Gå til innhold

Fredag og lørdags mat???

Anbefalte innlegg

Gjest girasol
Skrevet

Det har jeg :-)

Her er til ca. 2-3 personer (den går med til 2 hos oss :)

2 kopper makaroni

3 ss smør

1/4 kopp finhakket løk

2 ss mel

1/2 ts salt/pepper

2 kopper lettmelk

2 kopper ost i terninger

1-2 tomater

Oppskriften går i kopper, fordi jeg fikk den av en amerikansk jente.

Kok makaroni, hell av vannet. Smelt smør i gryte, stek løken i dette til den blir blank. Bland i mel, salt og pepper. Hell i melk og rør til sausen koker opp (veldig tykk). Kok/rør et par minutter og ha i osten. Rør til den er smeltet. Bland i makaroni, skiv opp tomater og strø litt salt over. Hell dette i en ildfast form og stek ved 175 grader 30-35 min., alternativt på grill 225 grader til skorpen er sånn man vil ha den.

Jeg pleier ofte å ha i kalkunskinke i biter og/eller blomkål/brokkoli i små buketter. Man kan i det hele tatt variere masse. MEN den er også kjempegod "naturell" :-)

Pleier å bruke litt forskjellige oster, men som regel den påleggsosten jeg måtte ha hjemme til enhver tid.

Den oppskriften hørtes god ut! Jeg lagra den jeg, håper det er greit :)

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gyda

8

• tusseline

5

• Peachy

5

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Baill, er det sånn revet potetguffe som er klistra sammen og kokt?

*Nikker* Dritgodt er det!

Skrevet

Nå har vi nettopp spist stekt torsk, det var nydelig, etter at det har blitt litt kjapt tidligere i uka.

I morgen tror jeg det blir biff av hjort, med ordentlig saus, noen grønnsaker og mandelpoteter. Og en goood rødvin til :-)

Skrevet

Hehe. Men det er faktisk vanlig enkelte steder.

Oh yes. Kefir må det være. Eller kulturmelk, da.

Skrevet

Biff med fløtegratinerte poteter og grønnsaker.

Hjemmelaget lasagne.

Ostesufflé

Moussaka

Ostesmørbrød.

Skrevet

Den oppskriften hørtes god ut! Jeg lagra den jeg, håper det er greit :)

bare hyggelig det :-)

Skrevet

Jeg lagde en dritgod spaghetti carbonara for et par uker siden, som jeg fant oppskriften til i en avis.

Veldig lettvint å lage:

Jeg bruker alltid fersk pasta, som skal koke i bare 4 minutter.

1 dl kremfløte blandes kaldt med et egg (piskes lett) og to poser revet parmesan. Krydres med litt salt. Dette skal bli som en tykk graut.

Fres smårettbacon i varm panne, og ha i raust med hermetiske erter mot slutten, slik at de blir varme.

Når spaghettien er kokt, siles vannet raskt av, og spaghettien legges tilbake i kjelen på den avslåtte platen. Sleng saus (altså egg/ost/fløteblandingen) og bacon/erter oppi.

Løft forsiktig på spaghettien så sausen klamrer seg fast til den. Bland forsiktig alt.

Nykvernet pepper og finklippet persille strøs over ved servering, og en frisk salat er helt nødvendig til.

Jeg bruker tomater, isbergsalat, rød løk og reddiker, og som dressing balsamicoeddik og olje tilsatt litt sukker.

Og rødvin.

Det er en fordel med en form for varmeplate ved bordet, for denne retten blir veldig lett kald. Jeg bruker et telys som settes opp i en tingest som kjelen skal stå på, da holder det seg rykende varmt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...