Gå til innhold

Thailand, kostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger en 4 ukers ferie i Thailand neste vinter. To barn og to voksne. Sett bort fra billettene, hvor mye penger ville dere anta vi vil måtte sette til side for å ha det greit der borte. Vi må jo spise, og jeg er bittelitt glad i å shoppe. Gubbelure håper på en fisketur for å fiske tunfisk. Så for å ha til litt uflukter og mat. Hva tror du?

Vi får jo ikke tatt med oss mer enn vi får spart, men det er kjekt å ha et mål....

Skrevet

Det spørs litt hvor dere skal bo. Dersom dere reiser charter og skal bo hvor det er mange turister er det dyrere enn litt utenfor allfarvei (som over alt ellers).

Men i Thailand er alt veldig billig. For å si det sånn: om dere dropper en gin&tonic på flyet, så har dere en middag for alle fire....

Skrevet

Jeg og min kjæreste var i Thailand en måned. Vi hadde de 3 første nettene inkludert når vi bestilte reiser (orkide.no) deretter tok vi alt på sparket. Vi spiste og bodde bra, shoppet en god del og reiste rundt, sparte ikke på noen ting. Brukte nkr 5000,-.

Gled dere, Thailand er fantastisk! :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg betalte stort sett rundt 300 bath for middag med stor Singha (øl).

Unger kommer helt sikkert med halvparten (med øl).

Frokost: 50-100 bath (for en voksen).

Lunsj: Som middag. Du spiser gjerne middag til lunsj også.

Frukt og greier på stranda: Husker ikke, men nesten gratis.

Du kan leve utrolig billig i Thailand.

Grillmat fra street vendor-folka (og den er rågod!): Vil tro 100 bath (17-18 kroner) metter deg, mann og to unger. Lett.

Like billig på markeder og den slags. Maten steikes mens du står der, så det er ingen grunn til å frykte bakterier. Tror mange turister er litt skeptiske til denne maten, men det er den beste maten du spiser og du får de merkeligste retter. Slå dere løs!

Shopping: Sjekk ut hva en grei pris for begge parter er på steder med fixed price. Da får dere en formening om hva dere skal betale for ting.

Selgerne du pruter hos starter ofte jævlig høyt når de forstår at dere er nye i landet. Sannsynligvis 3-5 ganger prisen dere bør betale.

Eksempel: Utgangsprisen for et badehånkle hos selgere man pruter hos var 900-1000 bath.

På steder med fixed price kosta det samme hånkleet 250 bath.

T-skjorter: De starter gjerne på 500. En god pris for både deg og selger er 100-150.

Jeans: De starter fort på 1800 bath (sjekk knappene! Et sted stod jeg og rev ut ørten knapper. Hehe, jeg tok knapt på dem og de ramla av).

Grei pris: Jeg så jeans (uten noe kjent merke) ned til 200 bath på steder med fixed price.

Betalte 700 bath for Diesel, men da var jeg knallhard på prutinga. Sannsynligvis er de fake, men det er umulig å se forskjell.

Uansett: Sjekk knappene!

Og vær forsiktig med skredderne hvis dere drar til et sted hvor de står hver 10ende meter. De lurer dere!

Skal dere kjøpe dress sjekker dere på forhånd hvilke skreddere som anbefales. De fleste bruker samme skredderfabrikk, men det er stor forskjell på hvordan målene tas. Fikk sydd meg et par helt identiske skjorter hos to ulike skreddere, og den eneste forskjellen er en vesentlig forskjell i størrelse. Den ene grensa faktisk mot for liten.

Det tyder på at (minst) en av dem (de som holder til i butikkene er ikke skreddere, men selgere, og det er disse som tar mål av dere) ikke tar gode mål, noe som er relevant hvis dere skal kjøpe dress.

Bruk nettet aktivt på forhånd. Ikke stol på alle som "kjenner den beste skredderen", for alle "kjenner den beste skredderen", men de får provisjon for å ta dere dit.

Skrevet

Jeg betalte stort sett rundt 300 bath for middag med stor Singha (øl).

Unger kommer helt sikkert med halvparten (med øl).

Frokost: 50-100 bath (for en voksen).

Lunsj: Som middag. Du spiser gjerne middag til lunsj også.

Frukt og greier på stranda: Husker ikke, men nesten gratis.

Du kan leve utrolig billig i Thailand.

Grillmat fra street vendor-folka (og den er rågod!): Vil tro 100 bath (17-18 kroner) metter deg, mann og to unger. Lett.

Like billig på markeder og den slags. Maten steikes mens du står der, så det er ingen grunn til å frykte bakterier. Tror mange turister er litt skeptiske til denne maten, men det er den beste maten du spiser og du får de merkeligste retter. Slå dere løs!

Shopping: Sjekk ut hva en grei pris for begge parter er på steder med fixed price. Da får dere en formening om hva dere skal betale for ting.

Selgerne du pruter hos starter ofte jævlig høyt når de forstår at dere er nye i landet. Sannsynligvis 3-5 ganger prisen dere bør betale.

Eksempel: Utgangsprisen for et badehånkle hos selgere man pruter hos var 900-1000 bath.

På steder med fixed price kosta det samme hånkleet 250 bath.

T-skjorter: De starter gjerne på 500. En god pris for både deg og selger er 100-150.

Jeans: De starter fort på 1800 bath (sjekk knappene! Et sted stod jeg og rev ut ørten knapper. Hehe, jeg tok knapt på dem og de ramla av).

Grei pris: Jeg så jeans (uten noe kjent merke) ned til 200 bath på steder med fixed price.

Betalte 700 bath for Diesel, men da var jeg knallhard på prutinga. Sannsynligvis er de fake, men det er umulig å se forskjell.

Uansett: Sjekk knappene!

Og vær forsiktig med skredderne hvis dere drar til et sted hvor de står hver 10ende meter. De lurer dere!

Skal dere kjøpe dress sjekker dere på forhånd hvilke skreddere som anbefales. De fleste bruker samme skredderfabrikk, men det er stor forskjell på hvordan målene tas. Fikk sydd meg et par helt identiske skjorter hos to ulike skreddere, og den eneste forskjellen er en vesentlig forskjell i størrelse. Den ene grensa faktisk mot for liten.

Det tyder på at (minst) en av dem (de som holder til i butikkene er ikke skreddere, men selgere, og det er disse som tar mål av dere) ikke tar gode mål, noe som er relevant hvis dere skal kjøpe dress.

Bruk nettet aktivt på forhånd. Ikke stol på alle som "kjenner den beste skredderen", for alle "kjenner den beste skredderen", men de får provisjon for å ta dere dit.

Masse bra info. Merker, kopierer og limer inn i mitt "mål for Thailand" dokument. Takk takk.

Det er uendelig lenge til, på den annen side skal det spares til både fly og opphold, så det er vel greit.

Aaaaah, fire uker borte fra jobb og snøhelvete for å ha vår livs ferie. Gleder meg som en gris (som Jokke)- kanskje to tilogmed?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fire uker, ja. Det høres utrolig deilig ut. Vurderer 4 uker selv neste år, og skal gå igang med sparinga jeg også.

Hvis dere skal være borte i 4 uker er vel charter uaktuelt? Det tror jeg uansett er det beste. Sjekk så fort flyselskapene legger dem ut, for jeg har sjekka litt i det siste, og det kan virke som om det er en del penger å spare på å bestille flybillettene så tidlig som mulig.

Hvis dere har mulighetene til det vil det jo også bli mindre penger på en gang når reisen nærmer seg.

Charterhoteller og den slags er rådyrt. Jeg lå på et hotell Star Tour også bruker på Phuket, og betalte 100 norske kroner natta.

Totalpris for charterfolka fra Star Tour, med flyreisen, lå på rundt 14000 kroner. Det vil si at disse betalte minst 6000 kroner for 14 dager på et hotell jeg betalte 100 kroner natta for.

Det ser i hvert fall ut som om det bør være gode muligheter til å komme seg til Bangkok for 6-7500 kroner nærmest når som helst på året (med følger man med på tilbud kan man også få det desto billigere), og fra Bangkok tar man seg enkelt og billig videre til hvor som helst.

Så hvis dere vil spare penger bør dere ikke kaste dere på en chartertur. Kjøp flybillettene selv og sjekk ut hoteller på nettet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fire uker, ja. Det høres utrolig deilig ut. Vurderer 4 uker selv neste år, og skal gå igang med sparinga jeg også.

Hvis dere skal være borte i 4 uker er vel charter uaktuelt? Det tror jeg uansett er det beste. Sjekk så fort flyselskapene legger dem ut, for jeg har sjekka litt i det siste, og det kan virke som om det er en del penger å spare på å bestille flybillettene så tidlig som mulig.

Hvis dere har mulighetene til det vil det jo også bli mindre penger på en gang når reisen nærmer seg.

Charterhoteller og den slags er rådyrt. Jeg lå på et hotell Star Tour også bruker på Phuket, og betalte 100 norske kroner natta.

Totalpris for charterfolka fra Star Tour, med flyreisen, lå på rundt 14000 kroner. Det vil si at disse betalte minst 6000 kroner for 14 dager på et hotell jeg betalte 100 kroner natta for.

Det ser i hvert fall ut som om det bør være gode muligheter til å komme seg til Bangkok for 6-7500 kroner nærmest når som helst på året (med følger man med på tilbud kan man også få det desto billigere), og fra Bangkok tar man seg enkelt og billig videre til hvor som helst.

Så hvis dere vil spare penger bør dere ikke kaste dere på en chartertur. Kjøp flybillettene selv og sjekk ut hoteller på nettet.

Denne skulle egentlig under ditt svar til meg, og du får unnskylde alle skrivefeila.

Jeg blir lett revet med når jeg ser noe om Thailand. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...