Gå til innhold

Kan man nekte å IPLOS-registrere seg om man har store hjelpebehov?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Finne det noen hjemmel for å nekte å la seg registrere?

Gjest Aviaana
Skrevet

Det der er så JÆVLIG at jeg har ikke ord!

hva om myndighetene hadde bestemt seg for å registrere alle utlendinger i Norge, hvor flinke de var i norsk, og hvor sosialt velfungerende de var i det norske samfunnet. Hvor lenge hadde det systemet vært i bruk?

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Det er allerede gjort og gjerne uten at du vet om det.

Gjest Aviaana
Skrevet

Kan man be om å få den slettet da?

Skrevet

Mamma vet ikke om hun er registrert, og hun orker ikke finne det ut heller. Hun makter ikke tanken på at andre har sittet og gradert henne.

Venninnen min vet at hun er registrert, ble forelagt spørsmålene, og syntes det var helt for jævlig å svare på og blir kvalm av å tenke på det.

Gjest Aviaana
Skrevet

Mamma vet ikke om hun er registrert, og hun orker ikke finne det ut heller. Hun makter ikke tanken på at andre har sittet og gradert henne.

Venninnen min vet at hun er registrert, ble forelagt spørsmålene, og syntes det var helt for jævlig å svare på og blir kvalm av å tenke på det.

har ikke forstått meningen med IPLOS? Hva skal de med informasjonen?

Skrevet

De skal angivelig bruke tallet de ender opp med som en slags målestokk for hvor hjelpetrengende/ ressurskrevende du er.

Skrevet

Kan man be om å få den slettet da?

Det tviler jeg på. Jeg skulle spørre rette vedkommende her om dagen men så glemte jeg det. Men jeg spurte i høst og da sa hun at hun hadde hoppet over alle spørsmål hun synes var uvesentlig når det gjaldt meg. Og hun vet ingenting om mitt personlige stell for jeg har ikke hjelp til slike ting i det hele tatt.

Gjest Aviaana
Skrevet

De skal angivelig bruke tallet de ender opp med som en slags målestokk for hvor hjelpetrengende/ ressurskrevende du er.

Så høyere skårer man får, jo lettere skal det bli å få innvilget nødvendig hjelp?

Skrevet

Så høyere skårer man får, jo lettere skal det bli å få innvilget nødvendig hjelp?

Slik jeg har forstått det, så er det prinsippet ja. Men det krever jo faktisk at bruker er med på å fylle ut informasjonen, eller at den som fyller ut faktisk kjenner (i det minste har hilst på) den brukeren det gjelder da. Hvis du så dokumentaren på tv2 hadde hun (Marian) fått mye høyere score, altså blitt vurdert til å være mye dårligere enn det hun var, enn det som var tilfellet. Det virket som om de bare hadde fått med seg at hun satt i elektrisk rullestol og derav trakk mange feilaktige konklusjoner.

Skrevet

Vet du om du spiser maten din på en sosialt aksptert måte i forhold til den kulturen du er i da?

Nå har de riktignok endret noe av formuleringen. Men det er vel fortsatt rom for forbedringer?

Skrevet

Jeg tror de mener å skulle bruke det til å planlegge behovet for omsorgshjelp, for å planlegge for bemanning og andre ressurser. Og kanskje for statistikk.

Men det er jo ubrukelig slik det fremstår nå, så mye feil som er blitt registrert.

Skrevet

Vet du om du spiser maten din på en sosialt aksptert måte i forhold til den kulturen du er i da?

Nå har de riktignok endret noe av formuleringen. Men det er vel fortsatt rom for forbedringer?

Hehe, jeg gjør nok sikkert det.

Men egentlig tviler jeg på at de har tid til å forandre skjemaene. Men jeg skal jammen meg spørre om å få se mitt.

Gjest mandolina
Skrevet

Sosialtjenesten er pålagt å fylle ut skjemaet, når de vurderer hjelpebehov.

Heldige friske mennesker som ikke trenger å være registrert i et register for å få lov til å kunne fungere på en verdig måte.

Hilsen

Gjest Aviaana
Skrevet

jeg smatter noe veldig når jeg spiser og hiver i meg maten. Hvis jeg hadde blitt observert av helsepersonell som skulle registrere meg så hadde jeg nok fått en dårlig score på det feltet:)

Skrevet

hva om myndighetene hadde bestemt seg for å registrere alle utlendinger i Norge, hvor flinke de var i norsk, og hvor sosialt velfungerende de var i det norske samfunnet. Hvor lenge hadde det systemet vært i bruk?

Du sier noe - det hadde blitt tog i gatene og brenning av naziflagg :;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...