Gå til innhold

Ferie første året i ny jobb

Anbefalte innlegg

Gjest inntektstap?
Skrevet

Når man begynner i ny jobb har man jo det første året ikke opparbeidet seg rett til feriepenger, men har (vanligvis) en feriepengeutbetaling fra forrige arbeidsgiver. Har man likevel rett til å ta ut fullt antall feriedager?

Hvordan ordnes dette med feriepenger i de fleste bedrifter? Er det en fast måned man får utbetalt feriepenger i? Eller får man dem når man faktisk har ferie?

kakki1365380609
Skrevet

Ja, man har rett til å ta fuult ut feriedager, med unntak av om man starter i den nye jobben på høsten en gang, husker ikke helt datoen.

Utbetalingsmåten av feriepenger varierer fra bedrift til bedrift, men jeg trodde det var slik at feriepenene skal utbetales sammen med siste lønning fra den gamle bedriften?

Gjest god ferie
Skrevet

http://www.dinside.no/php/art.php?id=303374

I de fleste bedrifter betaler feriepengene ut i juni.

Går du fra en statlig arbeidsgiver til en annen, gjøres det som regel slik at du får med deg de opptjente feriepengene over til den nye arbeidsgiveren.

I det private betales som regel feriepengene ut sammen med siste lønn, så må du selv spare dette til ferien hos neste arbeidsgiver.

Så sant du begynner før eller i løpet av sommeren i ny jobb, har du krav på å ta ut full ferie, selv om du ikke har krav på betalt ferie.

Er dette din føste jobb, eller du ikke har spart feriepengene fra forrige (private) arbeidsgiver, må du klare deg uten feriepenger i denne ferien.

Du kan ikke pålegges å ta ut ulønnet ferie.

Skrevet

Dersom du begynner i ny jobb nå så mener jeg bestemt du har krav på full ferie.

Eller muligens at de kan trekke den ferien du allerede har tatt ut hos forrige arbeidsgiver.

Men selvsagt uten lønn.

I de firmene jeg har jobbet i så blir alle feriedagene trekt i juni. Dvs. at junilønna faktisk er negativ. (Man kan jo ikke trekke 25 arbeidsdager på en mnd.)

Skrevet

Om man blir trukket i lønn en måned (vanligvis i juni) eller om man blir trukket når man faktisk tar ut ferie varierer. Min arbeidsgiver og min manns arbeidsgiver praktiserer dette forskjellig.

Du har ikke bare rett til å få ferie første året i ny jobb, du kan til og med bli pålagt det (!), hvis fx arbeidsgiver har feriestengt i juli el.lign., men også i firmaer der det ikke er kollektiv ferie. Har opplevd det selv. Ikke verdens beste arbeidsgiver/personalpolitikk der, men de hadde visst lov til å pålegge ferie...

Gjest inntektstap?
Skrevet

Dersom du begynner i ny jobb nå så mener jeg bestemt du har krav på full ferie.

Eller muligens at de kan trekke den ferien du allerede har tatt ut hos forrige arbeidsgiver.

Men selvsagt uten lønn.

I de firmene jeg har jobbet i så blir alle feriedagene trekt i juni. Dvs. at junilønna faktisk er negativ. (Man kan jo ikke trekke 25 arbeidsdager på en mnd.)

Oj, håper de ikke gjør det sånn her, da går jo litt av det kjekke med en stor ferielønn vekk...

Det blir uansett ikke aktuelt før til neste sommer, dessverre.

Skrevet

Oj, håper de ikke gjør det sånn her, da går jo litt av det kjekke med en stor ferielønn vekk...

Det blir uansett ikke aktuelt før til neste sommer, dessverre.

Neida, man får stor ferielønn ettersom det ikke trekkes skatt i pengene:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...