Gå til innhold

Kattunger..

Anbefalte innlegg

Gjest Suzikatten
Skrevet

Har akkurat fått en kattunge i hus men trenger råd ang.stell og mat. Kan man klippe neglene til kattunger? De er plutselig blitt superskarpe og ungene i huset synes det er så ekkelt at hun klorer de hele tiden under lek. Har også hørt at de ikke skal ha melk, men går det bra å bare gi vann eller bør jeg blande inn en ts m/rømme eller lign? Er det greit å bare gi den tørrfor eller MÅ den ha annen mat også siden den er så liten ennå? Ellers noen tips om kattunger? Tar imot all den hjelp jeg kan få!

Forøvrig er personligheten og gemyttet til kattungen helt hærlig, den elsker å bli kost med dagen lang. Følger etter oss hele tiden! ;-)

Evnt. hvor lenge kan den være hjemme alene? Kan den være hjemme alene en halv dag og en hel natt? Den er ikke masete og er allerede veldig selvstendig. Vi har hatt den i to uker nå og det ser ut som den liker seg veldig godt her! :-)

Skrevet

Hei, grattis med ny kattunge! :)

Du kan klippe klørne dens, men vær forsiktig og ikke klipp for langt inn (der du ser blodårer/nerver).

Du må ikke gi den melk, det tåler ikke magen dens. De skal bare ha vann, det er det beste.

Kattunge-tørrfor er det beste, det får du kjøpt hos dyrlegen.

Går fint for den å være hjemme alene så lenge den har tilgang på mat, vann og do. :)

Pass på å leke mye med den, og gi den ro og plass når den er trøtt. Kjenner jeg den rett, så har den vel allerede funnet en yndlingsplass å sove på! :)

Hvis dere er plaget med at den hopper opp på bord/benker, så kjøp en vannpistol og sprut forsiktig på den akkurat når den skal til å hoppe opp. Det nytter ikke å kjefte på den etter at det har skjedd.

Lykke til med kattepusen. :)

fru Burlefot
Skrevet

Jeg ville IKKE klippet klørene på katten, det er fort gjort å klippe for langt inn, og da gjør det vondt. Man får faktisk tåle at katter har klør og at det kan gjøre vondt hvis katten klorer. Det er nå ellers svært begrenset hvor vondt det egentlig er hvis en liten kattunge kommer bort en med klørene under lek....

Du bør supplere med annen mat i tillegg til tørrfor, enten enkelte middagsrester, eller våtfor beregnet på katter.

Skrevet

Ikke klipp klørne på katten. Det er en grunn til at de er der. :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Det anbefales ikke å klippe katteklør! Kjøp heller klorematte, det begrenser veldig skarpe klør...

Det finnes egen kattemelk til pusene, om du ønsker å skjemme den bort i ny og ne. Tørrfòr er helt greit for pusen, men husk å kjøpe fòr beregnet til kattunge...

Skal katten være hjemme alene, så trives de best i små rom, det virker mindre skremmende! La den ha et eget teppe/kurv, det gir trygghet.

Om du mener at klørne bør klippes, så gjør det hos en dyrlege. Klørne er et viktig "instrument" for dyret...

Du kan jo kjøpe annen mat enn knotter, pus vil selv velge hva de foretrekker.De fleste katter elsker tunfisk (i vann), men gi små mengder av gangen.

Har selv fire katter, og de har alle ulike personligheter. Veldig moro å følge med...

Som de andre sier, så er det viktig at pus har tilgang på mat, vann og toalett.

Lykke til med skjønningen!

Skrevet

Jeg ville IKKE klippet klørene på katten, det er fort gjort å klippe for langt inn, og da gjør det vondt. Man får faktisk tåle at katter har klør og at det kan gjøre vondt hvis katten klorer. Det er nå ellers svært begrenset hvor vondt det egentlig er hvis en liten kattunge kommer bort en med klørene under lek....

Du bør supplere med annen mat i tillegg til tørrfor, enten enkelte middagsrester, eller våtfor beregnet på katter.

Nei, det er ikke så lurt å gi middagsrester til katten. Ofte er det for mye salt i menneskematen, og det skal de ikke ha.

fru Burlefot
Skrevet

Nei, det er ikke så lurt å gi middagsrester til katten. Ofte er det for mye salt i menneskematen, og det skal de ikke ha.

Ja, var gjerne litt upresist å kalle det middagsrester. Vi pleier å gi kattene litt rått kjøtt eller rå fisk i forbindelse med middagslaging, noen ganger får de litt rester i form av fett/kjøtt/fisk/potet, ellers blir det av og til en ostesnei og ganske ofte en snei leverpostei. Kattemat på boks får de egentlig svært sjelden.

Og bare for å ha nevnt det, kattene er 10 og 11 år og friske som fisker, så tror ikke de har tatt skade av kostholdet.

Skrevet

Ja, var gjerne litt upresist å kalle det middagsrester. Vi pleier å gi kattene litt rått kjøtt eller rå fisk i forbindelse med middagslaging, noen ganger får de litt rester i form av fett/kjøtt/fisk/potet, ellers blir det av og til en ostesnei og ganske ofte en snei leverpostei. Kattemat på boks får de egentlig svært sjelden.

Og bare for å ha nevnt det, kattene er 10 og 11 år og friske som fisker, så tror ikke de har tatt skade av kostholdet.

Nei, katten min og får fisk og kylling, men da koker jeg det til ham uten å ha på salt. :)

fru Burlefot
Skrevet

Nei, katten min og får fisk og kylling, men da koker jeg det til ham uten å ha på salt. :)

Hehe, litt bedre service hos deg, skjønner jeg :)

Skrevet

Hehe, litt bedre service hos deg, skjønner jeg :)

Var det noen som sa bortskjemt? :)

Både av matmor og -far og to stk bestemødre. :)

Da vi var to uker i Egypt i november, skulle mamma og svigermor passe kattene. Da vi kom hjem var den ene dobbelt så stor som da vi dro! :D

fru Burlefot
Skrevet

Var det noen som sa bortskjemt? :)

Både av matmor og -far og to stk bestemødre. :)

Da vi var to uker i Egypt i november, skulle mamma og svigermor passe kattene. Da vi kom hjem var den ene dobbelt så stor som da vi dro! :D

Kjenner til det fenomenet, ja!

Særlig den ene katten min er et skikkelig matvrak, og dessverre alt for rund.

Har du gode tips til hvordan man slanker en katt? Har prøvd å forklare den at den bør spise mindre, men den tar ikke konsekvensene av det ;-)

Skrevet

Har du gode tips til hvordan man slanker en katt? Har prøvd å forklare den at den bør spise mindre, men den tar ikke konsekvensene av det ;-)

Nei, dessverre. Dyrlegen sa det var mye lettere å forhindre at katten ble tjukk enn å slanke den når den hadde blitt det.

Du får prøve å bare gi den mat til faste tider, og ikke mer enn det som står som anbefalt dagsporsjon på tørrforet?

Skrevet

Lettfor er bra dersom begge/alle kattene er overvektige - ikke så greit om en er liten og puslete, og den andre tjukk.

Lettfor inneholder ca. 40% mindre kalorier enn vanlig. Om man bruker det over tid, og passer på mengden blir dyrene sakte slankere. (Bruk målebeger ev. vekt til å begnne med.) Både katt og eier blir mindre frustrerte når katta får spise seg mett/får vanlig mengde mat, men med færre kalorier. Husk at hurtigslanking ikke er smart verken for dyr eller mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...