finnmarkinger tydeligvis gjør) ?

Skrevet

Jeg er en sånn supermunnavleser ;-)

Mannen min (også døv) skjønner ikke hvordan jeg får det til, men dialekter er min greie tror jeg.. Jeg MÅ vite folks dialekt for å klare å munnavlese skikkelig, så da blir jeg nok en smule mer opphengt i dette enn den gjennomsnittlige døve ;-)

*imponert*

Skrevet

Ja, jeg mener det. Sto i lokalavisa, tror jeg. trodde alle i Norge visste det ellers ahdde jeg sagt det før!

Tror de passer for hverandre, ja!

Det spiller jo liten rolle det da, vi vet jo ikke hvem som vinner likevel, det vil jeg ikke vite ;o)

Skrevet

Jeg har skjønt det nå at Finnmarkinger snakker litt "penere"(?) enn folk litt lengre sør. Av den grunn tenkte jeg at Mikkel sikkert var bosatt i Oslo og var påvirka av dialekta der. Han snakker jo kav finnmarking, men med litt sånn bokmålsaksent (som finnmarkinger tydeligvis gjør) ?

I indre Finnmark er norsk gjerne andrespråk, og tradisjonelt har det vært langt mer boknært enn andre nordnorske dialekter. Pluss at jeg syns flere av dem lett "farges" av dialektene de omgir seg med. Det gjelder særlig i samiske kjerneområder, men også i flerspråklige kystområder med mye finsk innvandring.

Syns det er veldig fasinerende at du klarer å se dialektforskjell! Nå ble jeg imponert, nå!

Skrevet

De gjør det, ja!? Var nemlig ikke helt sikker på om han snakka skikkelig finnmarking, eller om han hadde gjort om målet litt. Tenkte først at han kanskje var bosatt på østlandet, men leste at han fortsatt bor i Finnmark.

Han snakker skikkelig finnmarking :o)

Skrevet

Jeg er en sånn supermunnavleser ;-)

Mannen min (også døv) skjønner ikke hvordan jeg får det til, men dialekter er min greie tror jeg.. Jeg MÅ vite folks dialekt for å klare å munnavlese skikkelig, så da blir jeg nok en smule mer opphengt i dette enn den gjennomsnittlige døve ;-)

Jøss.. Nå ble jeg skikkelig imponert! Det høres jo helt utrolig ut for meg :)

Skrevet

De gjør det, ja!? Var nemlig ikke helt sikker på om han snakka skikkelig finnmarking, eller om han hadde gjort om målet litt. Tenkte først at han kanskje var bosatt på østlandet, men leste at han fortsatt bor i Finnmark.

unnskyld meg.......er det ikke du som er døv???

Nå er jeg forvirra *ler*

Gjest Altaværing
Skrevet

Finnmarkinger snakker jo bokmål ord med nordlansk tonefall ;o)

En liten rettelse:-)

Mikkel er fra Kautokeino som er et område der norsk er andrespråk. Dvs at han snakker tilnærmet bokmål. Den samme måten å snakke norsk på gjelder i andre sametette områder.

Ellers snakker vi flytende nordnorsk dialekt i finnmark, ikke bokmål! :-)

Skrevet

I indre Finnmark er norsk gjerne andrespråk, og tradisjonelt har det vært langt mer boknært enn andre nordnorske dialekter. Pluss at jeg syns flere av dem lett "farges" av dialektene de omgir seg med. Det gjelder særlig i samiske kjerneområder, men også i flerspråklige kystområder med mye finsk innvandring.

Syns det er veldig fasinerende at du klarer å se dialektforskjell! Nå ble jeg imponert, nå!

Interessant :-)

Folk blir gjerne imponerte når de skjønner dette, men husk at jeg har årelang trening :-)

Skrevet

Han snakker skikkelig finnmarking :o)

Da har jeg lært hvordan finnmarkinger snakker - og de sankker altså litt "pent" :-)

Skrevet

Jøss.. Nå ble jeg skikkelig imponert! Det høres jo helt utrolig ut for meg :)

Du synes sikkert også at det høres rart ut at det er litt verre å munnavlese folk med høyhalset genser. Da skjules adamseplet og bevegelsen av adamseplet sier noe om dialekt/tonefall etc. Men det er meg da ;-)

Gjest Altaværing
Skrevet

Da har jeg lært hvordan finnmarkinger snakker - og de sankker altså litt "pent" :-)

Folk fra indre Finnmark snakker litt pent pga at norsk ikke er morsmålet, men tillært andrespråk. Vi andre kjører med nordnorsk dialekt!

Skrevet

Skikkelig finnmarking? Hehe, det høres ut som om alle der oppe snakker prikk likt. Det er _stor_ forskjell på for eksempel Hammerfest og Karasjok. Stor! :-)

Mikkel snakker typisk "samenorsk", det vil si ganske rent bokmål. Samene har ofte norsk som andrespråk, og lærer derfor å snakke pent i motsetning til barbarene ved kysten som snakker grovere enn grovest før de er blitt en meter lange;-)

Skrevet

unnskyld meg.......er det ikke du som er døv???

Nå er jeg forvirra *ler*

Det går an å munnavlese dialekter og delvis "se" tonefallet til den man snakker med. Slett ikke alle døve som gjør det, men jeg er dialektfreak ;-)

Skrevet

Det går an å munnavlese dialekter og delvis "se" tonefallet til den man snakker med. Slett ikke alle døve som gjør det, men jeg er dialektfreak ;-)

Er det noen dialekter som er vanskeligere å munnavlese enn andre (trøndersk f. eks?)?

Skrevet

Ja, finnmarkdialekten er mer eller mindre reneste bokmålet, med veldige toneforskjeller. Synes jeg.

Skrevet

Folk fra indre Finnmark snakker litt pent pga at norsk ikke er morsmålet, men tillært andrespråk. Vi andre kjører med nordnorsk dialekt!

Interessant!

Jeg har nemlig en kompis fra Finnmark (Alta). Han har norsk som førstespråk og jeg mener ganske bestemt at han snakker "mindre pent" (misforstå meg rett ;-)) enn Mikkel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...