Gå til innhold

Ferieavvikling - har sjefen krav på å vite hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi styrer en del med hvem som skal ha ferie når i sommer og jeg opplever stadig (også i tilfeller der det har vært snakk om å jobbe lengre dager fast, flere seinvakter osv) at sjefen spør hvorfor, når jeg sier at jeg ikke kan eller vil.

Om jeg ikke vil jobbe flere seinvakter fordi jeg vil ha tiden fri, går på kurs, har ungene eller er sammen med kjæresten min er da ikke noe sjefen har rett på å vite? Eller når jeg sier at jeg ikke kan flytte den ene ferieuka mi, f.eks.

Gjest Persille
Skrevet

Nei - de har ikke KRAV på å vite det.

Men dersom du vil ha fri fordi du har lyst på fri, og en annen vil ha fri fordi de er alene med et barn, går på skole, osv - så hjelper det vel sjefen i prioriteringen av hvem som skal få oppfylt sitt ønske.

F.eks er det lettere for deg å endre litt på ferien om du bare skal være hjemme, enn om du hadde booket safari for et år siden.

Men nei, ikke noe krav :)

Gjest kate-74-
Skrevet

Det tviler jeg på at dem har på å vite men noen sjefer er sleipe og prøver seg å stille sånne spørsmål.Sjefen min spørr bestandig vist jeg har vært borte pga av sykdom om hva som har feilet meg.Det nekter jeg å svare på.

Gjest hos oss
Skrevet

Hun har ikke krav på å vite hvor du skal, men du har ikke krav på å selv bestemme når du skal ha ferie heller (bortsett fra at du har krav på å ha hoveddelen av ferien din sammenhengende og om sommeren, hvis du øsnker det).

Men hvis det er mange som ønsker ferie samtidig, eller det skjer noe som gjør at sjefen må endre ferielistene, så kan det jo hjelpe å vite om man har planlagt en dyr ferie, eller om man har ansvar for barn den uken, eller om man bare skal sitte alene hjemme på verandaen. Da er det litt lettere å prioritere hvem man skal pålegge å jobbe den uken.

Skrevet

Hun har ikke krav på å vite hvor du skal, men du har ikke krav på å selv bestemme når du skal ha ferie heller (bortsett fra at du har krav på å ha hoveddelen av ferien din sammenhengende og om sommeren, hvis du øsnker det).

Men hvis det er mange som ønsker ferie samtidig, eller det skjer noe som gjør at sjefen må endre ferielistene, så kan det jo hjelpe å vite om man har planlagt en dyr ferie, eller om man har ansvar for barn den uken, eller om man bare skal sitte alene hjemme på verandaen. Da er det litt lettere å prioritere hvem man skal pålegge å jobbe den uken.

Joda, men vi har begge omtrent de samme grunnene for å ville ha ferie samtidig. :o)

Det løste seg delvis da, men det gjenstår enda et par uker å plotte inn for min del. Tror jeg. Ikke lett når man rett og slett ikke vet hvordan kjærestens turnus er til sommeren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...