Gå til innhold

Penger i juni?

Anbefalte innlegg

Gjest Ny jobb
Skrevet

Byttet jobb i november.

I juni får jeg feriepenger fra min gamle jobb.

Men får jo noe som helst fra min nye jobb? Ingen penger? Har skjønt jeg ikke får feriepenger, men får jeg lønn?

Agata1365381002
Skrevet

Når du har ferie, jobber du ikke - og får dermed ikke lønn. Feriepengene skal dekke inntektsbortfallet i ferien.

Du må bruke feriepengene fra din tidligere arbeidsgiver (pluss litt fra den nye, altså fra november) i ferien.

De fleste arbeidsplasser har det slik at man trekkes i lønn en fast måned (vanligvis juni) uanhengig av når man tar ferie.

Gjest Ny jobb
Skrevet

Når du har ferie, jobber du ikke - og får dermed ikke lønn. Feriepengene skal dekke inntektsbortfallet i ferien.

Du må bruke feriepengene fra din tidligere arbeidsgiver (pluss litt fra den nye, altså fra november) i ferien.

De fleste arbeidsplasser har det slik at man trekkes i lønn en fast måned (vanligvis juni) uanhengig av når man tar ferie.

Ok. men jeg jobber jo i juni da. har ferie, men siste uken i juni og 3 første i juli.

Skrevet

Ok. men jeg jobber jo i juni da. har ferie, men siste uken i juni og 3 første i juli.

De fleste får feriepenger i juni og null lønn, mens man får lønn i juli, selv om man da har ferien sin da.

Noen arbeidsgivere trekker imidlertid lønn når man faktisk tar ut ferien, men det vanligste er som Agata skriver, at man trekkes i juni samtidig med at feriepengene utbetales.

Skrevet

Du får vanlig lønn hvis du ikke tar ferie. Hvis du tar 3 ukers ferie, trekkes du for 3 uker i lønn.

Med andre ord får du ikke feriepenger fra din nye arbeidsgiver, da dette må opptjenes året før.

Av denne grunn er det mange som passer på å avvikle ferie mens de er i gammeljobben, eller i oppholdet mellom gammel og ny jobb.

Skrevet

Det virker som om de fleste arbeidsgivere trekker alle feriedagene i juni. Det vil si at du da får negativ lønn i juni. (Det er jo bare 21,67 arbeidsdager pr. mnd., og de trekker 25 dager)

Skrevet

Har byttet fast fulltidsjobb to ganger, og begge gangene har jeg fått ordinær månedslønn i juni i stedet for feriepenger (som jeg har hatt med meg fra forrige arbeidsforhold), og så blitt trukket i lønn for de dagene jeg har tatt ut ferie. Enkelt og greit, og samtidig en fin måte å spare på om man ikke har behov for alle 5 ukene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...