Gå til innhold

Er du sluttet å spise brød og poteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns så mange snakker om at de er sluttet eller trappet ned på poteter og brød, samt hvitt mel. Jeg har ikke kuttet ut, og tror ikke jeg blir å gjøre det. Har vært min næringskilde i alle år, så hvorfor kutte det ut? har vi virkelig ikke godt av potet og brød?

Gjest pastagirl
Skrevet

Jeg har ikke akkurat sluttet med brød og poteter, men det har blitt mindre. Det er flere årsaker til det, dels fordi jeg er mer glad i ris og pasta enn potet, og fordi når jeg spiser salat til lunch, og havregryn til frokost, så blir det liksom ikke plass til brød lenger. Jeg savner det ikke, noen ganger spiser jeg rundstykker med ost, det er så godt! Ellers har jeg blitt mer bevisst på grove kornprodukter, f.eks naturris, speltmel og fullkornspasta. Jeg mener dette er sunt, i passende mengder. Jeg spiser heller frukt, bær og yoghurt til kvelds, enn brødskiver.

Skrevet

Joda, de fleste av oss har godt av det. Men om man sliter med vekta kan det være verdt et forsøk, et mye bedre forsøk enn andre slankekurer.

Gjest Pontiac
Skrevet

Om det er godt for oss eller ei vet jeg ikke, men jeg har ikke kuttet ned på noe som helst.

Spiser vanlig norsk mat, jevnlige middager med kjøtt, fisk eller pasta.

Grønnsaker til middagen, frukt som en lyster.

Godis, sjokolade og annet snaskens når jeg har lyst på.

Som regel noe vin eller Martini i helgene.

Tror ikke jeg lider noen nød :)

Skrevet

Nei. Spiser mye grovbrød, men heller sjelden poteter. Går mest i ris her.

Gjest girasol
Skrevet

Det er jo som man ser det da! Det kommer helt an på hvilken slankeguru man hører på (eller kosternæringsguru), Er du Fedon-tilhenger? Atkins-tilhenger? Grete Roede-tilhenger? Etc... I GR-dietten spiser man masse brød, pasta og poteter (masse i relativ forstand). I Fedon-dietten skal du nesten ikke ha noe av det.

Skrevet

Utifra det jeg leser på lavkarbo.no har jeg forstått det slik at tankegangen er slik: normalt slanke og lett overvektige kan fin holde vekten stabil/ gå ned noen kilo ved "mindre mat, mer trening" og ikke kutte ned på stivelse/ karbohydratholdige matvarer.

Men for oss som ganske så drøye over røvi, så er det kluss i rekkefølgen ting forbrennes, og det de kaller insulinresistens. Dette endres ved ikke å gå kroppen de store mengdene med karbohydrater/ stivelse som man får ved å spise brød, poteter, pasta og ris.

Jeg diskuterer ikke om dette er rett eller galt. Jeg referer det slik jeg har oppfattet. Kan legge til at den måten å gå ned i vekt på virker for meg. Om det gjelder alle, vet jeg ikke.

Mrs. Wallace
Skrevet

Poteter har jeg aldri spist mye av, er rett og slett ikke veldig glad i det.

Når det gjelder brød, spiser jeg det, ja. Men velger så sunne og grove brødtyper som mulig til hverdags.

Skrevet

NEI! Potter, brød og ris må jeg ha. Det er jo så godt! Ferskt grovbrød med brunost og appelsinmarmelade, mmm...

Skrevet

Jeg spiser lite poteter og brød. Det har med smak og behag å gjøre, er ikke så glad i sånn traust mat.

Skrevet

Alt i moderate mengder. Mener mest det der hysteriene er bare tøv!

Spiser både, brød, poteter og litt hvitt mel. Men spiser nesten ikke hvite brødvarer.

Gjest annlovinda
Skrevet

Spiser vel like mye brød som jeg gjorde før, men spiser grovere brød.

Poteter spiser jeg vel 2-3 ganger i uka. Fin pasta har jeg byttet til fullkornpasta. Kjøper også for det meste fullkornris.

Skrevet

Jeg har kuttet veldig mye ned på brødet, og risen, men jeg spiser fremdeles litt. Poteter spiser jeg faktisk mer av. Det spiste jeg lik null av før, nå spiser jeg bittelitt av det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Alt med måte, er fremdeles mitt motto!

Gjest nemmelig
Skrevet

Enhver kjenner vel på sin egen kropp hva som er bra å spise og må få velge utfra det.

Gjest spiser det jeg vil stort sett
Skrevet

Jeg spiser som før, faktisk litt mer brødskiver. OG jeg holder på å ta av noen kilo.

Gjest hemmelig i dag
Skrevet

Utifra det jeg leser på lavkarbo.no har jeg forstått det slik at tankegangen er slik: normalt slanke og lett overvektige kan fin holde vekten stabil/ gå ned noen kilo ved "mindre mat, mer trening" og ikke kutte ned på stivelse/ karbohydratholdige matvarer.

Men for oss som ganske så drøye over røvi, så er det kluss i rekkefølgen ting forbrennes, og det de kaller insulinresistens. Dette endres ved ikke å gå kroppen de store mengdene med karbohydrater/ stivelse som man får ved å spise brød, poteter, pasta og ris.

Jeg diskuterer ikke om dette er rett eller galt. Jeg referer det slik jeg har oppfattet. Kan legge til at den måten å gå ned i vekt på virker for meg. Om det gjelder alle, vet jeg ikke.

Jeg var insulinresistent og mange kilo overvektig, men jeg gikk helt fint ned på vanlig Libra - mat, altså med brød og poteter. Det viktigste er å spise jevnt - lite og hver 3-4 time, spise mye fiber, og langsomme karbohydrater. Og raske karbo (som poteter, frukt og fint brød), skal ikke spises alene.

Jeg tror ikke noe på at man må spise så "spesielt". De fleste veldig overvektige har et problem med for mye og feil mat - bare å legge om til normalt spisemønster løser mye for mange.

Skrevet

Jeg tror vel vi kan ha godt av å kutte ned på det og erstatte det med mer langsomme karbohydrater.

Så jeg har endret litt matvaner uten å kutte ut noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...