Gå til innhold

Et router/data-spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Katrinia
Skrevet

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på. Internett her i huset har de siste ukene gått veldig treigt i forhold til vanlig (18 Mbps). Samboeren min sier han har lagt inn en sperre på routeren slik at bare våre pcer kan koble seg opp på nettverket. På oversikten over tilgjengelige trådløse nettverk står imidlertid vårt nettverk oppført som "usikret".

Tidligere har samboeren sett på en innstilling der antall pcer som har vært inne på vårt nettverk har kommet opp. Nå husker han ikke hvordan dette gjøres (og er heller ikke hjemme i kveld).

Jeg er lei av at internett går treigt og lurer på om det er fordi noen andre brukes samme nettverket.

Kan noen værsåsnill å forklare meg hvordan jeg finner ut dette og eventuelt sikrer meg mot det? Må jeg sette opp en ny sperring eller kan jeg ringte nettleverandøren og få dem til å ordne det?

Tusen, tusen takk for all hjelp. Når det kommer til data er jeg virkelig helt amatør ;)

Skrevet

Da vårt nett gikk så tregt - så fikk jeg tips her på DOL om at det kunne være et fildelingsprogram som tusla og gikk...og det var det! - 15-åringen hadde lastet ned LimeWire -og da går det jo signaler frem og tilbake - selv om hun ikke hørte på musikk, med det samme hun avinstallerte det, var alt fryd og gammen igjen.

Skrevet

Da vårt nett gikk så tregt - så fikk jeg tips her på DOL om at det kunne være et fildelingsprogram som tusla og gikk...og det var det! - 15-åringen hadde lastet ned LimeWire -og da går det jo signaler frem og tilbake - selv om hun ikke hørte på musikk, med det samme hun avinstallerte det, var alt fryd og gammen igjen.

Eller Kazaa.

Skrevet

Det at dere har usikret nettverk, betyr at naboer kan koble seg til deres nettverk og dermed "snylte" på båndbredden deres. I og med at du opplever at hastigheten er treg, så er det også overveiende sannsynlig at det er et fildelingsprogram (Bearshare, Limewire, E-mule, Kazaa ..."you name it") i bruk også.

For at du skal forvisse deg om at det BARE er din egen husstand som skal ha tilgang til internett, MÅ nettverket ditt sikres ved å sette kryptering på det.

Hvis jeg skal gå i detaljer på hvordan du skal gjøre dette, vil dette bli et laaangt innlegg.

Derfor foreslår jeg at du gir meg navnet på din trådløse ruter og modell nr, som du finner ved å se på undersiden av ruteren (på en grå "etikett").

Gjør du det, så skal jeg sende deg en link på hvordan du detaljert skal gå til verks for å få orden på dette.

Gjest Katrinia
Skrevet

Det at dere har usikret nettverk, betyr at naboer kan koble seg til deres nettverk og dermed "snylte" på båndbredden deres. I og med at du opplever at hastigheten er treg, så er det også overveiende sannsynlig at det er et fildelingsprogram (Bearshare, Limewire, E-mule, Kazaa ..."you name it") i bruk også.

For at du skal forvisse deg om at det BARE er din egen husstand som skal ha tilgang til internett, MÅ nettverket ditt sikres ved å sette kryptering på det.

Hvis jeg skal gå i detaljer på hvordan du skal gjøre dette, vil dette bli et laaangt innlegg.

Derfor foreslår jeg at du gir meg navnet på din trådløse ruter og modell nr, som du finner ved å se på undersiden av ruteren (på en grå "etikett").

Gjør du det, så skal jeg sende deg en link på hvordan du detaljert skal gå til verks for å få orden på dette.

Takk, det setter jeg veldig stor pris på :-)

Routeren er fra TopCom, Skyracer Pro WBR 654. Var det det du tenkte på?

Skrevet

Takk, det setter jeg veldig stor pris på :-)

Routeren er fra TopCom, Skyracer Pro WBR 654. Var det det du tenkte på?

Her er linken http://www.topcom.no/userguides.php?ID=237

Klikk på det Norske flagget, og bla deg ned til side 64 .. der står det du trenger å vite på NORSK .. Lykke til

NB - Du må ha acrobate reader for å kunne åpne pdf dokumenter.

Hvis du ikke har den, så kan du laste den ned herfra http://www.adobe.com/no/products/acrobat/readstep2.html

Lykke til ;-)

Gjest Katrinia
Skrevet

Her er linken http://www.topcom.no/userguides.php?ID=237

Klikk på det Norske flagget, og bla deg ned til side 64 .. der står det du trenger å vite på NORSK .. Lykke til

NB - Du må ha acrobate reader for å kunne åpne pdf dokumenter.

Hvis du ikke har den, så kan du laste den ned herfra http://www.adobe.com/no/products/acrobat/readstep2.html

Lykke til ;-)

Tusen takk for hjelpen! Da gjenstår det å se om jeg klarer det ;)

Ha en fin kveld!

Gjest midia
Skrevet

Trenger jo ikke å avinstallere det, det er jo bare å gå inn i menyen på limewire og hake av at skal slå seg helt av når dere trykker på krysset :)

Skrevet

Trenger jo ikke å avinstallere det, det er jo bare å gå inn i menyen på limewire og hake av at skal slå seg helt av når dere trykker på krysset :)

Men det er jo ulovlig - så hun fikk streng beskjed om å fjerne driten ;)

Gjest midia
Skrevet

Men det er jo ulovlig - så hun fikk streng beskjed om å fjerne driten ;)

pytt sann hysj hysj..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...