Gå til innhold

Går dere forbi folk som faller om på gata?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De gangene jeg har opplevd at folk har snublet eller falt om i nærheten av meg så har jeg gått bort og tilbudt hjelp. Heldigvis har det ikke vært noe alvorlig, er ikke spesielt interessert i å sette i gang munn-til-munn og hjertekompresjoner og det som verre er.. (Men må man så må man, er ikke det jeg sier :-)

Skrevet

Tror noen mennesker blir lamme jeg - husker i kantina en gang - jeg kom inn der og ser en som er helt BLÅ i ansiket og hiver etter pusten - tydelig satt noe i halsen - og folk bare ser forskrekket på han!!!

Jeg BRØLTE ut til de, kanskje 100 personene; ER DET NOEN SOM KAN HEIMLICH-GREPET?????? og da ble det fart på folk - og en mann kom løpende og tok grepet på vår kollega.

Faan, tenk å kunne DØDD midt blant en mengde kolleger som alle kjenner en?

*GRØSS*

Vi trente på dette grepet etter på. Vanskelig på en så stor mann som dette var.

Da jeg var 15 eller noe var det en gutt som løp rett inn i glassdøra på et kjøpesenter jeg var på. Folk strømmet til da det singlet i glass og gutten hylte som en stukken gris - og så hører vi noen som roper at det må ringes etter ambulanse, gutten har KUTTA PULSÅRA!!

Heldigvis var det ikke tilfelle, men huff som hårene reiste seg på ryggen min. Det satte en skikkelig støkk i meg.

Skrevet

Jeg ville ha ringt etter ambulanse eller annen hjelp, men jeg er ikke noe flink med førstehjelp, og ville heller ikke ha latt meg merke med at andre bare gikk forbi uten å reagere.

Hvis samboeren min hadde vært med, ville han straks ha tatt ledelsen. Han er godt trent på alle typer nødsituasjoner og nøler ikke med stabilt sideleie og sikring av rygg/nakke og den slags. Og han vet ikke hva panikk er. Han virker også veldig beroligende på andre.

Jeg ville gå rundt meg sjøl og virre.

Jeg overreagerte. Jeg skjønte det ikke før etterpå. Men jeg var redd. Jeg hadde med mobil og hadde ringt 113 om det hadde vært nødvendig.

Gjest blame
Skrevet

Synes du reagerte helt riktig, jeg..

Det er jo ikke nøye om noen faller fordi de er fulle, det kan jo være like skadelig og farlig likevel. Jeg tror særlig folk i store byer kanskje blir litt "kyniske" etterhvert, og tror at alle som går i bakken på gata bare er fulle, fordi de har sett det så mange ganger før. Det er en farlig antakelse.

Men ofte så vil jo ikke fulle folk ha hjelp. Det var en full mann som gikk på snørra ned murtrappa utenfor jobben min engang, han MÅ jo ha slått seg eller bristet noe, men hva gjør man når de bare rister på hodet og sjangler videre.. Tenker på at de kanskje har fått indre skader osv.

Skrevet

Jeg har gått på gata og sett en mann - tydelig full - falle. Ingen brydde seg! Jeg gikk bort og hjalp ham opp. Han var veldig takknemlig.

Utrolig at folk bare går forbi. Selv om mennesket er fullt, så har det da krav på hjelp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...