Gå til innhold

Stell av orkideer

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvordan var det der igjen...mye lys, men ikke direkte sollys?

Og hvor mye vann trenger de?

Skrevet

Et fingerbøl vann per uke skal være nok sies det..

Men andre sier at det er lurt å ta den ut av potta, holde den under springen og la vannet renne gjennom, og så lar man den renne godt av før man putter den i potta igjen. Hvor ofte dette skal gjøres vet jeg ikke. Kanskje en gang i uka, det også?

Solsikkefrø
Skrevet

Ca en bøtte med vann til dagen, og la dem gjerne stå i solariumet et par timer til dagen :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Ca en bøtte med vann til dagen, og la dem gjerne stå i solariumet et par timer til dagen :)

Tusen takk for nyttig svar.

:oP

Solsikkefrø
Skrevet

Tusen takk for nyttig svar.

:oP

Ingen problem ;) Menne... min blomst holdt ikke ut mer enn en mnd... de blomstene bare _er_ sånn...

Skrevet

Jeg tror du har rett, mye lys men ikke direkte sollys (hele dagen). En venninne av meg satte bort sin avblomstrede plante i et vindu (bak gardin). Hun glemte den bort, altså overså den, Til den plutselig stod i blomst. Det overrasket henne veldig. Så ikke mye vann, ikke ofte. Vil jeg si utfra det.

Skrevet

Min fyller to år til sommeren og i tillegg til da jeg fikk den har den blomstret 2 ganger til. Sist gang sto den i et sørvendt vindu med masse lys og noe direkte sollys tidlig på dagen, da hadde den 14-15 blomster på en gang!

Den står nå på samme sted, over en varmeovn og får ca. 1/2 dl vann i uka kanskje? Jeg klipper ikke av stenglene etter avblomstring, de nye blomstene kommer på de samme stenglene.

Skrevet

Ingen problem ;) Menne... min blomst holdt ikke ut mer enn en mnd... de blomstene bare _er_ sånn...

Orkideer er jo de letteste blomstene som finnes! Jeg har overhode ikke grønne fingre, men min har overlevd i snart 2 år og blomstrer så villig som bare det! :o)

Skrevet

Ja, mye lys. Mine står i sør-vinduet på vinteren. De skal ha nok vann, men skal aldri STÅ i vann.

Prinsessemamma
Skrevet

Min fyller to år til sommeren og i tillegg til da jeg fikk den har den blomstret 2 ganger til. Sist gang sto den i et sørvendt vindu med masse lys og noe direkte sollys tidlig på dagen, da hadde den 14-15 blomster på en gang!

Den står nå på samme sted, over en varmeovn og får ca. 1/2 dl vann i uka kanskje? Jeg klipper ikke av stenglene etter avblomstring, de nye blomstene kommer på de samme stenglene.

Får du blomster på samme stilk igjen? Min har blomstert tre ganger, men det vokser opp ny stilk og den gamle visner.. Er det forskjellige orkidè typer kanskje?

Prinsessemamma
Skrevet

Min står i vindu der den får dagslys hele dagen, men ikke noe særlig direkte sollys, bare litt på ettermiddagen. Vanner den en gang i uken ved å ta den ut av potten og la den stå i vasken under rennende vann i noen minutter, lar den stå og renne godt av før den settes tilbake. Men har hendt flere ganger at jeg har glemt å vanne den slik at det gjerne har gått 2 uker, men det har gått fint.

Skrevet

Får du blomster på samme stilk igjen? Min har blomstert tre ganger, men det vokser opp ny stilk og den gamle visner.. Er det forskjellige orkidè typer kanskje?

Min blomstrer på samme stilk ja, jeg ser det har vokst ut små stilker på hovedstilken, men det har ikke kommet nye stilker fra selve planten nei. Min har hvite blomster, helt nydelig!

Mrs. Wallace
Skrevet

*tusler bort og vanner orkideen min*

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...