Gå til innhold

Hva yrkeskvinner virkelig trenger!

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

«Et hovedproblem for alle yrkeskvinner er at hva de virkelig trenger, er en kone.»

Teresa Gorman

Meg1365380063
Skrevet

Da får vi håpe at lesbiske snart får bedre ekteskapsrettigheter!

hidi, the scorpion
Skrevet

Da får vi håpe at lesbiske snart får bedre ekteskapsrettigheter!

Man burde kunne få en kone uten å være lesbisk også....

Men det er nok ikke mange som vil være kone i dag, i den gammeldagse forbindelsen med ordet. Jeg vil _ikke_!

Meg1365380063
Skrevet

Men det er nok ikke mange som vil være kone i dag, i den gammeldagse forbindelsen med ordet. Jeg vil _ikke_!

Så lenge det er snakk om yrkeskvinner, må jo biseksualitet eller homoseksualitet bli strategien.

Jeg synes jeg ser den mannen som vil være hjemmeværende for å støtte sin kones karriere.

Then again, hvorfor skulle en kvinne ønske å være tradisjonell kone, for å støtte sin kvinnelige partner?

*grue seg til å søke på jobber til uka

hidi, the scorpion
Skrevet

Så lenge det er snakk om yrkeskvinner, må jo biseksualitet eller homoseksualitet bli strategien.

Jeg synes jeg ser den mannen som vil være hjemmeværende for å støtte sin kones karriere.

Then again, hvorfor skulle en kvinne ønske å være tradisjonell kone, for å støtte sin kvinnelige partner?

*grue seg til å søke på jobber til uka

Skal du søke jobb? Det kan jo bli spennende.... Håper du "nailer" den!

Meg1365380063
Skrevet

Skal du søke jobb? Det kan jo bli spennende.... Håper du "nailer" den!

Takk for lykkeønskninger! Jeg har ingen konkrete jobber å søke på, så jeg skal sende ørtogførti åpne søknader. Så jeg vet ikke konkret hva jeg skal "naile", men håper det blir noe... Skummelt å sende åpne søknader, føles så frekt og tiggende. Har ikke noe sted å bo fra 1. august, så jeg trenger en jobb for å få huslån. Kan selvfølgelig leie, men siden vi uansett skal kjøpe håper vi å kunne gjøre det i sommer, i stedet for å leie noe i et halvt års tid, og deretter kjøpe.

Skrevet

Eller en mone! (jfr. Gerd Brantenbergs "Egalias døtre")

hidi, the scorpion
Skrevet

Eller en mone! (jfr. Gerd Brantenbergs "Egalias døtre")

Har ikke lest den boken(?), men ble fryktelig nysgjerrig på hva en Mone er...?

Skrevet

Det er en satirisk bok der ting er snudd på hodet, og kvinnene hersker over mennene. Mennene er undertrykte, og mange ord i boka er byttet ut og konstruert "motsatt".

Mone er en mannlig kone.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er en satirisk bok der ting er snudd på hodet, og kvinnene hersker over mennene. Mennene er undertrykte, og mange ord i boka er byttet ut og konstruert "motsatt".

Mone er en mannlig kone.

Liker den boka allrede!

Skrevet

Roman fra 70-tallet (tror jeg). Handler om et kvinnestyrt samfunn, og det jeg fant aller mest interessant ved den, var språkbruken. Hadde ikke tenkt over (da jeg leste den i gymnastida) at språket vårt er så mannsdominert.

Noen smakebiter:

Mone (ektefellen til kvinnen, altså det mannlige motstykket til kone)

Herrken (tiltaleform, jfr "frøken")

Frueske (menneske)

Kvinneskeheten (menneskeheten)

PH (penisholder, som guttene må bruke. Veldig flaut når de store, tøffe jentne på skolen mobber deg for PH'en)

Så var det noe om ekteskapsinngåelse. Husker ikke hva det kaltes, men det var ihvertfal av største viktighet for en ung mann å bli gift, slik at han kunne bli forsørget. Eldre, ugifte menn ble sett på som litt mislykkede stakkarer (jfr. gammeljomfru)

I det hele tatt: Boken er et speilbilde av samfunnet vårt for ikke så mange år tilbake, med kvinner og menn i omvendte roller. Anbefaler deg å lese den, den er aktuell i dag i dag!

Her er et klipp fra en leseranmeldelse på nett (søk på "egalias døtre" så får du opp massevis):

"Petronius Brams drømmejobb fra barndommen av er å bli mannlig froskekvinne, helt til han innser at frigjøringen fra kjønnsdiskriminering og undertrykkelse ikke ligger i valg av jobb.

Han og hans kamerater gjør opprør mot det kvinnedominerte samfunnet i Egalsund i landet Egalia, og starter maskulinistbevegelsen.

Med sin knivskarpe satiriske penn, avdekker Brantenberg hvordan vårt "demokratiske" samfunn er manipulert av et mannsdominert språk. I hennes "jevnbyrdige" land Egalia har hun byttet om på rollene. I dette fruedømmet er det kvinnene som har makten over kvinneskeheten, de ledende stillingene og kunnskapen om årets syklus og jordbruket. Siden mennene er de fysisk sterkeste, må de gjøre det mest slitsomme: passe barn og stelle hus.

Forfatteren bruker kjønnsrelaterte ord som kvinneske, dam, sjøkvinne, penisholder, skamsekken, mannekamp. De kvinnelige ordene er positivt ladet, mens de mannlige er negative , helt motsatt av vår dagligtale.

Egalias døtre er en underholdende bok, den vekker opp sløvsinnet og gjør oss oppmerksomme på hvordan samfunnet er i dag."

hidi, the scorpion
Skrevet

Roman fra 70-tallet (tror jeg). Handler om et kvinnestyrt samfunn, og det jeg fant aller mest interessant ved den, var språkbruken. Hadde ikke tenkt over (da jeg leste den i gymnastida) at språket vårt er så mannsdominert.

Noen smakebiter:

Mone (ektefellen til kvinnen, altså det mannlige motstykket til kone)

Herrken (tiltaleform, jfr "frøken")

Frueske (menneske)

Kvinneskeheten (menneskeheten)

PH (penisholder, som guttene må bruke. Veldig flaut når de store, tøffe jentne på skolen mobber deg for PH'en)

Så var det noe om ekteskapsinngåelse. Husker ikke hva det kaltes, men det var ihvertfal av største viktighet for en ung mann å bli gift, slik at han kunne bli forsørget. Eldre, ugifte menn ble sett på som litt mislykkede stakkarer (jfr. gammeljomfru)

I det hele tatt: Boken er et speilbilde av samfunnet vårt for ikke så mange år tilbake, med kvinner og menn i omvendte roller. Anbefaler deg å lese den, den er aktuell i dag i dag!

Her er et klipp fra en leseranmeldelse på nett (søk på "egalias døtre" så får du opp massevis):

"Petronius Brams drømmejobb fra barndommen av er å bli mannlig froskekvinne, helt til han innser at frigjøringen fra kjønnsdiskriminering og undertrykkelse ikke ligger i valg av jobb.

Han og hans kamerater gjør opprør mot det kvinnedominerte samfunnet i Egalsund i landet Egalia, og starter maskulinistbevegelsen.

Med sin knivskarpe satiriske penn, avdekker Brantenberg hvordan vårt "demokratiske" samfunn er manipulert av et mannsdominert språk. I hennes "jevnbyrdige" land Egalia har hun byttet om på rollene. I dette fruedømmet er det kvinnene som har makten over kvinneskeheten, de ledende stillingene og kunnskapen om årets syklus og jordbruket. Siden mennene er de fysisk sterkeste, må de gjøre det mest slitsomme: passe barn og stelle hus.

Forfatteren bruker kjønnsrelaterte ord som kvinneske, dam, sjøkvinne, penisholder, skamsekken, mannekamp. De kvinnelige ordene er positivt ladet, mens de mannlige er negative , helt motsatt av vår dagligtale.

Egalias døtre er en underholdende bok, den vekker opp sløvsinnet og gjør oss oppmerksomme på hvordan samfunnet er i dag."

Boken skulle vært obligatorisk lesestoff i skolen!

*lol*

Skal finne den og lese!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...