Gå til innhold

Ribbeinsbrudd?

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har fått meg en skikkelig trøkk i ribbeinet, tryna på glattisen.

Gjorde det for et par dager siden, men er fortsatt relativt vondt ja.

Om det er bare forslått, brist eller brudd er jo vanskelig å si. Men er det noe vits å gå til legen for det? De gjør vel ikke noe med det, er vel bare å ta tida til hjelp?

Noen som vet?

Fortsetter under...

Gjest josefine1
Skrevet

Ribbensbrudd merker du ikke før etter et par dager etter at du har "ødelagt" deg.

Brist kan visst være verre enn brudd.

Da mannen min hadde brist i ribbenet, klarte han ikke komme seg ut av sengen på morgenen, da var det to dager siden han hadde falt.

Vi måtte ha legevakt (helg), han fikk noen tabeletter som skulle ta bloduttredelsene, etter noen dager gikk det over.

Gjest annlovinda
Skrevet

Ribbensbrudd merker du ikke før etter et par dager etter at du har "ødelagt" deg.

Da mannen min hadde brist i ribbenet, klarte han ikke komme seg ut av sengen på morgenen, da var det to dager siden han hadde falt.

Vi måtte ha legevakt (helg), han fikk noen tabeletter som skulle ta bloduttredelsene, etter noen dager gikk det over.

Dette kjente jeg veldig, veldig godt med en gang jeg falt. Det er iallefall sikkert og visst.

Får vel bare ta tida til hjelp?

Takk for svar.

Gjest josefine1
Skrevet

Dette kjente jeg veldig, veldig godt med en gang jeg falt. Det er iallefall sikkert og visst.

Får vel bare ta tida til hjelp?

Takk for svar.

Kanskje du bare har kinka deg da, at det er i musklene du har vondt.

Somsagt så sier de at ribbensbrudd/brist kjenner du ikke med en gang, at smertene kommer først etter et par dager.

Skrevet

Jeg har tatt et par ribbein i løpet av livet så langt:-)

For meg var dette svært vondt og siste gangen var for ca. 1,5 år siden. Kjørte go-cart og skled sidelengs inn i vantet. Det var forferdelig vondt og måte tillegevakten om natten for smertestillende.

For meg har dette vært så ille de gangene jeg har gjort dette at jeg ikke har sovet natten etter. Om det har vært brudd eller brist er ikke godt å si, det er like vondt.

Det er lite å gjøre med, så om du går til legen så må det være for å få smertestillende. Du må bare ta tiden til hjelp.

Jeg er litt i tvil om du har tatt et ribbein, det høres mer ut som om du er sterkt forslått.

Skrevet

Man merker det da godt med en gang? Men det blir ofte verre etter hvert. Og så mener jeg å huske at det ble bedre igjen fram mot 2 uker etter bruddet,- hvor det da igjen blir verre...

Annonse

Gjest Nurse Novel
Skrevet

Et brudd eller en brist kjenner du med en gang. Det stikker og er vondt å puste både inn og ut. I hvertfall hadde jeg det sånn.

Og etter 2 uker ble det enda verre i 2 dager, men det er visst vanlig i forbindelse med tilhelingen.

PS: noen ribbensbrudd er mer kompliserte enn andre. I noen tilfeller kan lungen punkteres av det knekte benet.

Uansett er det lurt å holde seg endel i ro. Ikke løfte eller gjøre de helt store aktivitetene:)

Skrevet

Et brudd eller en brist kjenner du med en gang. Det stikker og er vondt å puste både inn og ut. I hvertfall hadde jeg det sånn.

Og etter 2 uker ble det enda verre i 2 dager, men det er visst vanlig i forbindelse med tilhelingen.

PS: noen ribbensbrudd er mer kompliserte enn andre. I noen tilfeller kan lungen punkteres av det knekte benet.

Uansett er det lurt å holde seg endel i ro. Ikke løfte eller gjøre de helt store aktivitetene:)

Se der, ja ;-) Det var akkurat sånn jeg husket det også. Vondt fra første sekund,- og så midlertidig vondere etter 2 uker (når man tror at det skal begynne å bli bedre)...

Men jeg lurer litt på det med røntgen. Jeg tok ikke det, legen min (jeg tror bare jeg ringte ham, var ikke hos ham) syntes ikke det var noen vits i. Men man hører jo om andre som gjør det.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har tatt et par ribbein i løpet av livet så langt:-)

For meg var dette svært vondt og siste gangen var for ca. 1,5 år siden. Kjørte go-cart og skled sidelengs inn i vantet. Det var forferdelig vondt og måte tillegevakten om natten for smertestillende.

For meg har dette vært så ille de gangene jeg har gjort dette at jeg ikke har sovet natten etter. Om det har vært brudd eller brist er ikke godt å si, det er like vondt.

Det er lite å gjøre med, så om du går til legen så må det være for å få smertestillende. Du må bare ta tiden til hjelp.

Jeg er litt i tvil om du har tatt et ribbein, det høres mer ut som om du er sterkt forslått.

Ja, så ille som dette du har opplevd høres det nå ikke ut.

Sover relativt godt om natta, våkner ikke fordi det gjør vondt.

Så da håper jeg det bare er at jeg har forslått meg skikkelig.

Tusen takk for svar.

Gjest annlovinda
Skrevet

Tusen takk for svar.

Det kjennes iallefall godt når jeg ler.

Etter svarene jeg har fått her så høres det nesten ut som jeg bare har forslått meg skikkelig.

Igjen, takk for svar.

Skrevet

Hvis du begynner å kjenne deg veldig trett, sliten og avkreftet (f.eks mye mer slitsomt enn vanlig å gå opp en trapp e.l.) eller du får pustebesvær skal du oppsøke legevakt med en gang.

Av og til kan man punktere en lunge ved ribbensbrudd, det er for å utelukke dette at det noen ganger tas røntgen. Ut over dette er det ikke noe annet å gjøre enn å ta smertestillende og vente til det gror.

Men ribbensbrudd er VONDT! Smertene øker gjerne på etter et par uker for så å avta. Og smertene varer gjerne i 4 - 6 uker som ved andre typer brudd. Kanskje du bare er skikkelig mørbanket?

Gjest annlovinda
Skrevet

Hvis du begynner å kjenne deg veldig trett, sliten og avkreftet (f.eks mye mer slitsomt enn vanlig å gå opp en trapp e.l.) eller du får pustebesvær skal du oppsøke legevakt med en gang.

Av og til kan man punktere en lunge ved ribbensbrudd, det er for å utelukke dette at det noen ganger tas røntgen. Ut over dette er det ikke noe annet å gjøre enn å ta smertestillende og vente til det gror.

Men ribbensbrudd er VONDT! Smertene øker gjerne på etter et par uker for så å avta. Og smertene varer gjerne i 4 - 6 uker som ved andre typer brudd. Kanskje du bare er skikkelig mørbanket?

Takk for svar!

Etter svarene å dømme her tror jeg nok nesten jeg bare har forslått meg skikkelig, får jo håpe på det da.

Jeg føler meg ikke avkreftet og slik, men syntes det var greit å stå over trening i går, litt vondt med alle de bevegelsene.

Igjen, takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...