Gå til innhold

Dårlig hukomelse!!

Gjest Uff, så slitsomt det er!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til bedre hukomelse? Jeg er 22 år, og burde huske mye mere en jeg gjør!

Er så pinlig mange ganger at jeg ver ikke hvor jeg skal gjøre av meg!

Sliter med å huske steds-navn,kjendis-navn, person navn, navn generelt.

Sliter med å lære. Driver å studerer. Når jeg har "lært" en ting og føler at jeg kan det, så plutselig har jeg glømt det, kanskje bare en uke etter på! Jeg kan være iverig til å hjelpe en med skole-arbeid som går som en "drøm" for meg, men bare litt senere, så må kanskje vedkommende vise meg ting som jeg viste han/henne tidligere! Dette er ikke noe gøy i det hele tatt.

Men lurer på om jeg rett og slett bruker hjernen for lite? kan det ha noe å si for hukomelsen?

greier alrdi å lære meg teksten til en sang heller. En settning eller to går fint, men ikke en hel sang som mange andre kan.

Hva er galt med meg??

Har alltid slitt veldig på skolen også, dårlig hukomelse og så kanskje litt rastløs i tillegg. Fungerer ikke akkurat veldig bra!

Noen som har noen tips til meg??

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du sier du slet på skola, har du vært utredet for ADHD?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Repeterer du det du har lest/lært?

Forsøk å gjøre til vane å repetere det du lærte igår- før du leser idag.

Repitisjon er viktig- for at man skal kode info'en i langtidshukommelsen.

Skrevet

Du sier du slet på skola, har du vært utredet for ADHD?

Har aldri tenkt på at det egentlig. Trodde de med ADHD var veldig stressa og til tider ha liten kontroll på kroppen sin. Sånn har det vært med alle de med ADHD jeg kjenner til.

Jeg er egentlig veldig rolig av natur, har kontroll på kroppen min, og kontroll over følelsene mine. Selv om jeg er sinna, så smeller jeg ikke rundt meg for å si det på den måtten..

Jeg var alltid den "snille" piken i klassen, fordi jeg aldri gjorde mye sprell.

Men like vel så har jeg alltid slitt litt med dårlig hukomelse, og det plager meg.

Skrevet

Repeterer du det du har lest/lært?

Forsøk å gjøre til vane å repetere det du lærte igår- før du leser idag.

Repitisjon er viktig- for at man skal kode info'en i langtidshukommelsen.

Har ikke vært kjempe flink til det egentlig.

Men det er ikke bare på skolen som er vanskelig. Kan til og med glømme hvem som er statsminister, enda jeg egentlig har nevnt det for meg selv tusen ganger. Begynner liksom å lure på om det er noe galt.. Men tviler på at det er ADHD.

Gjest Nurse Novel
Skrevet

Hvis du forteller fastlegen din det du skrev her, kan han henvise deg til en nevro-psykologisk undersøkelse. Der får du en del oppgaver som går på dette med å huske.

Ut fra svarene på denne undersøkelsen kan man se om det er ting som kan gjøres for at du skal få det lettere:)

Skrevet

Har aldri tenkt på at det egentlig. Trodde de med ADHD var veldig stressa og til tider ha liten kontroll på kroppen sin. Sånn har det vært med alle de med ADHD jeg kjenner til.

Jeg er egentlig veldig rolig av natur, har kontroll på kroppen min, og kontroll over følelsene mine. Selv om jeg er sinna, så smeller jeg ikke rundt meg for å si det på den måtten..

Jeg var alltid den "snille" piken i klassen, fordi jeg aldri gjorde mye sprell.

Men like vel så har jeg alltid slitt litt med dårlig hukomelse, og det plager meg.

Det er en form av ADHD som også kalles ADD, fordi det er uten H'en, som står for hyperaktivitet.

Da har man "bare" en såkalt "Attention Deficit Hyperactivity Disorder", der det er oppmerksomhetsvansker som står i fokus.

Fra adhd-foreningens nettsider:

"AD/HD-jentene oppdages ikke

• Det etablert inntrykket er at AD/HD i all hovedsak rammer gutter og gir seg utslag i hyperaktivitet.

• Faktum er at AD/HD-jentene ofte ikke oppdages fordi sykdommen her ofte gir helt annen adferd enn hos gutter

• De er mer lydige, er noe passive og vanskelige å engasjere (hypoaktive), har et passivt forhold til læring og skole. De er sjenerte og misliker oppmerksomhet om egen person.

• Fra skolehold påpekes at disse jentene er søte og hyggelige, men at de må trene opp motet til å snakke høyt i klassen, og ikke være så sky og tilbakeholdne.

• Av barn og unge som henvises til hjelpeapparatet ender 6-9 ganger så mange gutter som jenter med diagnosen

• Den reelle kjønnsforskjellen er 1:2 eller 1:3 (!)"

http://www.adhd-foreningen.no/ (gå inn på "hva er adhd" i menyen der, så kan du lese mer.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har ikke vært kjempe flink til det egentlig.

Men det er ikke bare på skolen som er vanskelig. Kan til og med glømme hvem som er statsminister, enda jeg egentlig har nevnt det for meg selv tusen ganger. Begynner liksom å lure på om det er noe galt.. Men tviler på at det er ADHD.

Uansett hva det er, så er det viktig å få det utredet for din egen del. Har du en knagg å henge det på, så er det lettere å vite om det finnes hjelp å få. Jeg ville snakket med fastlegen om de tingene du tar opp her.

Skrevet

Det er en form av ADHD som også kalles ADD, fordi det er uten H'en, som står for hyperaktivitet.

Da har man "bare" en såkalt "Attention Deficit Hyperactivity Disorder", der det er oppmerksomhetsvansker som står i fokus.

Fra adhd-foreningens nettsider:

"AD/HD-jentene oppdages ikke

• Det etablert inntrykket er at AD/HD i all hovedsak rammer gutter og gir seg utslag i hyperaktivitet.

• Faktum er at AD/HD-jentene ofte ikke oppdages fordi sykdommen her ofte gir helt annen adferd enn hos gutter

• De er mer lydige, er noe passive og vanskelige å engasjere (hypoaktive), har et passivt forhold til læring og skole. De er sjenerte og misliker oppmerksomhet om egen person.

• Fra skolehold påpekes at disse jentene er søte og hyggelige, men at de må trene opp motet til å snakke høyt i klassen, og ikke være så sky og tilbakeholdne.

• Av barn og unge som henvises til hjelpeapparatet ender 6-9 ganger så mange gutter som jenter med diagnosen

• Den reelle kjønnsforskjellen er 1:2 eller 1:3 (!)"

http://www.adhd-foreningen.no/ (gå inn på "hva er adhd" i menyen der, så kan du lese mer.

Hmm. takk for linken.

Jeg kjenner meg veldig igjen av mye av punktene du skreiv.

Kanskje det er en mulighet. Men jeg føler ikke at legene her jeg bor kan noe som helst om den slags..

Fins det noen spesiallister på slikt. Moren min er psykriater, men orker ikke snakke med henne om det. Vi har ikke så nær kontakt at jeg ønsker å snakke om hvordan jeg "egentlig" har det.

Skrevet

Hmm. takk for linken.

Jeg kjenner meg veldig igjen av mye av punktene du skreiv.

Kanskje det er en mulighet. Men jeg føler ikke at legene her jeg bor kan noe som helst om den slags..

Fins det noen spesiallister på slikt. Moren min er psykriater, men orker ikke snakke med henne om det. Vi har ikke så nær kontakt at jeg ønsker å snakke om hvordan jeg "egentlig" har det.

Jeg ville heller ikke snakket med moren min hvis jeg hadde det sånn... Vet hvordan det er å ha et ikke-nært forhold...

Men jeg tror du må utredes hos psykiater, eller psykiatrisk poliklinikk. Ergo må du nok ha en henvisning fra fastlege, med mindre du går til en dyr privatpraktiserende psykiater.

Kanskje du kan si noe til fastlegen som er tilstrekkelig for at h*n skjønner at du sliter med noe, men uten å utlevere alt der? Konsentrasjons- og hukommelsesvansker kan jo fx. også ha sammenheng med depresjon, som er hyppig forekommende og som legen stadig er borte i. Du skal uansett ikke diagnostisere deg selv, bare si noe om hvilke ting du plages med, og at du vil videre til spesialist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...