Gjest Ny jobb Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Byttet jobb i november. I juni får jeg feriepenger fra min gamle jobb. Men får jo noe som helst fra min nye jobb? Ingen penger? Har skjønt jeg ikke får feriepenger, men får jeg lønn? 0 Siter
Agata1365381002 Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Når du har ferie, jobber du ikke - og får dermed ikke lønn. Feriepengene skal dekke inntektsbortfallet i ferien. Du må bruke feriepengene fra din tidligere arbeidsgiver (pluss litt fra den nye, altså fra november) i ferien. De fleste arbeidsplasser har det slik at man trekkes i lønn en fast måned (vanligvis juni) uanhengig av når man tar ferie. 0 Siter
Gjest Ny jobb Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Når du har ferie, jobber du ikke - og får dermed ikke lønn. Feriepengene skal dekke inntektsbortfallet i ferien. Du må bruke feriepengene fra din tidligere arbeidsgiver (pluss litt fra den nye, altså fra november) i ferien. De fleste arbeidsplasser har det slik at man trekkes i lønn en fast måned (vanligvis juni) uanhengig av når man tar ferie. Ok. men jeg jobber jo i juni da. har ferie, men siste uken i juni og 3 første i juli. 0 Siter
Gemini Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Ok. men jeg jobber jo i juni da. har ferie, men siste uken i juni og 3 første i juli. De fleste får feriepenger i juni og null lønn, mens man får lønn i juli, selv om man da har ferien sin da. Noen arbeidsgivere trekker imidlertid lønn når man faktisk tar ut ferien, men det vanligste er som Agata skriver, at man trekkes i juni samtidig med at feriepengene utbetales. 0 Siter
Babette Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Du får vanlig lønn hvis du ikke tar ferie. Hvis du tar 3 ukers ferie, trekkes du for 3 uker i lønn. Med andre ord får du ikke feriepenger fra din nye arbeidsgiver, da dette må opptjenes året før. Av denne grunn er det mange som passer på å avvikle ferie mens de er i gammeljobben, eller i oppholdet mellom gammel og ny jobb. 0 Siter
Speak Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Det virker som om de fleste arbeidsgivere trekker alle feriedagene i juni. Det vil si at du da får negativ lønn i juni. (Det er jo bare 21,67 arbeidsdager pr. mnd., og de trekker 25 dager) 0 Siter
fugazi Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Har byttet fast fulltidsjobb to ganger, og begge gangene har jeg fått ordinær månedslønn i juni i stedet for feriepenger (som jeg har hatt med meg fra forrige arbeidsforhold), og så blitt trukket i lønn for de dagene jeg har tatt ut ferie. Enkelt og greit, og samtidig en fin måte å spare på om man ikke har behov for alle 5 ukene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.