Gå til innhold

Solidaritet eller forakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere er jo *ehm* sterke debattanter begge to, så vidt jeg har registrert. Jeg synes mange av debattene er interessante og opplysende. Det er greit å unngå person-angrep, i begge retninger, det blir så forstyrrende.

Jeg bryr meg ikke om Sør.

Gjest togli
Skrevet

Huff, jeg hadde garantert syntes synd på damen!

Det tror jeg igrunnen du hadde gjort også..

Skrevet

Huff, jeg hadde garantert syntes synd på damen!

Det tror jeg igrunnen du hadde gjort også..

Det dreier seg om småpenger, og damen skal ikke straffes for alt det andre snikere har gjort og kommer til å gjøre.

Selv om hun tilhører gruppen snikere, så kan ingen ta henne for mer enn hun personlig har ansvaret for. Statuering av eksempler er ikke et sivilisert samfunn verdig.

Et annet eksempel er en som betalte inn 26 kr for lite i omregistreringsavgift, dvs 2% for lite. Han visste ikke at skatten var blitt forhøyet. Politiet tok skiltene av bilen hans og det kostet mye tid og krefter å få dem tilbake. Han fikk ingen sympati, men ble stilt opp som eksempel på hva vi kan vente oss hvis vi ikke oppfyller våre forpliktelser. Etaten syns ikke selv de er urimelige, de vil skape frykt for å spare seg selv for arbeid eller skape lydighet.

Det kan bli litt vel mye trusler og konsekvenser i samfunnet med slike holdninger. Eksempel er fartsbøtenes størrelse i Norge, og gebyrene du må betale når du ikke kan betale regninger. Det er ganske drøyt at folk skal være redd for å bli ruinert når de kjører på veiene eller havner i et økonomisk uføre.

Service og informasjon erstattes med trusler, i tillegg til at samfunnet blir mer og mer komplisert. I dag er det dobbelt så mange jurister i det offentlige som for 10 år siden, ikke for å ta kriminelle, men for å lage regler for mannen i gata, og forfølge han når han bryter reglene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...