Gå til innhold

Mat til baby med allergikere i familien

Anbefalte innlegg

Vi har en datter på 8 1/2 måned. Hun er født 2 mnd. for tidlig.

Vi har astma og allergi i familien, selv om hverken barnets far eller jeg har dette. Barnet har hatt en luftveisinfeksjon, men ellers er det foreløpig ingenting som tyder på astma/allergi. Barnet ble fullammet til hun var 6 mnd og jeg ammer henne fremdeles.

Mitt spørsmål er: Når kan barnet få ferdiggrøt (f.eks. fra Nestle) som inneholder melk og som jeg bare kan tilsette vann? Foreløpig har hun fått grøt tilsatt morsmelk med unntak av noen få ganger da jeg har brukt NAN Ha 1. Jeg begynner å bli ganske sliten av all pumpingen.

Jeg lurer også på når hun kan få noe som inneholder gluten?

Er det slik at melk og gluten kan fremkalle allergi på sikt eller vil dette kunne skje umiddelbart?

Er det en fordel at barnet får i seg spesielle ting mens jeg ennå ammer? Hva må barnet unngå og hvor lenge? Skal jeg legge til 2 mnd (fordi hun ble for tidlig født) i forhold til tidspunkter for når hun kan begynne med forskjellig mat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27009-mat-til-baby-med-allergikere-i-familien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære libi

Spørsmålet ditt gir meg en kjærkommen anledning til å oppklare endel misforståelser. Det er viktig og bra å amme barnet sitt - helst 9 måneder - 1 år. Fullamming i 4 måneder er vist å være ekstra positivt for spedbarn med mye allergi i familien - etter fire måneder kan andre matvarer langsomt introduseres. Hos barn som ikke har symptomer på allergi (atopisk eksem/ mage-tarmproblemer) er det ingen grunn til å ikke gi vanlige grøter med melk og glutenholdig korn (hvete/ rug/havre) fra 4 - 6 måneders alder. Hvis barnet ditt på 8 måneder er friskt ville jeg begynne å gi ferdige barnegrøter, men ikke for mye av gangen i begynnelsen. Øk mengdene etter hvert. Det kan være en fordel å variere grøtene slik at du ikke bare gir havregrøt eller bare hvetegrøt. Gi både kavringgrøt, havregrøt, hvetegrøt og eventuelt risgrøt. Middagsmat kan du også starte med hvis du ikke alt har gjort det.

Til slutt til alle dere som er opptatt av å unngå allergisykdommer hos barna deres: Den sikreste måten å forebygge er å unngå å utsette barnet for tobakksrøyk. Effekten av å unngå ting i kosten er minimal i forhold til å unngå røyk.

Lykke til.

Kjære libi

Spørsmålet ditt gir meg en kjærkommen anledning til å oppklare endel misforståelser. Det er viktig og bra å amme barnet sitt - helst 9 måneder - 1 år. Fullamming i 4 måneder er vist å være ekstra positivt for spedbarn med mye allergi i familien - etter fire måneder kan andre matvarer langsomt introduseres. Hos barn som ikke har symptomer på allergi (atopisk eksem/ mage-tarmproblemer) er det ingen grunn til å ikke gi vanlige grøter med melk og glutenholdig korn (hvete/ rug/havre) fra 4 - 6 måneders alder. Hvis barnet ditt på 8 måneder er friskt ville jeg begynne å gi ferdige barnegrøter, men ikke for mye av gangen i begynnelsen. Øk mengdene etter hvert. Det kan være en fordel å variere grøtene slik at du ikke bare gir havregrøt eller bare hvetegrøt. Gi både kavringgrøt, havregrøt, hvetegrøt og eventuelt risgrøt. Middagsmat kan du også starte med hvis du ikke alt har gjort det.

Til slutt til alle dere som er opptatt av å unngå allergisykdommer hos barna deres: Den sikreste måten å forebygge er å unngå å utsette barnet for tobakksrøyk. Effekten av å unngå ting i kosten er minimal i forhold til å unngå røyk.

Lykke til.

Du skriver:

"Hos barn som ikke har symptomer på allergi (atopisk eksem/ mage-tarmproblemer) er det ingen grunn til å ikke gi vanlige grøter med melk"

Vi har en gutt på 4 måneder som har hatt utslett som vi tror kan skyldes allergi/eksem.

Storesøsteren hadde melkeallergi og fikk utslett/eleveblest av melk fra hun var ca 1 til ca 2 1/2 år.

Hvor lenge bør vi da vente med å bruke grøt med melk?

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Du skriver:

"Hos barn som ikke har symptomer på allergi (atopisk eksem/ mage-tarmproblemer) er det ingen grunn til å ikke gi vanlige grøter med melk"

Vi har en gutt på 4 måneder som har hatt utslett som vi tror kan skyldes allergi/eksem.

Storesøsteren hadde melkeallergi og fikk utslett/eleveblest av melk fra hun var ca 1 til ca 2 1/2 år.

Hvor lenge bør vi da vente med å bruke grøt med melk?

Kjære chm

Jeg ville vente til han er 6 måneder. Hvis han da er frisk, og ikke har atopisk eksem, kan godt grøt med melk prøves. Atopisk eksem er tørt og kløende, men spedbarn kan ha mange typer utslett som ikke er atopisk eksem.

Kumelkallergi dukker nesten alltid opp i første leveår og går over innen skolealder, for mange allerede før 3 års alder.

Hvis dere er i tvil så be om å få henvisning til en barnelege som kan teste ham for kumelkallergi, eventuelt ta en test som sier noe om sjansen for at han er allergiker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...