Gå til innhold

Hvordan er det egentlig?

Gjest En som lurer mangt og mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg pendler fra moss hver dag til oslo pga jobb og bruker 2000 kr på månedskort. Kommer jeg til å få igjen de pengene ved tilbake betaling av skatt?

Gjest Du må oppgi det
Skrevet

Du får ikke igjen de pengene automatisk tror jeg, du må føre det opp på selvangivelsen som fradrag.

Sjekk "bruksanvisningen" som kommer litt før selve selvangivelsen. Der står det hvordan du gjør for å få fradrag for reiseutgifter.

Skrevet

Du får ikke igjen de pengene automatisk tror jeg, du må føre det opp på selvangivelsen som fradrag.

Sjekk "bruksanvisningen" som kommer litt før selve selvangivelsen. Der står det hvordan du gjør for å få fradrag for reiseutgifter.

Kanskje jeg bør ringe likningskontoret, slik at de kan føre det ned. Da kan det jo komme på selvangivelsen eller hva tror du?

Skrevet

Kanskje jeg bør ringe likningskontoret, slik at de kan føre det ned. Da kan det jo komme på selvangivelsen eller hva tror du?

Har du nettopp begynt med pendlingen, slik at likningskontoret ikke har registrert fra tidligere at du pendler?

Du kan sikkert ringe dem, men du kan også trekke det i fra på selvangivelsen selv. Det går helt fint.

Skrevet

Du må føre det på selv i selvangivelsen, og det er ikke prisen på månedskortet som skal føres på, men kilometeravstanden fra hjem til arbeidsplass, ganget opp med kilometersats 1,40 kr.

Hvis du reiser fra Moss sentrum til Oslo sentrum, blir avstanden ca. 60 km, og du skal selvfølgelig også hjem igjen så da blir det 120 km. Nøyaktige kilometer får du ved å plotte inn adressene her:http://kart.gulesider.no/kart/index.c

Har du jobbet på samme sted full tid hele året, tas det utgangspunkt i 230 reisedager.

Regnestykket vil da se slik ut:

120 km x 1,40 kr x 230 reisedager = 38640 kr.

Så skal det trekkes fra en egenandel, som for 2006 er på 12800 kr. Da ender du opp med fratrekk på 25840 kr., som da føres inn i selvangivelsen.

Og nå regnet jeg ut dette i stedet for momsoppgaven min som burde være førstepri. Haha, alt for å slippe.

Skrevet

Du må føre det på selv i selvangivelsen, og det er ikke prisen på månedskortet som skal føres på, men kilometeravstanden fra hjem til arbeidsplass, ganget opp med kilometersats 1,40 kr.

Hvis du reiser fra Moss sentrum til Oslo sentrum, blir avstanden ca. 60 km, og du skal selvfølgelig også hjem igjen så da blir det 120 km. Nøyaktige kilometer får du ved å plotte inn adressene her:http://kart.gulesider.no/kart/index.c

Har du jobbet på samme sted full tid hele året, tas det utgangspunkt i 230 reisedager.

Så skal det trekkes fra en egenandel, som for 2006 er på 12800 kr. Da ender du opp med fratrekk på 25840 kr., som da føres inn i selvangivelsen.

Og nå regnet jeg ut dette i stedet for momsoppgaven min som burde være førstepri. Haha, alt for å slippe.

Er det ikke utgifter til billigste transportmiddel eller reelle utgifter man får fradrag for da? man skal vel ikke "tjene" på å reise til jobb?

Skrevet

Er det ikke utgifter til billigste transportmiddel eller reelle utgifter man får fradrag for da? man skal vel ikke "tjene" på å reise til jobb?

Slik var det. Før. Det ble forandret for noen år siden, og egentlig det er korteste strekning som gjelder, om det er offentlig kommunikasjon eller bil. Nå vet jeg ikke om jernbanelinjen fra Moss til Oslo er kortere enn kjøreveien, det beregnes uansett kilometersats.

Man tjener neppe på det, du får jo ikke akkurat igjen summen av fratrekket i rene penger.

Skrevet

Nei, nå får alle 1,40 pr. kilometer, men med et bunnfradrag på 12800 kroner.

Skrevet

Nei, nå får alle 1,40 pr. kilometer, men med et bunnfradrag på 12800 kroner.

ok. Har aldri fått sånt fradrag selv, men jeg hjalp en slektning med den posten for en god del år siden. Sikkert før reglene ble endret.

Jeg høret til de få (?) som likte å fylle ut selvangevelsen. Har mistet grepet på det nå etterat vi får den ferdigutfylt (iallfal nesten).

Skrevet

Du får ikke igjen de 2.000, men du kan skrive dem av på skatten. Det betyr at du kan få igjen 28 % av de 2.000,-

Skrevet

Rettelse fra meg. Det er ikke de 2000 du skal skrive av, men en km godgjørelse på 1,40. Tror satsen er på 1.40,-

Dette får du igjen 28 % av.

Skrevet

ok. Har aldri fått sånt fradrag selv, men jeg hjalp en slektning med den posten for en god del år siden. Sikkert før reglene ble endret.

Jeg høret til de få (?) som likte å fylle ut selvangevelsen. Har mistet grepet på det nå etterat vi får den ferdigutfylt (iallfal nesten).

Jeg liker det også. Jeg liker det faktisk så godt at jeg utdanner meg innen sånt for tiden.

Gjest gjør man ikke det?
Skrevet

Slik var det. Før. Det ble forandret for noen år siden, og egentlig det er korteste strekning som gjelder, om det er offentlig kommunikasjon eller bil. Nå vet jeg ikke om jernbanelinjen fra Moss til Oslo er kortere enn kjøreveien, det beregnes uansett kilometersats.

Man tjener neppe på det, du får jo ikke akkurat igjen summen av fratrekket i rene penger.

Får man ikke penger igjen?

Skrevet

Takk for at du tok deg god tid:) Nå skal jeg sitte å regne. Men jeg begynte i den jobben min i juli, det vil si at jeg skal telle dagene fra juli.

Og får man igjen disse pengene, eller hvordan funker det?

Takk:)

Skrevet

Takk for at du tok deg god tid:) Nå skal jeg sitte å regne. Men jeg begynte i den jobben min i juli, det vil si at jeg skal telle dagene fra juli.

Og får man igjen disse pengene, eller hvordan funker det?

Takk:)

Du får skatten redusert med 28% av fradraget.

Om du får igjen noe, kommer an på hvor mye skattetrekk du hadde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...