Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 16 mnd. vil helst ikke spise noe. Jeg får i han kanskje en brødskive eller to per dag hvis jeg er heldig. Han liker yoghet og vil helst bare spise det hvis han får lov. Han veier bare 9 kg. Han er forøvrig aktiv om dagen og virker ikke syk. Han drikker vann og et halvt glass rismelk.

Vi var hos en spesialist for to uker siden og fikk testet han for matallergi. Testen var positiv på egg og melk. Men blodprøvet som ble tatt etterpå viste negativ. Han har eksem over hele kroppen. Vi smører han med kodison (1%) og apobase morgen og kveld i to uker nå. Likevel hjelper det ikke. Vi har selvfølig ikke gitt han mat som inneholder melk eller egg (han spiser jo ingenting).

Hva kan vi gjøre? Er han allergisk mot melk og egg eller er han ikke? Er han undervektig? Hva skal vi gjøre for å få han til å spise litt mer mat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27020-barn-vil-ikke-ha-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære enu

Jeg kan ikke si om barnet ditt er allergisk eller ikke- jeg vet jo ikke hva slags tester han har vært igjennom. Men har han et så utbredt atopisk eksem er det et godt forsøk verd å holde ham helt borte fra egg og melk (og det betyr også yoghurt) en periode og se om det hjelper. Du bør prøve å fåham til å drikke en annen melkeerstatning enn rismelk - en med like mye næring som i kumelken. Snakk med legen din om det - har gutten din melkeallergi får han melkeerstatning på blå resept.

Barn som ikke vil spise er et vanlig problem og en stor bekymring for foreldrene. Prøv å la ham få små, men hyppige måltider og unngå spising mellom måltidene - slik at han kan oppleve å være sulten.

Det kan jo tenkes at eksemet plager ham så mye med kløe osv så det også påvirker matlysten. Snakk med legen din om gode råd for å behandle eksemet. Du kan lese mer om atopisk eksem og bahandling av eksem hvis du søker i artikler på Doktor online.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27020-barn-vil-ikke-ha-mat/#findComment-110629
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...