Gå til innhold

Tips til nedvask?

Anbefalte innlegg

Gjest vaskemann
Skrevet

Noen som har noen tips til nedvask? Hva er det typisk å glemme? Vil helst ikke gå glipp av noen depositumspenger pga renhold, da jeg har masser av tid! Men jeg har aldri vasket ned leilighet før.

Skjønner selvsagt at alt skal være renest mulig...men er redd jeg kommer til å glemme et eller annet!

Leiligheten er utleid med møbler.

Gjest noen steder
Skrevet

Lister, hyller i kjøkkenskap, dører og håndtak, hjørner, vinduer, bak toalettet, støv i takhjørner osv

Gjest Nurse Novel
Skrevet

Ikke glem å vask

*oppå lysrør-greie på feks bad

*hele doet (også bakom og helt nede)

*alle lister

* og oppå rør under vask

*vinduer (ute og inne)

Lykke til med prosjektet:)

Gjest Elextra
Skrevet

I tillegg til alt annet er det typisk at husverten lar fingeren løpe langs f.eks. toppen av dørkarmen for å se etter skitt. Vil anbefale deg å tørke av slike typiske steder.

Gjest mandolina
Skrevet

Hvis utleier ikke er fornøyd med nedvaskingen, så skal du få mulighet til å komme tilbake og gjøre om det utleier mener er for dårlig vasket, før de begynner å trekke i depositumet.

Hilsen

Skrevet

Husk å tømme slukene, vaske oppå geriktene over dørene og bak panelovner.

En annen ting er at når dere leier, så har dere betalt for slitasjen. Om utleier må pusse opp og male er ikke deres problem. Der inngår både løs tapet, løse kontakter, spikerhuller i vegger, løse lister, tapemerker, sprekker i vinduer, løse henglsler, manglende skapknotter osv. Utleie er bisniss, og utleier må regne med å pusse opp hvert 2. eller 3. år.

Er du usikker, sørg for et uhildet vitne som kan være med når utleier skal inspisere vasking og evt skader. Få skriftlig godkjenning og lever kopi i banken der depositumet er. Det er banken du skal overbevise.

Gjest vaskemann
Skrevet

Husk å tømme slukene, vaske oppå geriktene over dørene og bak panelovner.

En annen ting er at når dere leier, så har dere betalt for slitasjen. Om utleier må pusse opp og male er ikke deres problem. Der inngår både løs tapet, løse kontakter, spikerhuller i vegger, løse lister, tapemerker, sprekker i vinduer, løse henglsler, manglende skapknotter osv. Utleie er bisniss, og utleier må regne med å pusse opp hvert 2. eller 3. år.

Er du usikker, sørg for et uhildet vitne som kan være med når utleier skal inspisere vasking og evt skader. Få skriftlig godkjenning og lever kopi i banken der depositumet er. Det er banken du skal overbevise.

Banken jeg skal overbevise? Nei, ikke i denne saken dessverre, depositumet er innbetalt på samme konto som husleia:(

Skrevet

Banken jeg skal overbevise? Nei, ikke i denne saken dessverre, depositumet er innbetalt på samme konto som husleia:(

Det er ulovlig. Loven sier klart at depositum skal være på sperret konto i godkjent finansinstitusjon i ditt navn. Det er ikke lovlig med leieforskudd heller lenger, kun 1 mnd husleie forskuddsvis. Dessuten skal rentene tilkomme deg.

Huseier plikter å utbetale "depositumet" til deg straks, og har ingen frist. I praksis har du lånt huseier de pengene som vanlig lån og har ikke betalt depositum.

Før i tida ville dette vært å anse som et innskudd, du ville eid en andel i huset til utleier med borett som du kunne selge.

Gjest vaskemann
Skrevet

Det er ulovlig. Loven sier klart at depositum skal være på sperret konto i godkjent finansinstitusjon i ditt navn. Det er ikke lovlig med leieforskudd heller lenger, kun 1 mnd husleie forskuddsvis. Dessuten skal rentene tilkomme deg.

Huseier plikter å utbetale "depositumet" til deg straks, og har ingen frist. I praksis har du lånt huseier de pengene som vanlig lån og har ikke betalt depositum.

Før i tida ville dette vært å anse som et innskudd, du ville eid en andel i huset til utleier med borett som du kunne selge.

Jeg visste at det var litt ugreit å sette depositumet inn på hans konto. Uff, håper virkelig jeg får det tilbake.

Jeg har jo kvitteringer/bankutskrifter på innbetalingen med meldingstekst depositum, og kontrakten hvor det står depositumssum som skal innbetales til kontonummeret hans...

Gjest trultemor26
Skrevet

Kjøkkenvifta og støv bak panelovner er vel fort gjort og glemme. Dritt og støv oppå dører og lister.

Skrevet

Jeg visste at det var litt ugreit å sette depositumet inn på hans konto. Uff, håper virkelig jeg får det tilbake.

Jeg har jo kvitteringer/bankutskrifter på innbetalingen med meldingstekst depositum, og kontrakten hvor det står depositumssum som skal innbetales til kontonummeret hans...

Dæven for en dust utleier er. Du har bukta og begge endene i den saken :-)

Men vent til alt er i orden, og krev dem for renter etter at du har flytta. 7,5% p a for hele leieperioden er vel passe. Pluss på en sum for bryderiet, et halvt rettsgebyr?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...