Gå til innhold

Hjerteskjærende ensomhet

Anbefalte innlegg

Gjest mrsxxx
Skrevet

Er ensomhet en sykdom? Søsteren min er så ensom som det går an å være. Det kan gå måneder uten at hun går ut, bortsett fra å handle. Da smyger hun seg av gårde, for ikke å treffe kjente. Fortalte en gang at hun hadde sosial angst. Ser ut til at ensomhet og sosial angst hører sammen. Hva skal vi gjøre for at hun skal bli bedre?

Skrevet

Når angsten er så ille som det så trenger hun profesjonell hjelp. Start hos fastlegen.

Gjest melmøll
Skrevet

Sosial angst henger nødvendigvis sammen med ensomhet. Vi som sliter med sosial angst er veldig redd for at andre vurdere oss negativt, eller jeg er overbevist om at folk synes jeg er rar, stygg, kjedelig, og at alt jeg sier er feil, dumt, eller upassende. Når man har et slikt tankemønster er det vanskelig å være sammen med andre, og man begynner å trekke seg unna.

Det beste du kan gjøre som pårørende er etter min mening, å vise at du bryr deg, og er glad i henne uten å stille for mye krav. Prøv å unngå å si ting som kan oppfattes som kritikk. Inviter henne gjerne ut, men regn med at hun kanskje trekker seg i siste liten. Ikke gi opp likevel, hun vil sikkert ut, men angsten gjør at hun avlyser. Tålmodighet, respekt og forståelse er godt å få av de nærmeste, les gjerne litt på nettet om angst, og prat med henne.

Sist men ikke minst, oppfordre henne om å oppsøke lege!

mvh

Gjest gomle
Skrevet

Hvorfor tar du henne ikke med ut? Bor dere kanskje i ulike deler av landet? Hvis ikke kan du jo ta henne med på kafe en gang i blant. Men sosial angst gjør en veldig isolert, da tør de jo rett og slett ikke å gå ut. Isåfall hadde vel det beste vært om hun hadde noen som kunne besøke henne hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...