Gå til innhold

Linser

Anbefalte innlegg

Gjest linse-dilemma
Skrevet

jeg bruker vanligvis briller. brukt endagslinser litt, men blir tørr i øya av det. Men så har jeg mistet brillene mine og skal i 40års lag på lørdag og har bare noen grufulle gamle briller med riper. siden jeg ikke bruker linser til daglig tar jeg naturlig nok ikke linsekontroller heller. har 1,5 på ene øyet og 2,5 på andre. Har to 2,5 linser, kan jeg bruke dem? Eller hva med bare en linse? Kan ikke gå med de brillene jeg har, og får ikke kjøpt løse liner før jeg tar kontroll. Og de har ikkt time før langt uti neste uke, da trenger jeg ikke limser! Irriterende.

Hva bør jeg gjøre? Gå i tåka uten briller, gå med linse på ene øyet og se litt bedre, eller ta på en for sterk linse?

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg ville valgt å ha linse på det ene øyet, ikke det andre.

Ta med en ekstra linse i veska, i tilfelle du skulle ønske å prøve den linsa som er for sterk.

Og ta med brillene i veska også :)

Det hendte jeg mistet en linse, eller at den var vond på øyet, så jeg tok den ut, da jeg brukte linser. Da gikk jeg uten linse på det ene øyet fram til jeg kom hjem igjen. Litegrann plagsomt, men det gikk stort sett greit. 1,50 i styrke er jo ikke all verden heller.

Skrevet

Jeg ville gått med en linse. Går greit det ,spesielt når det ikke er mer styrke enn 1,5 du har.

Jeg har gått med en linse i en uke nå, pga en regnbuehinnebetellelse. Må fortsette sånn i et par uker til, mens jeg skal dryppe ofte med øyedråper.

Jeg bruker -2,5 og merker godt at jeg ikke ser så godt på det ene øyet, men det er en vane.

Og for en kveld sånn burde det ikke være noe problem. :_)

fru Burlefot
Skrevet

Eventuelt kan du jo gå innom optikeren din og spørre om de kan gi deg en prøvelinse i riktig styrke. Hos min optiker ville det helt sikkert ikke vært noe problem.

Gjest linse-dilemma
Skrevet

Eventuelt kan du jo gå innom optikeren din og spørre om de kan gi deg en prøvelinse i riktig styrke. Hos min optiker ville det helt sikkert ikke vært noe problem.

prøvelinse? Hallo? Jeg er kunde der jo, og er registrert. De gir ikke bare ut linser i hytt og pine. Da jeg fikk dem første gang var det pøvelinser, men hadde sjekk av øynene først. Får ikke kjøpt en lusen linse uten kontroll, så svært tvilsomt på at de gir meg en.

Skrevet

prøvelinse? Hallo? Jeg er kunde der jo, og er registrert. De gir ikke bare ut linser i hytt og pine. Da jeg fikk dem første gang var det pøvelinser, men hadde sjekk av øynene først. Får ikke kjøpt en lusen linse uten kontroll, så svært tvilsomt på at de gir meg en.

Får du ikke kjøpt linse uten kontroll?

Hva slags optiker er dette her??

Jeg kan velge om jeg vil ha kontroll eller ikke, dessuten kan jeg ihvertfall kjøpe en ekstra linse mellom kontrollene om jeg vil. Det hender jo at en mister en linse, eller at en må ta ut pga betennelse o.l.

Klart du kan få kjøpt en linse. jeg kan ikke tro noe annet.

fru Burlefot
Skrevet

Det er vel ikke snakk om å gi ut linser i hytt å pine dersom en fast kunde har behov for én enkelt linse i et særtilfelle. Min optiker hadde som sagt helt sikkert hjulpet meg.

Men gå med linse på ett øye du, det går sikkert bra.

Skrevet

Det er vel ikke snakk om å gi ut linser i hytt å pine dersom en fast kunde har behov for én enkelt linse i et særtilfelle. Min optiker hadde som sagt helt sikkert hjulpet meg.

Men gå med linse på ett øye du, det går sikkert bra.

Min optiker har hjulpet meg ut med en "prøvelinse" sånn tidligere. Det kalles kundeservice, så bare forhør deg du :)

Skrevet

Jeg har jobbet hos optiker. Om en kunde hos oss kom innom og hadde "krise" fikk de med seg et par prøvelinser i riktig styrke. Skulle de ha linser til å bruke over lengre tid ville vi selvsagt ha dem inn til kontroll først, men det var sjelden noe problem å gi dem noen par slik at de hadde fram til kontrollen.

Hvis det var noen som ikke var kunde hos oss, f.eks folk fra en annen by som var på ferie, så tok jeg gjerne en telefon til vedkommendes optiker og fikk bekreftet styrke og krumning og at det ikke var noen spesielle grunner til at vedkommende ikke skulle bruke linser, hvis det ikke var for travelt i butikken. Så fikk de kjøpe med seg et par linser for en billig penge.

Om optikeren din ikke vil selge deg ett eneste par linser til en krisesituasjon uten kontroll synes jeg han er vel streng, medmindre du har hatt problemer med linsebruken tidligere som ikke er fulgt skikkelig opp.

Skrevet

Får du ikke kjøpt linse uten kontroll?

Hva slags optiker er dette her??

Jeg kan velge om jeg vil ha kontroll eller ikke, dessuten kan jeg ihvertfall kjøpe en ekstra linse mellom kontrollene om jeg vil. Det hender jo at en mister en linse, eller at en må ta ut pga betennelse o.l.

Klart du kan få kjøpt en linse. jeg kan ikke tro noe annet.

"Jeg kan velge om jeg vil ha kontroll eller ikke".

Rart. Man har faktisk ikke lov til å gi ut linser om det er lenge siden (noen år) siden forrige kontroll.

Om det da er en skade e.l på øyet og linsene forverrer dette, er optikeren ansvarlig. Derfor regelen.

Skrevet

"Jeg kan velge om jeg vil ha kontroll eller ikke".

Rart. Man har faktisk ikke lov til å gi ut linser om det er lenge siden (noen år) siden forrige kontroll.

Om det da er en skade e.l på øyet og linsene forverrer dette, er optikeren ansvarlig. Derfor regelen.

Noen år ja, det stemmer nok. jeg må nok ha kontroll igjen når det går et år. men etter bare et halvt år trengte jeg det ikke.

Og hovedinnskriver her skulle jo snart på kontroll, det virket så veldig strengt der hun gikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...