Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva kravene er for å få "sponset" laseroperasjon av folketrygden? Jeg har VELDIG skjeve hornhinner (den ene er -4,25, den andre -3,75) og samsynsproblemer og lurer veldig på om jeg er kvalifisert eller ei.

fuji1365380447
Skrevet

Neppe.

Min bror var VELDIG nærsynt, på grensen til svaksynt (- 8,5) på begge øyne. Men det var ikke nok til å få dekket det.

Jeg har akkurat betalt det selv, og det er helt fantastisk! Nå ser jeg så bra, og kan gå ute i regnet uten å snø inne bak brillene.

Skrevet

Mener å ha hørt at man kan trekke beløpet fra på skatten, men ikke få betalt det.

Såvidt jeg husker er grensen - for nærsynthet i alle fall -6. Tror jeg ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Tidligere var det "enklere" (i den grad det noen gang har vært det) å få dekket/sponset slik av folketrygden, eller å trekke det av på skatten. Nå tror jeg det er tilnærmet umulig.

Jeg hadde omtrent din styrke, men ikke veldig skjeve hornhinner, og ellers ingenting "galt". Jeg vurderte ikke engang å sende inn søknad.

Caloni Makaroni
Skrevet

Neppe.

Min bror var VELDIG nærsynt, på grensen til svaksynt (- 8,5) på begge øyne. Men det var ikke nok til å få dekket det.

Jeg har akkurat betalt det selv, og det er helt fantastisk! Nå ser jeg så bra, og kan gå ute i regnet uten å snø inne bak brillene.

Ja, det er helt herlig å slippe briller og linser! Jeg tok operasjonen i sommer, og det er kjempegodt å ha perfekt syn hele tiden. Jeg har vært en del tørr på øynene, men det løser seg ved å dryppe med litt saltvann i blant. Jeg anbefaler det til de jeg kjenner, men det er jo ikke alle som har råd til det :/

Gjest milliee
Skrevet

Ja, det er helt herlig å slippe briller og linser! Jeg tok operasjonen i sommer, og det er kjempegodt å ha perfekt syn hele tiden. Jeg har vært en del tørr på øynene, men det løser seg ved å dryppe med litt saltvann i blant. Jeg anbefaler det til de jeg kjenner, men det er jo ikke alle som har råd til det :/

en kan få det oppdelt i rentefri delbetaling...

1000 kr over 2 år eller noe sånt

730 kr over tre år eller noe

men det er jo en mulighet for noen...

en liten undulat
Skrevet

hvor mye betalte du?

Skrevet

Neppe.

Jeg er ikke spesielt nærsynt. Minustallene er tallene på hornhinna, som forsåvidt påvirker nærsynet, men det er av en annen styrke igjen.

Skrevet

Er ikke det tall som sier noe om hvor nærsynt du er? Å ha -3,5 betyr at man er nærsynt, det sier ingenting om hornhinnen, vel?

Caloni Makaroni
Skrevet

en kan få det oppdelt i rentefri delbetaling...

1000 kr over 2 år eller noe sånt

730 kr over tre år eller noe

men det er jo en mulighet for noen...

Jepp, de tilbyr rentefri nedbetaling over opptil tre år, de fleste av de. Men dyrt blir det jo fordet..

Caloni Makaroni
Skrevet

hvor mye betalte du?

28.000

Skrevet

Hmm. Teit ;-)

Jeg var uansett i nærsynt nok etter de "gamle" reglene.

De er jeg også, men somlet meg aldri til å ta operasjon...;-)

Ja ja, jeg trøster meg med at nattesynet ihvertfall er bra! :-D

Skrevet

De er jeg også, men somlet meg aldri til å ta operasjon...;-)

Ja ja, jeg trøster meg med at nattesynet ihvertfall er bra! :-D

Jeg droppet visst en ikke der. Jeg var _ikke_ nærsynt nok :)

Men jeg har tatt operasjon,- og det er deilig å slippe linser/briller.

Skrevet

Jeg droppet visst en ikke der. Jeg var _ikke_ nærsynt nok :)

Men jeg har tatt operasjon,- og det er deilig å slippe linser/briller.

Godt å høre, men jeg har hørt at nattesynet (ofte) svekkes etter slike operasjoner - har du merket noen forandring?

Jeg bruker linser, da, synes i grunnen at det går greit, men ville sikkert vært kjempefint å slippe også det.

Men er litt redd for tanken på å operere øynene. Fordi jeg er så innmari nærsynt (mellom -6 og -8), vet jeg jo hvor sårbart det er å ikke kunne se godt! ;-)

Så jeg er litt pysete, pluss at jeg er redd for at resultatet ikke blir bra nok slik at jeg likevel må bruke linser/briller, men med svakere styrke, og til slutt er jeg redd for at operasjonen må gjentas når alderen setter inn, og jeg nærmer meg jo alderslangsyntheten med stormskritt!! ;-)

Skrevet

Godt å høre, men jeg har hørt at nattesynet (ofte) svekkes etter slike operasjoner - har du merket noen forandring?

Jeg bruker linser, da, synes i grunnen at det går greit, men ville sikkert vært kjempefint å slippe også det.

Men er litt redd for tanken på å operere øynene. Fordi jeg er så innmari nærsynt (mellom -6 og -8), vet jeg jo hvor sårbart det er å ikke kunne se godt! ;-)

Så jeg er litt pysete, pluss at jeg er redd for at resultatet ikke blir bra nok slik at jeg likevel må bruke linser/briller, men med svakere styrke, og til slutt er jeg redd for at operasjonen må gjentas når alderen setter inn, og jeg nærmer meg jo alderslangsyntheten med stormskritt!! ;-)

Nja,- jeg syns det går greit med nattesynet. Den første tiden strålte det litt for mye av lys,- men nå er det ikke særlig framtredende. Bittelitt av nærsyntheten har kommet tilbake tror jeg,- men ikke mer enn at jeg ikke hadde tenkt over det hvis ikke jeg hadde vært obs på det. Sitter og tester og lukker det ene og det andre øyet og sammenligner ;-)

Leker med tanken om å skaffe meg noen briller til å ha i bilen, når det er mørkt/dårlig sikt. Det er kun da jeg evt. merker det litt.

Alderslangsyntheten får man jo uansett,- og den opererer man vel heller ikke for? (Har begynt å merke den, ja.)

Skrevet

Nja,- jeg syns det går greit med nattesynet. Den første tiden strålte det litt for mye av lys,- men nå er det ikke særlig framtredende. Bittelitt av nærsyntheten har kommet tilbake tror jeg,- men ikke mer enn at jeg ikke hadde tenkt over det hvis ikke jeg hadde vært obs på det. Sitter og tester og lukker det ene og det andre øyet og sammenligner ;-)

Leker med tanken om å skaffe meg noen briller til å ha i bilen, når det er mørkt/dårlig sikt. Det er kun da jeg evt. merker det litt.

Alderslangsyntheten får man jo uansett,- og den opererer man vel heller ikke for? (Har begynt å merke den, ja.)

Vedr alderslangsynthet så er jeg nå kommet i en alder hvor jeg endelig kan trekke fordeler av min nærsynthet! *S*

I følge min optiker kan jeg nemlig forvente en ca 10 års utsettelse på det nettopp fordi jeg er så innmari nærsynt!!

Normalt ville jeg vel ha begynt å merke alderslangsyntheten nå, men den vil altså trolig drøye et tiår til;-)

Må ta med seg de fordeler man kan få :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...