Gå til innhold

Våger du å skrive om alt på dol?

Anbefalte innlegg

Gjest Redsla
Skrevet

Jeg kunne ofte tenkt meg å spørre om mere her på DOL enn det jeg gjør. F.eks problemer jeg opplever bant venner, på jobb, med naboer og mine barns problemer med jevnaldrende på skolen. Det som hindrer meg er at jeg er redd hsitorien skal bli igjenkjendt. Jeg aner jo ikke hvem som sitter inne på DOL. Hvor stor er sjangsen for at nettopp den du skriver om leser innlegget ditt når du ikke vet om vedkommende i det hele tatt er på DOL? Er jeg litt paranoid her eller bør man være forsiktig?

Skrevet

Hvis jeg skal skrive om noe som er gjenkjennelig, prøver jeg å anonymisere litt, forandre på detaljer uten at essensen i historien forsvinner. Eventuelt bruke et anonymt nick for anledningen.

Skrevet

Jeg tenker litt som deg, eventuelt gjør jeg som Peachy sier.

Skrevet

Jeg er på flere andre forum, blant annet to som er lukkede hvor ingen ukjente kommer inn. Bruker forumene veldig forskjellig.

Det er klart man kan bli gjenkjent. Men det er jo ikke sånn at "hele norge" sitter på dol heller, selv om det av og til kan føles sånn. ;)

Gjest Sakzi
Skrevet

Jeg har tenkt den samme tanken selv. Og det er nok en sjangs for at noen kan kjenne igjen det skriver.

Hvis det er en spesiell handling jeg ønsker å fortelle om, så hender det jeg danderer den litt slik at den ikke er nøyaktig lik slik den i virkeligheten var/er..

Så lenge en får fram poenget, og det man ønsker å diskutere, så gjør det ikke noe å forandre litt på det, mener nå jeg..

Kan kanskje få en følelse av å "ikke fortelle sanheten". men vi er på DOL nå, ingen som kan si at du lyver for å ikke fortelle sanheten.

Uff, det ble litt komplisert dette her, håper du skjønner poenget mitt..??

Jeg har i alle fall den samme tanken som deg, at noen kan kjenne igjen det jeg skriver.. Muligheten er nok der, så best å vær litt forsiktig.

Skrevet

Jeg er nok veldig forsiktig når det gjelder ting rundt jobb. Men det må jeg jo være.

Ellers så er det jo egentlig bare å bruke anonymt nick om jeg _må_ spørre om noe :) Jeg vet det er flere fra sørlandet her.....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror jeg tør å skrive alt om meg selv. Eier ikke så mye skam der i gården.

Men siden det er så mange her inne som kjenner meg utover nicket mitt, er jeg litt forsiktig med problemstillinger vedrørende andre enn meg selv.

Skrevet

Jeg traff naboen her inne jeg - sånn plutselig -...

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvis det er veldig spesifikke ting eller jeg føler at jeg identifiserer andre ved det, bruker jeg heller lukkede fora. Eller RL.;o)

Skrevet

Jeg synes man bør være forsiktig. Og jeg har gått gjennom atskillig uten å nevne et pip om det her.

Hver gang slike problemstillinger dukker opp, kan du også ta deg i ræva på at det kommer utsagn av typen "Det er det samme for meg om jeg blir gjenkjent" eller "jeg kjenner ingen som leser her". Nei vel. Men da bør man huske på hvilke andre personer man omtaler, så som ekser, mødre, sjefer, svigermødre, barn, venninner etc.- som ikke har gitt samtykke til å bli utlevert offentlig.

Og mange har fortalt så mye om seg selv at det bør være en smal sak for naboer, slektninger, kolleger, gamle klassekamerater og andre å identifisere vedkommende.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg skriver om meg selv. Jeg skriver ikke om andre. Jeg er nok ganske så gjenkjennelig for de som kjenner meg, så derfor utleverer jeg ikke andre enn meg selv.

Skrevet

Jeg unngår å skrive om ting jeg ikke kunne sagt direkte til de det gjelder, enten det er ting jeg selv kunne ønske meg å få innspill på, eller som eksempler i svar til andre. Det handler ikke så mye om å "våge", det er mer med utgangspunkt i at det er ikke alt man behøver å buse ut om - selv på anonyme nettsteder som dette.

Gjest obbie
Skrevet

Om du skal skrive om "andre ting" bør du være obs på at det er veldig lett å kjenne igjen de faste nickene på skrivemåten. Så i tillegg til å endre den opprinnelige historien du skal skrive om bør du også tenke over hvordan du skriver det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...