Gå til innhold

Gurrimalla

Anbefalte innlegg

Skrevet

så mye lekser og prøver det er i 10-ende klasse. Foredrag og prøver i ett sett.

Nå kom 16-åringen for å spørre meg om hvordan hun lager kaffe, fordi at hun måtte holde seg våken utover natta for å lese. Stakkars jente! Blir helt oppgitt på henne vegne jeg.

Hun har tenkt å lese til kl.2 i natt.

Skrevet

Ikke stygt ment men har man disponert tiden sin riktig så tror jeg faktisk ikke det skal være nødvendig å sitte til kl 2 om natten med lekser når man går i 10.klasse.

Skrevet

Ikke stygt ment men har man disponert tiden sin riktig så tror jeg faktisk ikke det skal være nødvendig å sitte til kl 2 om natten med lekser når man går i 10.klasse.

Hun har ikke utsatt lesingen . Hun har lest på prøven før også. men muligens styrer hun med for mye. Mandag var det øving til musical, i går var det spansk stil og i dag var det piano. Vel vel, hun har nå valgt det selv og hun har skyhøye ambisjoner. Ble bare litt oppgitt over at jenta spør om kaffe for å holde seg våken for å rekke over alt som skal gjøres.

Skrevet

Tja, eldstemannen min leste seg ikke akkurat ihjel verken i 10.klasse eller på videregående mens dattera mi var som din.

Begge to fikk veldig gode karakterer uten at den ene var skærpere enn den andre men dattera mi er nok mere stressa for at ting ikke skal være bra nok.

Skrevet

Hun har ikke utsatt lesingen . Hun har lest på prøven før også. men muligens styrer hun med for mye. Mandag var det øving til musical, i går var det spansk stil og i dag var det piano. Vel vel, hun har nå valgt det selv og hun har skyhøye ambisjoner. Ble bare litt oppgitt over at jenta spør om kaffe for å holde seg våken for å rekke over alt som skal gjøres.

Det er i det minste godt at du har ambisjoner :-)

Hun høres flink ut!

Skrevet

Tja, eldstemannen min leste seg ikke akkurat ihjel verken i 10.klasse eller på videregående mens dattera mi var som din.

Begge to fikk veldig gode karakterer uten at den ene var skærpere enn den andre men dattera mi er nok mere stressa for at ting ikke skal være bra nok.

Det er sånn med datteren min også. Hun nøyer seg ikke med 5-ere enda hun vet at hun godt kan komme inn på den skolen hun vil med femmere også.

Sønnen min derimot har aldri mye lekser han. Neida, jeg ser det når jeg først har fått han til å sette seg ned med leksene, viser det seg at han har en del han også, men på lamgt nær så mye som henne.

Skrevet

Det er i det minste godt at du har ambisjoner :-)

Hun høres flink ut!

Jeg? Jeg har ikke mye ambisjoner nei. Regner med at du skrev feil:)

Skrevet

Det er sånn med datteren min også. Hun nøyer seg ikke med 5-ere enda hun vet at hun godt kan komme inn på den skolen hun vil med femmere også.

Sønnen min derimot har aldri mye lekser han. Neida, jeg ser det når jeg først har fått han til å sette seg ned med leksene, viser det seg at han har en del han også, men på lamgt nær så mye som henne.

Jeg må roe ned dattera mi før eksamener for ellers så går hun i frø. Hun hadde praksis dvs full jobb i turnus, jobbet på gamlehjem i helgene + kvelder og leste 8 timer om dagen til siste eksamen. Det er sykt, eller kanskje det er jeg som ikke er ambisiøs nok. Jenta ringte og gråt fordi hun synes ikke hun fikk lest nok.

Skrevet

Jeg? Jeg har ikke mye ambisjoner nei. Regner med at du skrev feil:)

Hehe mente hun :-)

Skrevet

Jeg må roe ned dattera mi før eksamener for ellers så går hun i frø. Hun hadde praksis dvs full jobb i turnus, jobbet på gamlehjem i helgene + kvelder og leste 8 timer om dagen til siste eksamen. Det er sykt, eller kanskje det er jeg som ikke er ambisiøs nok. Jenta ringte og gråt fordi hun synes ikke hun fikk lest nok.

Da er hun som min datter. Nå beynner det å bli litt for mye av det gode altså. Hun er så pliktoppfyllende og det er selvsagt bra det, men nå i 10-ende har hun skulket et par dager, bare for å lese på prøver. Jeg har protestert villt, men hun har argumentert med at de bare skal holde på med tulleting på skolen og hun vil heller sitte hjemme og lese seg til en 6-er.

Så kommer hun til meg og klasker meldingsboka forran trynet på meg og ber meg signere på at hun har vært syk.

Jeg nekter selvsagt og hun tvinger meg for ellers kan hun få nedsatt i orden og oppførsel, truer hun med.

Fy søren som hun ligner faren sin hun jenta der, både på godt og vondt og hun sjefer og ingeting av det jeg sier når inn til henne.

Skrevet

Jeg forstår godt at du er bekymret, men etter å ha lest hele tråden vil jeg tro at din datter kommer til å klare seg bra i livet.

Hun er iallfall ikke redd for å jobbe for å nå sine mål!

Skrevet

Jeg synes ungdomsskolen var verre enn videregående. Datteren min går riktignok ikke på studiespesialisering, de har nok mer lekser der. Men den største forbedringen er at de ikke kaster bort så mye tid på skolen. De har enkelte studietimer der de kan jobbe med prosjekter o.l., alt må ikke gjøres hjemme.

Jeg har også blitt bedt om å skrive falske meldinger, men det gjør jeg ikke.

Selv om man har ambisjoner, bør man kunne akseptere at man iblant kan få 5 i stedet for 6. Når opptaket til videregående er gjort, er ikke de karakterene verd noen ting. Man lærer av å drive med fritidsaktiviteter også.

Men jeg vet at det er et pes. Heldigvis hadde sønnen min minimalt med lekser så lenge den eldste gikk på ungdomsskolen - en av svært få fordeler med mange år mellom barna. Til gjengjeld får jeg ikke leksefri før om maaange år, men det gjelder vel deg også :-|

Det er et paradoks når jeg gleder meg like mye til skoleferiene som ungene, selv om jeg ikke skal ha fri fra jobben - bare om ettermiddagene.

Skrevet

Jeg synes ungdomsskolen var verre enn videregående. Datteren min går riktignok ikke på studiespesialisering, de har nok mer lekser der. Men den største forbedringen er at de ikke kaster bort så mye tid på skolen. De har enkelte studietimer der de kan jobbe med prosjekter o.l., alt må ikke gjøres hjemme.

Jeg har også blitt bedt om å skrive falske meldinger, men det gjør jeg ikke.

Selv om man har ambisjoner, bør man kunne akseptere at man iblant kan få 5 i stedet for 6. Når opptaket til videregående er gjort, er ikke de karakterene verd noen ting. Man lærer av å drive med fritidsaktiviteter også.

Men jeg vet at det er et pes. Heldigvis hadde sønnen min minimalt med lekser så lenge den eldste gikk på ungdomsskolen - en av svært få fordeler med mange år mellom barna. Til gjengjeld får jeg ikke leksefri før om maaange år, men det gjelder vel deg også :-|

Det er et paradoks når jeg gleder meg like mye til skoleferiene som ungene, selv om jeg ikke skal ha fri fra jobben - bare om ettermiddagene.

At det blir mindre på videregående var da godt å høre.

Hun har nemlig sagt at hun neste år skal kutte ut dansinga og synginga og bare fortsette på piano, fordi hun vil satse for fullt på skolen. Hun tror nok at hun får enda mer å gjøre neste år.

Da kan jeg si at det ikke blir slik.

Skrevet

At det blir mindre på videregående var da godt å høre.

Hun har nemlig sagt at hun neste år skal kutte ut dansinga og synginga og bare fortsette på piano, fordi hun vil satse for fullt på skolen. Hun tror nok at hun får enda mer å gjøre neste år.

Da kan jeg si at det ikke blir slik.

Det _behøver_ ikke bli sånn. Men jeg tror det er store variasjoner fra skole til skole.

Datteren min har kontakt med venninnene fra ungdomsskolen, som nå går på forskjellige videregående skoler, og det er ikke likt opplegg. På hennes skole har de f.eks. studietimer som jeg nevnte (også de som går på studiespesialisering), men det har de ikke overalt.

Fagvalg har også noe å si for hvor mye det blir å gjøre.

Men det vil uansett være en fordel at hun har fått et godt faglig grunnlag fra ungdomsskolen. Mange har f.eks. slapt opplegg i valgfagene, og får sjokk når de skal gå videre med tysk, fransk eller spansk og det forutsettes at de kan mye fra før.

Skrevet

Det _behøver_ ikke bli sånn. Men jeg tror det er store variasjoner fra skole til skole.

Datteren min har kontakt med venninnene fra ungdomsskolen, som nå går på forskjellige videregående skoler, og det er ikke likt opplegg. På hennes skole har de f.eks. studietimer som jeg nevnte (også de som går på studiespesialisering), men det har de ikke overalt.

Fagvalg har også noe å si for hvor mye det blir å gjøre.

Men det vil uansett være en fordel at hun har fått et godt faglig grunnlag fra ungdomsskolen. Mange har f.eks. slapt opplegg i valgfagene, og får sjokk når de skal gå videre med tysk, fransk eller spansk og det forutsettes at de kan mye fra før.

Ok, hun skal gå studiespesialisering (realfag) og skal velge teoretisk matte andreåret.

Det er så mye forskjellig nå i forhold til da jeg gikk på skolen, men hun har heldigvis alt klart for seg.

Jeg må sette meg bedre inn i valgmulighetene før sønnen min skal starte, for jeg regner med han behøver mer veiledning når den tid kommer.

Gjest annlovinda
Skrevet

Ok, hun skal gå studiespesialisering (realfag) og skal velge teoretisk matte andreåret.

Det er så mye forskjellig nå i forhold til da jeg gikk på skolen, men hun har heldigvis alt klart for seg.

Jeg må sette meg bedre inn i valgmulighetene før sønnen min skal starte, for jeg regner med han behøver mer veiledning når den tid kommer.

Om de skal ha praktisk eller teroretisk matte må de velge allerede i 1. klasse, det deles opp allerede da. Iallefall der min datter går.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det må virkelig være store forskjeller fra skole til skole! Mine to som er ferdig med ungdomsskolen, hadde aldri for mye å gjøre...

Det er jo heller ikke positivt, men de klarte bra karakterer. At en jente skal lese til to om natten, og bøtte innpå kaffe, er slett ikke bra!

Jeg synes det er horribelt at det skal være så store forskjeller. På den andre siden, er kanskje din datter bedre stilt for videre utdanning, for lettere blir det ikke....

Skrevet

Om de skal ha praktisk eller teroretisk matte må de velge allerede i 1. klasse, det deles opp allerede da. Iallefall der min datter går.

Det visste ikke jeg, men hun vet det nok selv.

Skrevet

Det visste ikke jeg, men hun vet det nok selv.

Alt sånt organiseres av den enkelte skole etter at opptaket er ferdig.

Noen steder spør de elevene som har kommet inn, om hva de har tenke å velge, før skolestart. Andre steder velger man kort etter at de har kommet igang om høsten i 1. klasse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...