Gå til innhold

Tilhører Du: Overklassen - Middelklassen - Arbeiderklassen?

Anbefalte innlegg

Gjest Kulturkræsj
Skrevet

Kan noen si meg hva dette innebærer?

Hva slags bakgrunn, bosted, yrker, holdninger, klær, interesser, hårfrisyrer, oppførsel har f.eks arbeiderklassen i forhold til middelklassen eller overklasen?

Har overklassen mer makt enn oss og får fordeler i forhold til middelklassen og arbeiderklassen? Får de særbehandling på noe vis?

Noen som har fordypet seg i dette?

Gjest Rrose
Skrevet

Jeg har ikke fordypet meg i det:-)

Men det har ikke så mye med penger å gjøre lenger, mer med kulturell tilhørighet tror jeg...

Gjest Morsk
Skrevet

Disse begrepene har gått mer eller mindre ut på dato her til lands.

En håndverker i dag tjener ofte mer enn en akademiker, og har råd til de samme husene, bilene og levesettet.

Gjest bik bok
Skrevet

Når livet er deilig en varm sommerdag, og en sitter å koser seg på stranda med øl, vin og reker. Pleier vi ofte å spøke med at vi lurer på hvordan middelklassen egentlig har det.

Egentlig er vel dette klasse skiller som ikke er ibruk lenger.

Gjest Rrose
Skrevet

Når livet er deilig en varm sommerdag, og en sitter å koser seg på stranda med øl, vin og reker. Pleier vi ofte å spøke med at vi lurer på hvordan middelklassen egentlig har det.

Jeg er ikke enig i det. Jeg er sikker på at om vi setter en sosialantropolog på emnet så ville han kunne si noe om det...

Men det er ikke lett å si noe om det, for det blir fort så teit.

Vi i Norge er veldig redd for å innrømme at det finnes båse sosiale og kulturelle skiller i samfunnet vårt. Her skal jo alle være så like...

Jeg tror jeg kommer fra middelklassen. Pappa er lege og mamma er fotograf.

Mista nikket
Skrevet

Jeg er ikke enig i det. Jeg er sikker på at om vi setter en sosialantropolog på emnet så ville han kunne si noe om det...

Vi i Norge er veldig redd for å innrømme at det finnes båse sosiale og kulturelle skiller i samfunnet vårt. Her skal jo alle være så like...

Middelklassen er vel også delt inn. Jeg vil tro du kommer fra den øvre middleklassen,

Gjest bik bok
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg at i Norge er det ikke lov å skille seg ut, uten at det blir snakket om. En skal ikke være for flink, pen, tjene litt mere penger en normalen, ikke ha flinkere og penere barn en naboen osv.

Jeg kommer fra en fam. med 3 barn stort hus, båt og hytte, så det er vel det en kan kalle middelklassen. Jeg er fra Asker/Bærum. Jeg kjenner ingen som er oppvokst i en overklasse, men jeg kjenner folk som har arbeidet og flyttet seg inn i den.

Jeg husker fra barneskolen at det var enkelte fam. som hadde dårlig råd, og idag kan jeg ikke si det samme. jeg kjenner ingen som har "dårlig" råd. Dvs. at alle har selvfølgelig faste utgifter, og få har råd til å ha dyre ferier, men de har ikke dårlig råd.

Gjest Rrose
Skrevet

Middelklassen er vel også delt inn. Jeg vil tro du kommer fra den øvre middleklassen,

...kremt..vi hadde ikke så god råd vi da...vi er 8 barn tilsammens i denne familien..og barn er dyrt. Jeg hadde aldri så fint tøy som de andre barna...men vi hadde hytte på fjellet og feriested vi brukte ved sjøen om sommern. Aldri syden:-).. Men kulturelt sett har vi hele tiden vært, tja borgelige eller kunst og kulturinteresserte...mammas familie er vel litt sånn øvre middelklasse ja..konservative..

Gjest Rrose
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg at i Norge er det ikke lov å skille seg ut, uten at det blir snakket om. En skal ikke være for flink, pen, tjene litt mere penger en normalen, ikke ha flinkere og penere barn en naboen osv.

Jeg kommer fra en fam. med 3 barn stort hus, båt og hytte, så det er vel det en kan kalle middelklassen. Jeg er fra Asker/Bærum. Jeg kjenner ingen som er oppvokst i en overklasse, men jeg kjenner folk som har arbeidet og flyttet seg inn i den.

Jeg husker fra barneskolen at det var enkelte fam. som hadde dårlig råd, og idag kan jeg ikke si det samme. jeg kjenner ingen som har "dårlig" råd. Dvs. at alle har selvfølgelig faste utgifter, og få har råd til å ha dyre ferier, men de har ikke dårlig råd.

Hvis du er utenfor arbeidslivet...så har du veeldig dårlig råd også idag! Jeg har vært det, og har måttet klare meg på 3500 til meg og tre barn pr mnd. Det går jo ikke...så da er resultatet en masse regninger....Hehe så klasser har jo ikke med penger å gjøre....føler meg nesten som ett eksempel på det:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Man bruker ikke disse betegnelsene lenger. Det finnes et visst klassesystem, men det er langt mer intrikat inndelt enn dette.

I den grad en kan bruke de betegnelser du nevner tilhører vel minst 80% av oss middelklassen og svært få overklassen.

Gjest ssbyrå
Skrevet

I dag er det vanlig å inndele befolkningen i fem sosialklasser fra 1-5 der 1 er den høyeste.

Skrevet

Hmm.. har vi spøkt om det i sammen?

Har du sittet i et boblebad på et spahotel sammen med meg og drukket champagne og lurt på hvordan middelklassen har det nå? ;)

Skrevet

En gang på 70-tallet satt jeg barnevakt hos en sjef som må ha vært meget klassebevisst. Sjefen var på julebord, men kom tidlig hjem. Jeg kan huske han spurte: Er det vanlig at arbeiderne og sjefene gåt på samme julebord? Han fant det tydelig upassende!

Gjest liede
Skrevet

hehe. Vi bruker også det uttrykket i typiske reke/hvitvinssituasjoner.

*drømme om sommer*

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...