Gå til innhold

Gå fra hytte til hytte på ski med barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Fischer/madshus
Skrevet

Er det noen som har gjort dette i Påskeferien? Evt. hvor i landet har dere gått, og hvor gamle var barna. Var det en hyggelig opplevelse for liten og stor, eller var det mere ett slit.

Vi er godt trent alle fire, barna er 6 og 7 år. De har gått mye på ski, og klarer fint turer på opptil 1,5 -2 mil.Tips mottas med takk

Skrevet

Nå ble jeg imponert. Hadde med 7-åringen ut i helga, og ho var "utslitt" etter 3-4 kilometer.

Men slalom var visstnok ikke slitsomt:-)

Skrevet

Det går, men husk at kilometerne i fjellet er "lengre" enn i flatlandet.

Det er mer opp og ned, og det er ikke trikkeskinnespor mellom hyttene.

Hardangervidda har en del flate partier, så kanskje det er en mulighet.

Husl også at i påsken det veldig mange andre i fjellet, med dertil fulle hytter.

Gjest bik bok
Skrevet

Nå ble jeg imponert. Hadde med 7-åringen ut i helga, og ho var "utslitt" etter 3-4 kilometer.

Men slalom var visstnok ikke slitsomt:-)

De har gått på ski siden de var 2-3 år. Jo flere turer de har gått, jo flinkere blir de til å gå rett på ski, og da blir en ikke så sliten. De har venner på samme alder som er som din, og det er helt normalt. Mine står også på slalom, men vi bytter på å gå på ski, og kjøre slalom. Slalom den ene dagen, langrenn den andre. Det synes de er helt greit. Våres barn kan også synes at skiturer ikke alltid er like morsomt, men da blir vi enig på forhånd om hvor lang turen skal være. Når jeg skriver at de fint klarer å gå 1,5 - 2 mil, betyr ikke det at vi alltid går super lange turer. det jeg mener med det, er at de fint klarer det, og at de har kondisjon til å gå såpass langt uten at de blir helt utslitt.

Gjest Elextra
Skrevet

Husk at hyttene i fjellet ofte er fulle, så med mindre man belager seg på hytter der man kan bestille rom, bør man være innstilt på kanskje å måtte sove på gulvet. Har selv gjort det i flere påskeferier, men vet ikke om jeg ville orket slik ferie med barn.

Skrevet

De har gått på ski siden de var 2-3 år. Jo flere turer de har gått, jo flinkere blir de til å gå rett på ski, og da blir en ikke så sliten. De har venner på samme alder som er som din, og det er helt normalt. Mine står også på slalom, men vi bytter på å gå på ski, og kjøre slalom. Slalom den ene dagen, langrenn den andre. Det synes de er helt greit. Våres barn kan også synes at skiturer ikke alltid er like morsomt, men da blir vi enig på forhånd om hvor lang turen skal være. Når jeg skriver at de fint klarer å gå 1,5 - 2 mil, betyr ikke det at vi alltid går super lange turer. det jeg mener med det, er at de fint klarer det, og at de har kondisjon til å gå såpass langt uten at de blir helt utslitt.

Uansett imponert jeg:-)

Skrevet

Jeg har gått fra hytte til hytte en gang selv - og synes det var slitsomt !! Er jo en del man må ha med seg så sekken blir tung.

Så med barn er jeg litt usikker - selv om de også er skivante.

Dere må jo sjekke avstanden mellom hyttene.

En variant er jo å bo flere netter samme hytte - men kanskje 2-3 forskjellige? Det er jo uansett flere turalternativer fra samme hytte.

Hardangervidda har vel det flateste landskapet. Finse/Krækkja/Tuva området kanskje ?

Sjekk DNT sinde sider for tips

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/

Gjest liker litt komfort
Skrevet

Mine er også vant til å gå lange turer, men å i tillegg bære med seg alt man trenger, og kanskje komme til overfylte hytter ville ikke vært ferie for oss.

Lei dere inn på en hytte i et spennende turterreng, og gå lange dagsturer, eller kortere turer og ettermiddager med aking og frilek. Så kan man ha med seg litt lesestoff og leker, og kose seg på hytta om kvelden.

Men vi er kanskje litt mer laget for komfort..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...