Gå til innhold

Slutt med turkist og gøyt!!

Anbefalte innlegg

Gjest durkist
Skrevet

Dere som sier/skriver slik, må da vel høre at det blir feil?

Det må da kunne gå an å si/skrive turkis og gøy?

Skrevet

Og hva skal du frem til med dette innlegget? Ganske vittig at du lager en egen tråd på å kritisere andres skrivefeil?

Skrevet

Og hva skal du frem til med dette innlegget? Ganske vittig at du lager en egen tråd på å kritisere andres skrivefeil?

Bedre å lage en egen tråd om det enn å henge ut personer direkte i en tråd som omhandler noe annet.

Skrevet

Bedre å lage en egen tråd om det enn å henge ut personer direkte i en tråd som omhandler noe annet.

Men er det ikke dialekt da? man kan vel ikke be folk om å endre på den? Hvor går da grensen for hva som bør rettes på eller ikke? De fleste dialekter har jo ord og vendinger som kanskje ikke er helt etter lærerboka i bokmål, nei..

Skrevet

Men er det ikke dialekt da? man kan vel ikke be folk om å endre på den? Hvor går da grensen for hva som bør rettes på eller ikke? De fleste dialekter har jo ord og vendinger som kanskje ikke er helt etter lærerboka i bokmål, nei..

Jeg aner ikke om det er ok å si dette i en dialekt eller ikke.

Uansett så er ikke rene dialektord "lov" i bokmål. På et så muntlig forum som dol må man kunne godta en litt "slappere" skrivestil enn i en mer seriøs skriftlig fremstilling.

Men det ville vært utrolig slitsomt dersom folk skal gi seg til å skrive alt på dialekt, eller enda verre: I sms-stil (som for eksempel "oxo" istedenfor "også").

Og når noen blander inn enkelte dialektuttrykk inn i et innlegg som forøvrig er på bokmål, er det umulig for leseren å skjønne omdet er dialekt eller generelt feil ordbruk.

Skrevet

De som skriver det hører sikkert ikke at det blir feil, men de bør jo SE det når de skriver det. Jeg får kløe av sånt. I det siste ser det ut til at noen tror det er riktig å skrive "di" i stedet for "de".

Skrevet

Men skal man skrive dialekt da?

Vi har to skriftspråk i Norge, bokmål og nynorsk.

Skrevet

Enig. Jeg får mark av sånt. Men, jeg skriver "føkk" som norsk istedet for "fuck" på engelsk - er jeg tilgitt? *s*

Skrevet

Får litt mark av "kjedeligt" og "deiligt", jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...