Gå til innhold

Vikar og sykemelding, kan noen reglene?

Anbefalte innlegg

Gjest syk vikar
Skrevet

Jeg har vert syk i tre dager som jeg var satt opp til å jobbe. Fikk beskjed om at det ikke var noe vits i å sende inn egenmelding på dette, da jeg ikke fikk noe betalt for di dagene. Stemmer dette?

Skrevet

Det avhenger av hvor lenge du har jobbet i bedriften. Egenmelding kan ikke benyttes før etter en viss tid.

Caloni Makaroni
Skrevet

Som Nellie sier må du har jobbet i bedriften i så og så lang tid (husker ikke hvor lenge. 2 mnd, kanskje). Det kreves også at du har jobbet der i løpet av de siste 14 dagene.

Om du oppfyller de kriteriene, så skal du ha rett på full lønn, såvidt jeg vet.

Gjest syk vikar
Skrevet

Det avhenger av hvor lenge du har jobbet i bedriften. Egenmelding kan ikke benyttes før etter en viss tid.

Jeg har jobbet der i over ett år.

Gjest syk vikar
Skrevet

Som Nellie sier må du har jobbet i bedriften i så og så lang tid (husker ikke hvor lenge. 2 mnd, kanskje). Det kreves også at du har jobbet der i løpet av de siste 14 dagene.

Om du oppfyller de kriteriene, så skal du ha rett på full lønn, såvidt jeg vet.

Jeg har jobbet der i over ett år og jeg har også jobbet der di siste 14 dagene.

Caloni Makaroni
Skrevet

På min forrige arbeidsplass (i kommunen) hadde vi en leder som nektet oss overtid så lenge vi jobbet frivillig (frivillig = ikke truet på livet), og ingen vikarer fikk sykepenger. Man skulle tro hun betalte lønna ut av egen lomme. Men det var altså feil.

Jeg trodde det skulle være sånn, så neste jobb jeg fikk i en annen kommune, så "hjalp jeg til" og strøk ut navnet mitt et par dager hvor jeg hadde vært syk. De andre lurte på hvorfor i all verden jeg gjorde det, for selvsagt skulle jeg jo ha lønn! Da hadde jeg jobbet der i 3-4 mnd, tror jeg.

Med mindre det er et eller annet slags smutthull i systemet som gjør at sjefen kan nekte deg lønn, så er det der helt feil.

Stå på ditt!! Be om å få se lovverk om leder mener at du ikke har krav på lønn.

Skrevet

Det stemmer ikke dersom du har gått på de vaktene i ett år. Da har du rett på lønn. Send inn din egenmelding sammen med timelista di du.

Skrevet

Generelt ang egenmld kommer det vel an på hvor lenge du har jobbet der. På vikar og ekstravakt "siden", så er det såvidt jeg vet sånn at om du blir syk etter du er satt opp på vaktene, så skal du ha penger.

Skrevet

Du har krav på betaling, og lederen prøver enten å snyte deg bevisst, eller har null peil på gjeldende regler.

Dengang jeg jobbet i vikarbyrå hadde vi en vikarhåndbok med alle slike regler (for blant annet sykefravær, betaling på bevegelige helligdager osv) beskrevet. En del slike regler varierer som andre i tråden her også svarer ut fra hvor lenge man har vært ansatt, og at man har vært i oppdrag i løpet av den siste perioden.

Du kan jo kontakte Arbeidstilsynet hvis du ikke får gjennomslag for kravet ditt.

Gjest syk vikar
Skrevet

Du har krav på betaling, og lederen prøver enten å snyte deg bevisst, eller har null peil på gjeldende regler.

Dengang jeg jobbet i vikarbyrå hadde vi en vikarhåndbok med alle slike regler (for blant annet sykefravær, betaling på bevegelige helligdager osv) beskrevet. En del slike regler varierer som andre i tråden her også svarer ut fra hvor lenge man har vært ansatt, og at man har vært i oppdrag i løpet av den siste perioden.

Du kan jo kontakte Arbeidstilsynet hvis du ikke får gjennomslag for kravet ditt.

Jeg jobber ikke i vikarbyrå. Men uansett, jeg har fått svar på mitt spørsmål nå. Jeg tok kontakt med "sjefens sjef" og fikk bekreftet at jeg har krav på lønn for disse dagene.

Skrevet

Jeg har jobbet der i over ett år.

Da har du krav på betaling ved egenmelding.

Skrevet

Bare bekrefter det de andre sier. Du skal ha lønn for disse dagene så sant du har vært på jobb i løpet av de siste 14 dager eller at dette er blant dine faste vakter. (noen jobber jo hver 3 helg f.eks)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...