Gå til innhold

Canon EOS 350D vs 400D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner det å nærme seg at vi har nok oppsparte midler til at jeg kan få meg nytt kamera. *danser og hopper*

Så lurer vi da på... Er 400D verdt 1000 kr mer enn 350D? Eller er det like greit å spare den tusenlappen og heller bruke de pengene på noe annet gøy?

Skrevet

Om det kun er til "amatørfoto", er 350D mer enn godt nok. Så jeg ville absolutt brukt den tusenlappen på noe annet.

Skrevet

Om det kun er til "amatørfoto", er 350D mer enn godt nok. Så jeg ville absolutt brukt den tusenlappen på noe annet.

Takk! :)

Skrevet

Et spørsmål til: må jeg kjøpe "kit", eller er det nok med "kamerahus"?

Skrevet

Et spørsmål til: må jeg kjøpe "kit", eller er det nok med "kamerahus"?

Bare hyggelig. :-) Jeg har begge, og det er ikke store forskjellen. Har du link til siden du evt. skal bestille fra?

Skrevet

Du får 350D for under 5000,-. Bruk heller ekstra penger på minnekort og annet utstyr som du kjapt ser at du trenger:-)

Skrevet

Bare hyggelig. :-) Jeg har begge, og det er ikke store forskjellen. Har du link til siden du evt. skal bestille fra?

Tittet på japanphoto.no :) Der står det 4999 på forsiden for kit, og 4489 for kamerahus når jeg går inn i listen med kameraer via menyen til venstre. Nå ser jeg at det står en "Canon EOS 350D m/18-55mm" til 4898 kr og...

Skrevet

Du får 350D for under 5000,-. Bruk heller ekstra penger på minnekort og annet utstyr som du kjapt ser at du trenger:-)

Jepp, sånn blir det nok. :)

Skrevet

Tittet på japanphoto.no :) Der står det 4999 på forsiden for kit, og 4489 for kamerahus når jeg går inn i listen med kameraer via menyen til venstre. Nå ser jeg at det står en "Canon EOS 350D m/18-55mm" til 4898 kr og...

Standarobjektivet er ok for nybegynnere, men har sine klare begrensinger når du skal ta skikkelige naturbilder osv.

Et godt objektiv koster glatt mye mer enn kameraet. Kjøp kameraet med standarobjektivet og 'lek' med det en periode:-)

Skrevet

Standarobjektivet er ok for nybegynnere, men har sine klare begrensinger når du skal ta skikkelige naturbilder osv.

Et godt objektiv koster glatt mye mer enn kameraet. Kjøp kameraet med standarobjektivet og 'lek' med det en periode:-)

"Kjøp kameraet med standarobjektivet og 'lek' med det en periode:-)"

Betyr det da "kit" eller "kamerahus"?

*grønn*

Skrevet

Kamerahus er bare kamerahus, altså uten objektiv. Kit er med objektiv, så hadde absolutt gått for kit. :-)

Forøvirg vil jeg anbefale å kjøpe en ekstern blitz om dere får råd etterhvert. Det koster litt, men det blir en himla stor forskjell på bildene. Med blitzen vil du få et mye varmere lys på bildene.

Skrevet

"Kjøp kameraet med standarobjektivet og 'lek' med det en periode:-)"

Betyr det da "kit" eller "kamerahus"?

*grønn*

Kamerahus inneholder visstnok ikke zoom-linser av noe slag, mens et kit inneholder en eller flere zoom-linser.

På digitale Canon-kameraer er deesuten bildestabiliseringen noe som sitter i linsene, og ikke i selve kamerahuset (altså hoveddelen, den der knappene, displayet osv. sitter). På mange andre merker digitalkamera så er bildestabilisatoren innebygget i kamerahuset. Bildestabilisator er nesten et must for å ha godt utbytte av en god zoom-linse, da den vil gjøre at du klarer å holde bildene skarpe, selv om du har en lett skjelving på hånden (som er nesten umulig å unngå når du zoomer inn mye, hvis du da ikke setter kameraet på et stativ).

Min kjære her anbefaler en 18-55mm linse som start-zoom-linse, og det er vel den du skrev at følger med i det kit'et?

Hvis du da vil ha flere linser etterhvert, anbefaler han en zoom-linse 55-200 eller 70-300.

I tillegg bør du ha et eller flere filtre, men det kan komme etter hvert. Det eneste er at du godt kan kjøpe med et UV-filter, for det vil også beskytte linsa mot støv, smuss, riper osv.

Med påholden penn (mye av dette er råd fra mannen min, som har litt peili på speilrefleks i motsetning til meg)...

Skrevet

Sjekk debatten på 'Forum' hos

www.akam.no.

400D er 'selvrensende' , et pluss framfor 350D.

men se debatten: 400D sies å undereksponere. Mange amatører klager over 'mørke bilder'.

Les om muligheter for å rette på dette, samt alternativer til400D.

Skrevet

Kamerahus inneholder visstnok ikke zoom-linser av noe slag, mens et kit inneholder en eller flere zoom-linser.

På digitale Canon-kameraer er deesuten bildestabiliseringen noe som sitter i linsene, og ikke i selve kamerahuset (altså hoveddelen, den der knappene, displayet osv. sitter). På mange andre merker digitalkamera så er bildestabilisatoren innebygget i kamerahuset. Bildestabilisator er nesten et must for å ha godt utbytte av en god zoom-linse, da den vil gjøre at du klarer å holde bildene skarpe, selv om du har en lett skjelving på hånden (som er nesten umulig å unngå når du zoomer inn mye, hvis du da ikke setter kameraet på et stativ).

Min kjære her anbefaler en 18-55mm linse som start-zoom-linse, og det er vel den du skrev at følger med i det kit'et?

Hvis du da vil ha flere linser etterhvert, anbefaler han en zoom-linse 55-200 eller 70-300.

I tillegg bør du ha et eller flere filtre, men det kan komme etter hvert. Det eneste er at du godt kan kjøpe med et UV-filter, for det vil også beskytte linsa mot støv, smuss, riper osv.

Med påholden penn (mye av dette er råd fra mannen min, som har litt peili på speilrefleks i motsetning til meg)...

Som jeg også skrev, start med det objektivet du får i kitpakken. Senere vil du bruke laaangt mere penger på skikkelige objektiver. Et 'must' er canons eget objektiv EF 17-40mm 4.0 L USM. Koster over 6000,- så det er bare å spare:-)

Zoomobjektiver av forskjellige størrelser vil du kjøpe etterhvert. Diverse filtre trenger du, gjerne stativ, kraftige minnekort osv. Ekstra batteri er bra å ha! Lite gøy å stå ute i naturen uten batteri:-)

Skrevet

Som jeg også skrev, start med det objektivet du får i kitpakken. Senere vil du bruke laaangt mere penger på skikkelige objektiver. Et 'must' er canons eget objektiv EF 17-40mm 4.0 L USM. Koster over 6000,- så det er bare å spare:-)

Zoomobjektiver av forskjellige størrelser vil du kjøpe etterhvert. Diverse filtre trenger du, gjerne stativ, kraftige minnekort osv. Ekstra batteri er bra å ha! Lite gøy å stå ute i naturen uten batteri:-)

Tusen takk for tips og råd. Tar meg en tur på Japan Photo nuh straks og ser om de kan matche prisen fra nettbutikken sin.

Skrevet

Tænkju. :D

Skrevet

Jeg har et 400. Fikk det til jul, så jeg har ikke brukt det veldig mye enda. Har ingen erfaring fra 350.

MEN jeg leste litt. Forskjeller er bl. a. størrelsen på skjermen + at 400 har en "støv-sak" som gjør at linsa blir rensa etter hver gang. Lurer også på om det er fler pixels.

Jeg ender ofte opp med å velge billigste model, og så angrer jeg etterpå.

Jeg har også kjøpt en linse ekstra + stativ. Så må mangler jeg filter.

Skrevet

Jeg testet 55-200 linsa og leverte den tilbake. Den krever mye lys + at jeg oftest ikke har behov for så mye zoom. (Er vel bare dyrebilder jeg trenger det til vil jeg tro.)

Så jeg endte på en 28-135 linse. En del dyrere, men mye bedre. Den har stabilisator innebygd, og krever da mindre lys.

Skrevet

Jeg har et 400. Fikk det til jul, så jeg har ikke brukt det veldig mye enda. Har ingen erfaring fra 350.

MEN jeg leste litt. Forskjeller er bl. a. størrelsen på skjermen + at 400 har en "støv-sak" som gjør at linsa blir rensa etter hver gang. Lurer også på om det er fler pixels.

Jeg ender ofte opp med å velge billigste model, og så angrer jeg etterpå.

Jeg har også kjøpt en linse ekstra + stativ. Så må mangler jeg filter.

"Jeg ender ofte opp med å velge billigste model, og så angrer jeg etterpå."

Ja, det var sånn jeg tenkte også, og ville derfor ha 400D. Men stoler på de rådene jeg har fått herfra nå. Har vært og kjøpt, og fått testet litt ut. Dessuten har jeg jo i flere år hørt om folk som har vært veldig fornøyd med 350D, så jeg tror ikke det er noe makkverk uansett.

Skrevet

"Jeg ender ofte opp med å velge billigste model, og så angrer jeg etterpå."

Ja, det var sånn jeg tenkte også, og ville derfor ha 400D. Men stoler på de rådene jeg har fått herfra nå. Har vært og kjøpt, og fått testet litt ut. Dessuten har jeg jo i flere år hørt om folk som har vært veldig fornøyd med 350D, så jeg tror ikke det er noe makkverk uansett.

Da får du ha lykke til. Håper du blir fornøyd:-)

Og alt tilbehør du kjøper til kan du uansett bare ta med om du kjøper en nyere modell senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...